Første to timene etter fødsel..

Lavendella

Forelsket i forumet
Maiblomstene 2020
..hva skjer da?

Ble fortalt på fødselsforberedende kurs på sykehuset at baby pleier å bli lagt på brystet til mor rett etter fødsel, og at vi da får være i fred i ca to timer (gitt at alt gikk bra med mor og baby under fødsel).

Samtidig skal vel babyen måles og veies; skjer det da først etter de to timene? Men da har jo baby muligens diet litt, og vekten ikke stemme helt? :p

Har en babybok hvor det står at det er vanlig at baby rett etter fødsel tas hånd om av JM og bades og måles/veies før den blir lagt på brystet til mor. Men har en annen bok hvor det står at baby ikke bør bades rett etter fødsel ettersom den da har beskyttende fosterfett på seg.. :shifty:

Hva er vanlig praksis?? Hva kan jeg forvente kommer til å skje like etter ungen er ute, gitt at alt går bra med oss begge? Rett på bryst, måling, veiing, bading..? Hvilken rekkefølge?

Jeg hadde baby på brystet og ble sydd i omtrent to timer :joyful: de hentet inn flere og flere folk for å være sikker på at det ble rett :hilarious: jeg og mannen begynte nesten å bli litt bekymra, men det endte godt :happy: de var bare ekstra nøye.
Ellers husker jeg ikke rekkefølgen på alt. Du slipper jo å tenke på dette selv, du får god informasjon underveis :)

Du får ungen på brystet og blir evt lappet litt sammen. Ungen bæsjer første bæsj som er svart og skikkelig ekkel. Melken kommer ikke med engang og egentlig har ungen det h*n trenger det første døgnet i de få dråpene som evt kommer (unntak for alt)

..hva skjer da?

Ble fortalt på fødselsforberedende kurs på sykehuset at baby pleier å bli lagt på brystet til mor rett etter fødsel, og at vi da får være i fred i ca to timer (gitt at alt gikk bra med mor og baby under fødsel).

Samtidig skal vel babyen måles og veies; skjer det da først etter de to timene? Men da har jo baby muligens diet litt, og vekten ikke stemme helt? :p

Har en babybok hvor det står at det er vanlig at baby rett etter fødsel tas hånd om av JM og bades og måles/veies før den blir lagt på brystet til mor. Men har en annen bok hvor det står at baby ikke bør bades rett etter fødsel ettersom den da har beskyttende fosterfett på seg.. :shifty:

Hva er vanlig praksis?? Hva kan jeg forvente kommer til å skje like etter ungen er ute, gitt at alt går bra med oss begge? Rett på bryst, måling, veiing, bading..? Hvilken rekkefølge?

Det er ikke godt å si akkurat hvilken rekkefølge ting vil skje i ditt tilfelle :)
Her fikk jeg ikke babyen på brystet, den måtte rett ut til barnelege for sjekk etter lav puls mot slutten. Men far fikk være med, husk det at om far får være med babyen på sjekk tenker de ikke at det er så kritisk.
Så kom babyen inn etter kanskje 5 min inntullet i tepper og jeg fikk han i armkroken mens legen sydde 4 sting.
Jeg hadde faktisk ingen råmelk og fikk ikke babyen til å die noe særlig før 4-5 dager etter fødsel. Kom noen få dråper ved intensiv pumping, men for meg kom det egentlig så og si ikke særlig med melk før dag 6. Fikk dreisen på ting etter mye styr altså, selv om melka kom sent igang.

Uansett, de veier, måler eller bader ikke babyen før du får holde den. Bading skjedde på dag 2 eller 3 etter fødsel her og så det var samme for hun som delte rom med meg, før det tørket de bare av babyen rett etter fødsel :)

Jeg fikk babyen rett på brystet, og der lå babyen mens morkake kom ut og jeg fikk et par sting. Så ryddet jordmor litt rundt oss, og vi fikk et brett med flagg, masse brødskiver og saft og melk inn til oss. Superkoselig og jeg var sulten som en ulv! Etter et par-tre timer ble baby veid, målt og pappan tok på babyens første bleie. Jeg måtte bevise at jeg kunne tisse selv (hadde hatt epidural), tok en rask dusj og vi gikk fra føden.

Jeg mener også at babyen blir målt og veid etter disse to timene, hvis alt er ok:)

I 2018 fikk jeg baby rett på brystet mens jeg ble sydd. Så ble baby veid og målt mens jeg ble jaget inn på badet for tissing og dusjing. Etter dette (ca 1 time) gikk vi over til barselavdelingen. Prøvde ikke på amming før det hadde gått noen timer.

Førstemann pustet ikke selv og dro rett på intensiven. Vi fikk oppgitt en vekt på ham, men om han hadde bæsjet og tisset før han ble veid vet jeg ingenting om. Han fikk antibiotika sammen med melkebankmelk, men der hadde de full kontroll på hvor mange gram det var snakk om. Lengden ble ikke målt før han var 3 dager gammel, så vi må trekke fra litt for sånn ca fødselslengde.

Andremann ble målt og veid etter en times tid, for det var noen som skulle overta fødestua.

Med tredjemann var det litt hektisk på de andre fødestuene, så vi ble forlatt i ca 4 timer før det endelig ble måling og flytting på barselhotell. Var bra lei av å vente da. Det var natt og jeg ville sove;) Han rakk å bæsje mye først.

Hovedregelen er nok 2 timer ved puppen før det blir tatt mål. Om babyen rekker å bæsje eller drikke noen gram, så utgjør ikke det noen vesentlig forskjell. Det blir gjort litt slik det passer i det enkelte tilfellet.

Bading skjer nok svært sjeldent det første døgnet.

De to timene har vært en tåke hver gang. Det går veldig fort :) babyen blir målt, du prøver å amme, blir sydd evt ... og vips er du på barsel:)

Hvis alt har gått normalt for seg, så er rutinene at de veier og måler lengde på baby, OG de teller tær og fingre ☺️
Jeg fikk henne så på brystet mens jeg fikk ett par pyntesting. Så gikk de å hentet mat til oss, før vi fikk være alene før vi ble flyttet til barsel.
De badet ikke storesøster her, og vi fikk også beskjed om å ikke bade henne med en gang, pga fosterfettet som beskytter. Mener å huske de kommer innom på barsel, for å bade og vise litt grep for hvordan man kan gjøre det osv.

Husker jeg var godt pålogga rett etter fødsel, husker også at jordmor så på klokka med en gang hun kom til å ropte «06:46!» :hilarious:

På fødsel i januar da jeg fikk være med en venninne, lå babyen på brystet og ble målt og veid i samme rom på de to timene.

Jeg fikk babyen rett på brystet, og der lå babyen mens morkake kom ut og jeg fikk et par sting. Så ryddet jordmor litt rundt oss, og vi fikk et brett med flagg, masse brødskiver og saft og melk inn til oss. Superkoselig og jeg var sulten som en ulv! Etter et par-tre timer ble baby veid, målt og pappan tok på babyens første bleie. Jeg måtte bevise at jeg kunne tisse selv (hadde hatt epidural), tok en rask dusj og vi gikk fra føden.

Det med å tisse selv er standard etter fødsel, uavhengig av epidural.

Back
Topp