Førstegangs gravid! HELP ME

LykkeligGravid97

Blir kjent med forumet
Nettopp funnet ut at jeg er 2-3 uker på veg i følge clearblue sin test jeg er gira, men også VELDIG redd! Er i ett fast forhold og vi har det veldig fint sammen jeg er bare usikker på hvem man skal kontakte for råd om kosthold osv? Bestilt samtale med fastlegen min på mandag. Men er jordmor bedre ? Har lest man ikke behøver gå før man er mellom 8 - 12 uker?

Nettopp funnet ut at jeg er 2-3 uker på veg i følge clearblue sin test jeg er gira, men også VELDIG redd! Er i ett fast forhold og vi har det veldig fint sammen jeg er bare usikker på hvem man skal kontakte for råd om kosthold osv? Bestilt samtale med fastlegen min på mandag. Men er jordmor bedre ? Har lest man ikke behøver gå før man er mellom 8 - 12 uker?

Hvis det sto 2-3 uker påvei, så er du rundt 5-6 uker nå :) den beregner bare når cirka befruktning fant sted. Du kontakte fastlege og får utlevert svangerskapsboka. Der står alt om kosthold, uke for uke i svangerskapet, fødsel og kroppen. Som regel er første svangerskapskontroll rundt uke 12 og da fylles helsekortet for gravide ut. Jeg gikk til jordmor hele første svangerskapet og det var kjempe koselig og betryggende. Jordmor vet kanskje mer om svangerskap og har mer erfaring enn legen, men det er valgfritt hvem du går til.

Når det gjelder smerter nederst i magen så er det VELDIG normalt. Spesielt i starten da livmoren begynner å vokse og skape plass til den lille spira i magen :) så smerter må du regne med store deler av svangerskapet, MEN får du feber og/eller blødninger bør du kontakte legen.

Lykke til <3

Gratulerer så mye :)

om du stikker innom ett Vitus apotek så kan du få Svangerskapsboken vi i Babyverden gir ut, gratis :)
Du finner også masse nyttig på babyverden.no

Hva er det du lurer mest på, kanskje noen her kan svare deg :)

Gratuleter så mye :) alt om mat finner du på matportalen, eller i enkle trekk i artikler på bv.

Ville bestilt time til du er ca 12 uker på vei. Nå er du 5-6 uker. Legen kommer til å ta utgangspunkt i første dag i siste menstruasjon, fram til ultralyd rundt uke 18.

Tusen takk for masse gode svar og tips! :-) jeg gleder meg kjempe masse, men dette er jo også veldig skummelt hehe :-)

Godt å høre at stikkingen er normal :-)

Tusen takk for masse gode svar og tips! :-) jeg gleder meg kjempe masse, men dette er jo også veldig skummelt hehe :-)

Godt å høre at stikkingen er normal :-)

Det meste er nok normalt, både stikking i underlivet/skjeden/livmorhalsen, og sterkere menssmerter :) hadde det hele første trimester med første.

Google gir vel gjerne bedre svar. Det står jo absolutt alt liksom..
Enten det eller boken som er foreslått :)
Problemet med Google er at det er så *mye* der ute - kan bli litt i overkant når man er førstegangs ;)

(Uten å snakke om tilgang på info om alt som kan gå galt..)

Gratulerer så mye! Siden du tenker på kosthold, anbefaler jeg deg å sjekke matportalen for ja og nei mat under svangerskapet

Lykke til :)

Back
Topp