Nå har jeg aldri vært redd for å føde, så klarer kanskje ikke helt å sette meg inn i hva du føler... Jeg er yngst av 4 søsken, og min mor har, når jeg har spurt, fortalt om fødslene. Det var 4 forskjellige fødsler, som varte fra 3-48 timer. Det eneste hun sa var likt, var at det ikke var noe problem å føde. Hun sa "vil heller føde enn å ha migreneanfall, under fødselen jobber kroppen aktivt mot noe, og man kan hjelpe til selv på slutten, det er en smerte det er lett å takle". Så jeg bestemte meg for å tro på henne, og fokusere på det jeg visste ville gjøre min fødsel enklere - etter tips fra mamma lærte jeg meg pusteteknikker, forestilte meg fødselen i hodet mitt og hva jeg ville gjøre når jeg fikk rier, prøvde å forberede meg på å slappe av uansett hvor vondt det var...
Og det fungerte. Jeg hadde en laaang fødsel, men den var kjempeflott! Hadde epidural i et par timer på slutten, da var jeg helt utslitt og trengte å hvile. Den ble heldigvis slått av da pressriene kom, så jeg fikk være med på den fantastiske jobben kroppen gjør! Fy søren, jeg har aldri følt meg så levende og så tilstede i meg selv!
Mannen og jeg begynte å snakke om søsken da jeg fikk gutten vår på brystet :p Og det var etter nesten 2 døgn med rier! Og jeg hadde vondt, men det er bare smerte, jeg hadde brukt 9 mnd på å "lære meg" at smerte ikke er farlig, og jeg klarte å holde fast ved det under fødselen. Jeg ble aldri panisk av smertene.
Nå er jeg halvveis i svangerskapet med nr 2, og jeg gleder meg sånn til fødselen at jeg nesten ikke vet hvordan jeg skal klare å vente :p Den følelsen av å være så levende er helt fantastisk. Mange jeg har snakket med mener jeg hadde en tung fødsel, inkludert jordmor, allikevel husker jeg den som helt fantastisk... Så hvis du vil ha positiv input før fødsel bør du prate med meg :p Jeg GLEDER meg så sinnsykt (og jeg er helt seriøs) til neste gang :D
Hvis epidural er det rette for deg, så er epidural det du skal ha. Snakk med jordmor, skriv et ønskebrev. Du kan vektlegge at du ønsker en jordmor som er spesielt god på å unngå revner (vet ikke om det er forskjell på dem, men vet mange jordmødre er veldig obs på dette). Det var det eneste jeg var bekymret for, at jeg skulle få en jordmor som ikke var så nøye på det. Fikk ei som var helt fantastisk, og jeg fikk bare skrubbsår. :) Det jeg har fått beskjed om er at de helst ikke klipper med mindre de mener det er nødvendig, om barnet må ha hjelp for å komme ut f.eks. Men snakke med jordmor om det! IKKE hør på legen, for leger har gjerne ikke peil.
Hvis du får skrubbsår og det svir når du tisser, så kan jeg anbefale å smøre med locobase repair (kan brukes selv nedentil på sår, svir ingenting) - smør et TYKT lag før du tisser, og et tykt lag etterpå. Da må urinen vaske bort den fete salven for å komme til såret, og det rekker den ofte ikke. Drikk masse vann så urinen ikke blir konsentrert.
Hvis du er redd for å bæsje under riene, skriv i ønskebrevet at du VIL ha klyster. Kan GARANTERE at du da får tømt tarmen ;)
Dette her ble langt... Uansett - pass på å ikke høre på de som ikke hadde positiv fødselsopplevelse. Som med alt annet, så er det de som har noe negativt å fortelle som roper høyest, og som man hører mest av.