Førstegangs og fødsel

Nallill

Forelsket i forumet
Sensommerskattene 2023
Jeg er førstegangsfødende, og har termin 29.september. Nå når fødsel begynner å nærme seg, så har jeg begynt å tenke på hvordan og når hele festen kommer til å starte. Noen som vil dele sine erfaringer på hva som skjedde i ukene/dagene/timene før fødsel startet den første gangen? Hvilke symptomer kan man se etter? :nailbiting:

Med første fikk jeg feber på morningen, var ganske uggen.. Dro på shopping med en venninne, og hadde ganske vondt når vi gikk rundt.. skjønte etter mange timer at det var fødsel som muligens var i gang.. ingen slimpropp, vannavgang osv..

Med nr 2 startet det med rier og de tok seg fortere opp.. denne gangen startet og kroppen en tømmeprosess, noe som ikke skjedde med nr 1..

Nå med nr 3 håper jeg på vannavgang :joyful: syns det høres så morro ut:happy:

Merket ingenting før jeg fikk kraftige menssmerter som gikk over til rier samme dag som jeg fødte

jeg hadde ingen tegn og fødsel startet spontant med vannavgang kl 4 på natten i uke 37+2 og baby bar ute ca 22 t etterpå:-)

Første: menssmerter onsdag, vannavgang torsdag, aktiv fødsel lørdag, ute søndag.
Andre: rier onsdag, ute 21 timer senere på torsdag

Gikk over termin. Dette var i slutten av mars, så kunne ikke gjøre så mye annet enn å gå tur og vente på fødsel pga corona. Veldig utålmodig. Fikk time til igangsetting på dag 8, og samme morgen som timen gikk vannet spontant og riene startet etterpå. Samme kveld var baby ute. Tror jeg slappet av på en annen måte dagen/kvelden før når jeg hadde noe å forholde meg til.

Startet rett på med regelmessige rier i tolvtiden på natten. Halv ni på morgenen var hun født. :happy: Ingen tegn som jeg la merke til før første rie.

Starten med en liten blødning med førstemann. Etter et døgn eller to opplevde jeg at en liten del av vannet gikk. Det var ikke mye, men ble en liten dam på gulvet. Føden trodde ikke på at det var vannavgang, og mente jeg hadde urinlekkasje, noe jeg aldri har hatt hverken da, før eller siden. Kom ikke mer vann enn noen få dråper, og endte med at jeg gikk alt for lenge med vannavgang før riene startet. Omsider ble jeg tatt inn for sjekk, hvor ei på sykehuset ba om å få et truseinnlegg jeg gikk med. Dette tok hun helt opp til nesa og sniffet på :-O hun så det var lyserosa væske og konkluderte med at det var vannet som hadde gått. Plutselig hastet det med å få ungen ut pga fare for infeksjon, og skulle settes i gang. Heldigvis startet riene av seg selv før jeg fikk pillene, så jeg slapp igangsetting. Fødsel nr to startet også med svært sparsommelig vannavgang, slik at det ble litt vått i trusa. Andre gang ble jeg trodd umiddelbart siden jeg var andregangsfødende. Utrolig provoserende!!! Så de som er førstegangsfødende, det er viktig å være klar over at man kan bli møtt på en litt ovenfra og nedholdning fra føden. Vannavgang trenger ikke å være som på film. Det kan bli hull på vannblæra, uten at den store flommen av vann kommer på en gang. Like før pressriene startet gikk «det store vannet», som et splæsj. Ellers når riene startet begynte det som snille mensmurringtak, ikke vondt. Etterhvert tok de seg opp i styrke og ble vondere. Lykke til med fødsel!

Nr 1 og nr 2 ingen tegn overhode. Begge fødslene startet med rier om natta i uke 36. Med nr 3 hadde jeg masse kynnere, maserier og nedpress fra uke 30. Disse ble sterkere og sterkere for hver dag frem mot fødsel, også til tider regelmessige. Var rimelig gåen når fødselen endelig startet to dager før termin.

Med første hadde jeg endel kynnere i ukene før han ble født, ikke vonde, men de kom ofte. Slimproppen gikk 6 uker før. Det resulterte i at den dagen fødsel starta, ble jeg sjekka av jordmor og hadde tøyelige 4 cm og tilnærmet avflatet mormunn. Hun strippet meg den dagen (39+6) og fødsel startet med vannavgang på kvelden. Riene startet med et pang 1 time etter, og var rett på 3 min i mellom. Han ble født 5 timer etter første rie. :)

Hadde litt meir vondt i bekkenet dagen før ting starta, men eg skulda det på vond madrass (var på ferie). Starta med vannavgang 37+0, vart satt i gang etter eit døgn fordi eg ikkje fekk rier. Jenta kom litt over eit døgn etter eg fekk tablett.

Nr 2 starta med maserier på kvelden 40+0, som tok seg opp i løpet av natta. Jenta vart fødd kl 14.30 dagen etterpå.

Starten med en liten blødning med førstemann. Etter et døgn eller to opplevde jeg at en liten del av vannet gikk. Det var ikke mye, men ble en liten dam på gulvet. Føden trodde ikke på at det var vannavgang, og mente jeg hadde urinlekkasje, noe jeg aldri har hatt hverken da, før eller siden. Kom ikke mer vann enn noen få dråper, og endte med at jeg gikk alt for lenge med vannavgang før riene startet. Omsider ble jeg tatt inn for sjekk, hvor ei på sykehuset ba om å få et truseinnlegg jeg gikk med. Dette tok hun helt opp til nesa og sniffet på :-O hun så det var lyserosa væske og konkluderte med at det var vannet som hadde gått. Plutselig hastet det med å få ungen ut pga fare for infeksjon, og skulle settes i gang. Heldigvis startet riene av seg selv før jeg fikk pillene, så jeg slapp igangsetting. Fødsel nr to startet også med svært sparsommelig vannavgang, slik at det ble litt vått i trusa. Andre gang ble jeg trodd umiddelbart siden jeg var andregangsfødende. Utrolig provoserende!!! Så de som er førstegangsfødende, det er viktig å være klar over at man kan bli møtt på en litt ovenfra og nedholdning fra føden. Vannavgang trenger ikke å være som på film. Det kan bli hull på vannblæra, uten at den store flommen av vann kommer på en gang. Like før pressriene startet gikk «det store vannet», som et splæsj. Ellers når riene startet begynte det som snille mensmurringtak, ikke vondt. Etterhvert tok de seg opp i styrke og ble vondere. Lykke til med fødsel!

Opplevde akkurat det samme som deg. Vannet gikk spontant hjemme uten noe smerter, ble mistrodd på føden og gikk med for lang vannavgang som endte med infeksjon. Alt gikk heldigvis bra, men ble en ekstra påkjenning på kroppen med fødsel og infeksjon som herjet i kroppen. Hvis det samme skjer igjen med vannavgang kommer jeg til å kreve at de sjekker for fostervann!

Slimproppen begynte gradvis å komme ut en ukes tid før fødselen ( i uke 37). Fikk det jeg trodde var litt rare, vonde kynnere om natten, var helt som kynnere bare at de kom i bølgeformer, og var litt vonde. Gikk over om morgenen, og var på ikea hele dagen. Fikk det samme igjen om natten, og skjønte etterhvert at det var rier utpå morgenkvisten. Ble sterkere og sterkere utover dagen.

Vannet måtte tas under pressriene, og hadde ellers ikke andre tegn. Ikke nedpress eller løs mage eller noe som helst, bare slimklumper og etterhvert da rier.

Hadde sex-vannet gikk-eg fekk rier. Ingen tegn på forhånd, dette skjedde begge gangene, var på overtid

Med førstemann vakna eg på morningen med relativt jevne og hyppige kynnere. 2-3min mellom kvar.
I løpet av dagen vart dei litt tydlegare. Gikk over til rier på kvelden. Fødte kl. 00:48

Med storesøster hadde jeg ingen tegn som helst før slimproppen plutselig gikk, og vannavgang ett halvt døgn etterpå. ☺️

Denne gangen derimot så hadde jeg kynnere lenge, og de ble bare hyppigere de siste ukene før. Ble også uvel i magen og hadde små blødninger helga før hun kom (fødte en natt til mandag)

Jeg følte meg brått litt bedre og piggere i helgen før det startet. Fikk gjort mye. Mandagen kom og jeg merket lite liv (dro på kontroll, alt fint), og utover kvelden økte det på med kynnere og nedpress (hadde det de siste ukene).

På tirsdag ble kynnerne enda sterkere. Vi gikk en kveldstur og jeg fikk det travelt med å komme meg på do. Når kynnerne kom hvert 3-5 minutt og begynte å bli vonde, reiste vi inn på føden (kl 00.30 natt til onsdag). Fikk beskjed om at det ikke var rier enda, jeg var ikke spesielt moden og ingen åpning. Det kom ikke til å skje noe på minst 24 timer, kanskje ikke på flere uker. Vi ble sendt hjem kl 02.

Hjemme økte det på med ubehag, smerter og behov for å tømme systemet... Kl. 04.15 gikk slimproppen og vannet. Kl. 11.35 var ungen ute. 12 dager før ultralydtermin.

Jeg gikk 15 dager over tiden. Ble satt igang dag 12... og endte med keisersnitt da frøkna nekta å komme ut. Så det kan hende du må smøre deg med litt tålmodighet.

Begynte med at slimproppen gikk på termin, fikk blødning og vonde kynnere dagen etter og på natten startet riene. Hun ble født på kvelden. Hadde hatt vonde kynnere, nedpress og murringer siden uke 35.

førstemann: våknet med mageknip som kom og gikk og systemet tømte seg! Det med løs mage er et tegn! Skjønte etterhvert at det var rier og han kom rett over midnatt :)

andremann: plutselig vannavgang sent på kvelden, rier fra kl 03 ca, hun kom på morrakvisten :)

gled deg!!! Du skal snart gjennom det mest magiske som finnes <3

Back
Topp