Første time til jm

Hvor ofte får dere timer? JM sa til meg at jeg blir kalt inn ca hver 4. uke frem til uke 32, så enda oftere etter dette. Selvsagt fornøyd med det, men er ikke det mye?
Hadde første i dag 6+6, har en time hos legen 8+4 (første ledige han hadde etter jeg fant det ut), usikker på når neste blir da. Har hørt det er blodprøver i uke 12, men kan hende legen min bare tar det når jeg kommer i uke 8? Etter det tror jeg det er vanligst at du har OUL (noen har rett på TUL og NIPT før det da), også begynner det med oftere kontroller fra uke 24. Men tror kanskje praksisen kan variere en del etter hvor du bor, og hva du ønsker selv og hva slags behov du har. Jeg syns jo det blir altfor lite med det som står er standard, kunne ikke tenkt meg å ikke hatt kontroll før i uke 12, OUL i uke 18 også kontroll igjen i uke 24 :dead:

Skal ikke gå til jordmor pga planlagt keisersnitt, men har første time hos gynekologen 24/8 og da vil jeg være rundt 8+3.

Første time 5. sept, tror jeg er ca 8 uker på vei da :) Tror ikke jeg var så tidlig på kontroll sist, da var jeg vel rundt 12 uker

Nå har jeg tatt kontakt med jordmor, fikk time 8.sept - da er jeg ca 10+3 i følge el. Hun skulle sende henvisning til offentlig tul allerede nå, slapp å måtte vente til timen for det :)

Jeg kontaktet helsestasjonen tidligere i dag. Kunne bestemme selv når jeg ville komme :) Jeg valgte 6. sept, da er jeg 6+0. Jeg fikk jordmoren som var med under fødselen til tredje barnet mitt :love017

Tenker jeg bestiller kontroll hos lege til sånn uke 12, med mindre jeg trenger sykemelding før det. Og kontroll hos jordmor etter det, er vel rundt uke 18, om jeg ikke husker feil?

Tenker jeg bestiller kontroll hos lege til sånn uke 12, med mindre jeg trenger sykemelding før det. Og kontroll hos jordmor etter det, er vel rundt uke 18, om jeg ikke husker feil?
Ønsker du ikke henvisning til tidlig ultralyd? Hvis du ønsker det burde du bestille litt før :) TUL utføres fra 11+0 til 13+6.

Skal ikke gå til jordmor pga planlagt keisersnitt, men har første time hos gynekologen 24/8 og da vil jeg være rundt 8+3.

Men jordmor følger jo opp graviditet og sånn også? Skal du bare gå til gyn hele svangerskapet?

...........

Jeg har fått første time hos jordmor i uke 10'ish (om jeg ikke husker feil). Var til legen forrige uke og fikk satt opp et regime med henne.. Men hun mente jo at jordmor skulle ta "resten" av svangerskapsoppfølgingen, med mindre jeg hadde behov for legeoppfølging underveis. Legen lagde ikke svangerskapspapirer, feks - det kunne jm ta seg av. :)

Men jordmor følger jo opp graviditet og sånn også? Skal du bare gå til gyn hele svangerskapet?

...........

Jeg har fått første time hos jordmor i uke 10'ish (om jeg ikke husker feil). Var til legen forrige uke og fikk satt opp et regime med henne.. Men hun mente jo at jordmor skulle ta "resten" av svangerskapsoppfølgingen, med mindre jeg hadde behov for legeoppfølging underveis. Legen lagde ikke svangerskapspapirer, feks - det kunne jm ta seg av. :)
I Belgia hvor jeg bor går man helst til gynekolog hvis det er risiko svangerskap og man skal ha keisersnitt, siden det er mer legejobb (gyn). Så her blir oppfølgingen sånn. Tror kanskje det er flere spesialister og leger generelt sett i forhold til Norge, så mulig det er en annen kapasitet pga det!? I Norge gikk jeg bare til Jordmor. Her må jeg i tillegg følges opp av hematolog pga blødersykdom i forhold til fødsel/KS.

Store forskjeller leser jeg. Jeg fikk svar fra HS at første møte med jordmor er vanligvis rundt uke 16 !
Og fastlegen skal ikka ha gravide inn før uke 12 med tanke på blodprøver og sant.
Hvis en har plager eller treng sykemelding kan en booke time tidligere så klart, men ellers er de første 3 månad av svangerskap uten oppfølging vel.
Men hvis jeg vil ta tidlig UL som de har begynt med nå, trenger jeg henvisning og det treng jeg hverfall før jeg er i uke 12. Mye styr :)

Jeg fikk nå tildelt min andre time hos jordmor når jeg er i uke 12, snakket med henne litt på tlf nå. Skal til fastlegen neste uke (8+4), håper på henvisning til TUL!

Fikk egentlig første time hos jordmor i går (6+5), men ettersom jeg fikk en jordmor som er en tidligere kollega, ønsket jeg å bytte, da jeg ikke følte meg komfortabel med det. Jeg fikk såklart byttet jordmor, men fikk ikke time før jeg er 9+4.

Tenkte å ringe jordmor etter tul på torsdag. Så får vi se når det blir time da. Var til legen idag og fikk tatt blodprøver, henvisning til tul skulle hun også ordne. Så da er vi begynt! :)

Back
Topp