Førstegangsgravid. Hva er lurt å tenke på?

Caath91

Flørter med forumet
Hei! :) Tenkte det var kjekt med en tråd for oss som ikke har hatt baby før..

Noen som har noen gode råd/tips og triks til vi som venter barn nummer en og ikke helt har peiling på alt, eller noe som en vil gjøre annerledes som gravid med barn nummer to/tre?:blob7

For eksempel:
- Jeg tenker det er mye jeg vil ordne og rydde opp i hus og hage og kjeller før baby kommer så det ikke henger over oss.. Bytte gulv og male på barnerom. Kjøpe inn utstyr måned for måned så det ikke blir for dyrt.

- Så er det ting jeg enda ikke vet nok om f.eks. informasjon om vaksiner mens jeg er gravid eller gi vaksine til babyen. Hva har dere gjort og hva er best? Regner med vi får informasjon på helsestasjonen når det nærmer seg da.

- Preppe hjemmelagd babymat og fryse ned så det er klart i porsjoner? Kanskje nærmere termin? Eller er det for tidlig?

- Amming, generelt.

- Engangsbleier eller tøybleier, for og imot?

- Er gravid yoga anbefalt? Hva med lett trening/styrketrening mens gravid? Noen erfaringer på godt og vondt?

- Noen kjekke gravidkurs som er anbefalt som par? Prøver å høre podcaster og vil kjøpe inn litt bøker.

- Hva er best å kjøpe inn av klær og størrelser til baby? Hva trenger man mye av? Noe du følte du manglet/hadde lite av når du fikk baby nr 1?

- Andre ting??

Takker for alle innspill! :cheers

Første jeg tenker på er at jeg heller ville preppa mat til deg selv i barselperioden, fremfor babymat som de uansett ikke skal begynne å smake på før 4-6 mnd alder.
Forrige gang hadde jeg fryseren full av brownies, boller, gryteretter, lasagne osv. Gull å ha når man er ganske stuck i sofaen med amming.

Vi hadde også babyrommet klart, men ble ikke egentlig brukt før hun var 1 år. Men det var en fin forberedelse allikevel i ventetiden.

Når det gjelder vaksiner har jeg fulgt vaksinasjonsprogrammet for barn via helsestasjonen. De passer på. Og egen lege for tips til egne vaksiner.

Enig med det Elefant31 sier.

Vi kjøpte mye brukt. Spesielt i de minste størrelsene opp til 62-68 er det mye bra med lite slitasje på Finn. Vi kjøpte også bæresele, bæresjal og tripp trapp-stol med tilleggsutstyr brukt. Vi brukte tripptrapp med nyfødtsete helt fra starten, men vet det ikke fungerer for alle.

Ikke kjøp alt på forhånd. Se litt an hva man trenger, for det kan bli dyrt og ta veldig mye plass om man kjøper alt man kanskje kan trenge i forkant. Hvis man kan låne av venner er det gull. Da kan man levere tilbake når barnet har vokst fra det.

Tenker at det viktigste er å ikke stresse det. Ting ordner seg og gravidkroppen trenger å hvile.

Vi bodde i leid bolig da vi fikk første i februar. Vi skulle veldig gjerne fått flyttet i eid bolig før fødsel men det rakk vi ikke. Det var stress å flytte med en nyfødt men det gikk det og. Vi har ikke gjort klart barnerom men tanken er å begynne på det i januar. Angående utstyr kjøpte vi lite på forhånd. Kjøpte en del vi skulle ha tilbud i løpet av høsten/vinteren før. Det inkluderte stellematte, hudprodukter, klær, vogn, bilstol etc.

All informasjon om vaksiner til det som gravid og til baby får du på helsestasjonen av helsesykepleier og jordmor evt. fastlegen din. Det vil si de vaksiner som tilbys til gravide per dags dato og barnevaksinasjonsprogrammet. Da jeg var gravid sist tok jeg tre vaksiner, alle på eget initiativ. Jeg tok influensavaksinen, påfyll av kikhoste (var ikke anbefalt til gravide den gang da men vi så at tendensen økte og at den med stor sannsynlighet kom til å bli anbefalt noe den også ble to måneder etter jeg fødte) også tok jeg rs-vaksinen. Sistnevnte er forøvrig dritdyr men vi valgte å ta den også. Angående vaksinasjon av baby er det beste å følge barnevaksinasjonsprogrammet.

Vi lagde hjemmelagd babymat når baby var rundt 3-4 mnd og noe har baby spist men mye falt aldri i smak. Det kommer helt an på barnet. Vår har aldri vært fan av hjemmelaget grøt så det er kun kjøpegrøt som spises her. Baby vil heller ikke ha noe middag hverken hjemmelaget eller kjøpe så det er grøt til alle måltider som gjelder hos oss men vi jobber med det. Husk at mye mat har holdbarhet og det er lenge til termin så akkurat mat til baby hadde jeg ventet med. Ville dog anbefalt å vurdere å fryse ned et lager av håndmelket mm som å ha som en buffer. Det kan man begynne med fra 37+0.

Om du kan lese mye om amming, gjør det. Amming er dritvanskelig. Les det du kan om brystspreng, melkespreng, cottermans grep etc. ammehjelpen.no er din venn. Amming er definitiv learning by doing og det krever mye innsats og tid.

Vi har gått for engangsbleier fordi vi ikke gidder tøybleier. Det tar mye plass også må man vaske dem på et tidspunkt.

All bevegelse er bedre enn null bevegelse om man klarer. Jeg gikk fra å trene mye til å være totalt sengeliggende sist og kunne ikke bevege meg uten å bli svimmel og dårlig. Hadde også bekkenløsning fra uke 10 så for meg ble det å gå på butikken min trening.

Jeg synes ingen av kursene vi var på var noe. Leste Positiv Fødsel, syntes det var borkastet tid. Var på fødselskurs, lite å hente der også så det er nok veldig individuelt hva man liker/ikke liker.

Vi droppet å kjøpe 50. Kjøpte inn 10 stk ribb ullbodyer i str 60 (56/62) og de brukte vår baby fra fødsel i slutten av feb til august. Det kommer an på din baby om den vokser fort/sent. Her varer størrelsene lenge men bodyer må man ha også har vi brukt tights uten fot eller strømpebukser. Ellers har vi kjøpt klær etter behov. Tommelfingerregel for meg når jeg kjøper klær er at klærne må være enkle for baby å bevege seg i. Dermed utgår alt av dongeri og annet stramme og upraktiske plagg.

Tren! Det er en tøff påkjenning for kroppen å gå gravid, og man skal gjennom en temmelig lang og hard treningsøkt i fødsel. Jo bedre trent du er, jo bedre.

Glemte å nevne. Dersom du har god plass i fryseren er det veldig greit å forhåndslage middager og rundstykker osv. det er vanskelig å finne tid til å lage mat spesielt i nyfødttiden og da hjelper det veldig å bare kunne hente i fryseren. Vi hadde dessverre aldri plass til det men vi har vært to stk hjemme hele tiden og hankjønnet hadde lenge oppgaven å sørge for at jeg fikk i meg mat og er den som har tatt ansvaret for matlagingen. Dersom du er hjemme alene med baby i permisjon og du har partner: få partner til å smøre deg nistepakke som ligger klar i kjøleskapet som du kan spise i løpet av dagen. Man neglisjerer fort egne grunnleggende behov spesielt i den første tiden hvor baby henger i puppen og vil være nær 24/7. Spiser og drikker man for lite går det på bekostning av en selv og man kan miste melken.

Hei! :) Tenkte det var kjekt med en tråd for oss som ikke har hatt baby før..

Noen som har noen gode råd/tips og triks til vi som venter barn nummer en og ikke helt har peiling på alt, eller noe som en vil gjøre annerledes som gravid med barn nummer to/tre?:blob7

For eksempel:
- Jeg tenker det er mye jeg vil ordne og rydde opp i hus og hage og kjeller før baby kommer så det ikke henger over oss.. Bytte gulv og male på barnerom. Kjøpe inn utstyr måned for måned så det ikke blir for dyrt.

- Så er det ting jeg enda ikke vet nok om f.eks. informasjon om vaksiner mens jeg er gravid eller gi vaksine til babyen. Hva har dere gjort og hva er best? Regner med vi får informasjon på helsestasjonen når det nærmer seg da.

- Preppe hjemmelagd babymat og fryse ned så det er klart i porsjoner? Kanskje nærmere termin? Eller er det for tidlig?

- Amming, generelt.

- Engangsbleier eller tøybleier, for og imot?

- Er gravid yoga anbefalt? Hva med lett trening/styrketrening mens gravid? Noen erfaringer på godt og vondt?

- Noen kjekke gravidkurs som er anbefalt som par? Prøver å høre podcaster og vil kjøpe inn litt bøker.

- Hva er best å kjøpe inn av klær og størrelser til baby? Hva trenger man mye av? Noe du følte du manglet/hadde lite av når du fikk baby nr 1?

- Andre ting??

Takker for alle innspill! :cheers

Å rydde opp i huset er absolutt helt topp å få gjort.
Sett heller av penger hver mnd til babyutstyr enn å kjøpe alt mulig nå. En vogn, bilstol og en seng med dyne og teppe er nok, ja og selvfølgelig klær til baby og bleier, gjerne en salve mot såre bryster og sår stump også samt bind og digge truser til deg. Bedre å kjøpe resten når du ser behovet. Vi trengte feks aldri flaske eller smokk. Babynest var heller ikke egentlig nødvendig.

Ville ikke forberedt mat til baby, da blir den jo nesten gammel.
Amming er helt gull, sørg for å lær deg masse, amming kan være skikkelig plundrete i starten, men står man i det og holder ut er det hundre prosent verdt det - jeg ammet nesten i 3 år.

Vaksiner er vel alltid ja takk? :)

Skriv en ønskeliste i feks vipps som kan sendes til de som vil vite hva dere ønsker dere og sov når baby sover i starten

– Bli så lenge som mulig på barsel, og ikke ha mer besøk enn du ønsker/orker.
– Du bestemmer hvem du vil ha besøk av på barsel.
– Sov eller hvil deg når babyen sover.
– La husarbeidet være de første dagene. Ta imot hjelp som tilbys.
– Senk kravene for hva som skal gjøres den første tiden.
– Regn med at den lille vil ta all din tid i begynnelsen.
– Drikk mye vann, og spis faste måltider.
– Slapp av, og pust med magen.
– Det er lov til å be om hjelp sånn at du kan sove litt. En uthvilt mor er bedre enn en utslitt mor.
– Følg intuisjonen/magefølelsen din.
– La tid sammen med babyen være førsteprioritet.
– Stol på deg selv, og ikke hør altfor mye på andre.
– Ta det som det kommer, og husk at det er en veldig kort periode i et helt liv – både på godt og vondt.
– Nyt all kosen.
- Bruk Babyverden hvis du lurer på noe.
- Det er lov å være trist og lei, og gråte.
- Det er normalt å ikke kjenne morskjærlighet i begynnelsen. Ikke vær redd for å snakke med helsesøster om det.
- Begrens besøket til hva du orker, og ikke til hva ”alle andre” forventer at du skal orke.
- Lytt til kroppen din.
- Får babyen kolikk, så hold ut – det blir bedre.
- Det finnes ingen fasit på hvordan du skal gjøre dette, for alle barn er ulike. Greit å huske på.
- Det er normalt at ikke alt er rosenrødt.
- Det er lov til å bli frustrert.
- Vit at du ikke er svak eller en dårlig mor om du ber om hjelp. Det er absolutt lov, og noen ganger helt nødvendig.
- Prøv å ta ting litt som det kommer.
- La far slippe til – uten din veiledning.
- Ta imot gode råd, men husk at det er dere som kjenner babyen best.
- Ikke ha dårlig samvittighet fordi du ikke nyter hele tiden.

Back
Topp