Førstegangsgravid. Hva gjør jeg?

Sanuzzi

Betatt av forumet
Junilykke 2020 ♡
Hei dere! Jeg er gravid for første gang, 5 uker på vei, og lurer rett og slett på hva jeg gjør nå de første ukene? Jeg leser at man skal ha første svangerskapskontroll rundt uke 12, så jeg tenker å ringe og bestille det hos legen om noen uker. Går man til lege og jordmor? Om man bare går til en av dem, hva er å foretrekke? Bestiller man jordmortime via legen, eller er de helt uavhengige av hverandre? Og er det mange som velger å betale for tidlig ultralyd i uke 12? Hvor da i så fall? Lenge å vente til uke 18... Mange spørsmål på en gang, men her vet jeg lite om prosessen :)
 
Jeg skal til jordmor på onsdag ,er da 7+5. Jordmor er ofte mellom uke 8-12 første kontrollen. Jeg tenker at jordmor er flinkest til å ta vare på/sjekke den ufødde babyen, og legen er flinkest til å sjekke meg :) så siden jeg er fårlig under mine svangerskap går jeg til begge.
 
Legen min sa at han anbefalte første gangs å dra til jordmor. Jeg skal det, men må ta blodprøvene hos fastlegen. Du kan bare ringe og bestille, si ifra hvor langt du er på vei, så finner de en tid :) mange er på tidlig ultralyd ja! Lenge å vente til oul for å se at alt er i orden og om det i det hele tatt er noe der :) søk opp en privat ultralydklinikk der du bor :)
 
Hei dere! Jeg er gravid for første gang, 5 uker på vei, og lurer rett og slett på hva jeg gjør nå de første ukene? Jeg leser at man skal ha første svangerskapskontroll rundt uke 12, så jeg tenker å ringe og bestille det hos legen om noen uker. Går man til lege og jordmor? Om man bare går til en av dem, hva er å foretrekke? Bestiller man jordmortime via legen, eller er de helt uavhengige av hverandre? Og er det mange som velger å betale for tidlig ultralyd i uke 12? Hvor da i så fall? Lenge å vente til uke 18... Mange spørsmål på en gang, men her vet jeg lite om prosessen :)
Jeg syns du skal ringe fastlegen med en gang, og sette opp en time når h*n mener det er innafor. Så syns jeg du burde prøve begge deler, altså jordmor og fastlege for å se hva du liker. Om du velger å fortsette hos begge, eller bare gå til en så er det ditt valg. Min erfaring fra første svangerskap var at jordmor gjerne hadde mer tid, interesse og kunnskap om svangerskapet enn selve fastlegen. Så kunne prate mye mer og åpent der. Om du ikke ser behov for tidlig ultralyd, så er det ikke noe du må bruke 1000-1500kr på, men det er jo etter egen interesse. Gratulerer med graviditet ❤️
 
Jeg var aldri hos jordmor i mitt første svangerskap. Kun lege :) det fungerte også veldig fint. Kommer til å gjøre det samme denne gangen.
 
Hei dere! Jeg er gravid for første gang, 5 uker på vei, og lurer rett og slett på hva jeg gjør nå de første ukene? Jeg leser at man skal ha første svangerskapskontroll rundt uke 12, så jeg tenker å ringe og bestille det hos legen om noen uker. Går man til lege og jordmor? Om man bare går til en av dem, hva er å foretrekke? Bestiller man jordmortime via legen, eller er de helt uavhengige av hverandre? Og er det mange som velger å betale for tidlig ultralyd i uke 12? Hvor da i så fall? Lenge å vente til uke 18... Mange spørsmål på en gang, men her vet jeg lite om prosessen :)

Gratulerer så mye! :)
 
Gratulerer så mye!

Det er fritt valg hvor man vil gå. Så du kan fint veldig å gå bare til lege eller bare til jordmor.

Da ringer du direkte til legen eller direkte til en jordmor/helsestasjon. Jeg går selv til jordmor. De er jo spesialister på dette og har mer tid.
 
Tusen takk for både gratulasjoner og svar fra dere alle! Våre første gratulasjoner siden vi ikke har sagt det til noen enda. Gratulerer til dere også! Spennende tid i vente ❤️
 
Gratulerer! Husk å ta folsyre viss du ikke har begynt med det. Du bestemmer litt selv hva du vil gå til. Jeg gikk kun til fastlege ved blodprøve og sykemelding, men det er individuelt hva en foretrekker. Min fastlege var travel, mens jordmor hadde god tid og mer kompetanse om graviditet. Noen har bedre kjemi og fastlege med mye kunnskap om graviditet. Det er også forskjellige når første kontroll taes. Jeg var i uke 14 hos fastlege og uke 19 hos jordmor ca. Tok tidlig ultralyd i uke 10. Gikk da på Volvat
 
Gratulerer! Husk å ta folsyre viss du ikke har begynt med det. Du bestemmer litt selv hva du vil gå til. Jeg gikk kun til fastlege ved blodprøve og sykemelding, men det er individuelt hva en foretrekker. Min fastlege var travel, mens jordmor hadde god tid og mer kompetanse om graviditet. Noen har bedre kjemi og fastlege med mye kunnskap om graviditet. Det er også forskjellige når første kontroll taes. Jeg var i uke 14 hos fastlege og uke 19 hos jordmor ca. Tok tidlig ultralyd i uke 10. Gikk da på Volvat
Tusen takk for svar! Jeg begynte med folsyre før vi begynte å prøve :) Da skal jeg sjekke ut Volvat for tidlig ultralyd.
 
Back
Topp