Første time hos lege / jordmor

Renge

Glad i forumet
Utmarsj 2024
Jeg lurer rett og slett på hva som er vanlig her?

På Helse-Norge står det at man skal ta kontakt med lege med en gang en vet at man er gravid og at en bør få timeavtale innen en uke.

Dette stemmer absolutt ikke i mitt tilfelle. Har fått legetime 17. august (10+0), og jordmor sa at det var normalt å få time hos de i uke 16.

Men slik jeg forstår er det normalt å ikke få med en gang? Men da er det vel litt rart at det står at man skal få det?

Jeg lurer rett og slett på hva som er vanlig her?

På Helse-Norge står det at man skal ta kontakt med lege med en gang en vet at man er gravid og at en bør få timeavtale innen en uke.

Dette stemmer absolutt ikke i mitt tilfelle. Har fått legetime 17. august (10+0), og jordmor sa at det var normalt å få time hos de i uke 16.

Men slik jeg forstår er det normalt å ikke få med en gang? Men da er det vel litt rart at det står at man skal få det?
De nye retningslinjene er vel fra 2022 om jeg ikke tar feil? Noe jeg syns er supert, hadde de bare klart å gjennomføre. Både den kommunale jordmortjenesten, helsedirektoratet og de fleste andre offentlige sider sier det samme, ta kontakt med en gang, og få time innen en uke. Men det virker som det ikke helt fungerer i ferietid nei. Noen med erfaringer utenom ferietid?

Sist var jeg i 7+0, ringte til jordmor å hørte! Fikk time da så hu fikk henvist meg til tul og tatt blodprøver:) virker som det er veldig ulikt fra plass til plass.. nå er jeg bare 3+6, å jordmor var glad jeg ringte så hu kunne få fulgt meg opp tetter med tanken på SA og MA..

Sist var jeg i 7+0, ringte til jordmor å hørte! Fikk time da så hu fikk henvist meg til tul og tatt blodprøver:) virker som det er veldig ulikt fra plass til plass.. nå er jeg bare 3+6, å jordmor var glad jeg ringte så hu kunne få fulgt meg opp tetter med tanken på SA og MA..
Jeg forklarte i tlf at jeg har hatt sa i de to andre graviditetene mine (i håp om noe tidligere). Men virket egentlig som om hun ikke skjønte hvorfor jeg ringte så tidlig i det hele tatt.

Jeg forklarte i tlf at jeg har hatt sa i de to andre graviditetene mine (i håp om noe tidligere). Men virket egentlig som om hun ikke skjønte hvorfor jeg ringte så tidlig i det hele tatt.
Så utrolig dårlig! Her sendte de henvisning til en ekstra tidlig uke 7-8 i tillegg til tul uke 12 for at jeg skulle kunne slappe av mere nå i starten..
kjedelig å bli møtt sånn:0

Jeg har fått time til tirsdag hos lege. Da er jeg rundt 5+3 tror jeg. Har også fått time til jordmor 28. juli. Har tatt kontakt tidlig for å få time før det «fylles opp» pga ferie.

Jeg er 3+5 i dag, og jeg ringte å bestilte time til etter sommeren bare fordi det er ferier nå… fikk time 21.august og da er jeg 10+1

Første ledige time hos fastlegen min var 24. august. Da er jeg 13+0. Blir ikke mye tidlig ultralyd ut av det, hvis henvisningen skal sendes, noen skal vurdere henvisningen, finne ledig time og deretter sende brev til meg . Blir oul det. :arghh:

Første gang jeg var gravid fikk jeg beskjed om at det ikke var noe vits å komme til legen før rundt uke 12, og jordmor sa at jeg skulle dit først, så fikk legetime 11+4 eller noe. Men bestilte privat ultralyd til 8+4 selv. Jeg ringte legen med en gang jeg fant ut om graviditeten (ca 4+3), men ble møtt på en «eh hvorfor ringer du enda»-måte. Følte meg dum. Så jeg vet ikke helt om de praktiserer de retningslinjene fra 2022 :banghead:

Første gang jeg var gravid fikk jeg beskjed om at det ikke var noe vits å komme til legen før rundt uke 12, og jordmor sa at jeg skulle dit først, så fikk legetime 11+4 eller noe. Men bestilte privat ultralyd til 8+4 selv. Jeg ringte legen med en gang jeg fant ut om graviditeten (ca 4+3), men ble møtt på en «eh hvorfor ringer du enda»-måte. Følte meg dum. Så jeg vet ikke helt om de praktiserer de retningslinjene fra 2022 :banghead:
De skal gjøre det, men de fleste ser ikke ut til å gjøre det. Du får henvise til reglene som er satt! Vi har krav på det.

Nå har jeg fått melding om time hos jordmor. 3.10. 16+5 er jeg da. Skal heldigvis på TUL når jeg er 7+5 (privat)

Er 4+4 nå og har første time hos fastlegen på tirsdag (5+1). Men det er nok mest for å få henvist til NIPT, som jeg skal ha på riksen og ekstra tidlig (uke 10) pga tidligere historikk. Vet det er veldig ulik praksis rundt om.

Jeg har ikke tatt kontakt enda, men stresser heller ikke enda. Eneste er at jeg må få time tidsnok til å henvise til NIPT, men det kan jo også jordmor henvise til. Ellers kan også fastlegen min sende henvisningen uten at jeg er på fysisk time hos henne.

For spesielt førstegangsfødende burde man få time så fort som mulig, selv om det er veldig tidlig. Er jo spesielt i første trimester det er viktig å opplyses om kostholdsråd, folat, jod osv.

La inn beskjed til legen på mandag, enda ikke hørt noe, men skrev at jeg sådan ikke trenger time før uke 12, men at jeg vil at henvisningen skal sendes. Ringte jordmor som ga meg time 15 september i uke, altså uke 16. De sliter visst veldig med kapasiteten, men at med min historikk så måtte jeg bare ta kontakt så skulle de få meg inn tidligere. Så tar det ganske med ro sådan, i tillegg til at jeg skal følges tett fra sykehuset fra uke 16 og utover. Har alltid vært svært fornøyd med helsestasjonen så tipper det vil løse seg fint ved behov. Fastlegen min er ganske ny og kjenner han ikke så godt, men han virker okei nok :-)

Jeg stakk innom helsestasjon da jeg var i uke 4, og blei møtt av ei hyggelig dame som sa jeg kunne få time når jeg ønsker. Noe ferieavvikling var det, men kunne få time ganske raskt. Valgte selv å bli satt opp til time i august. Da er jeg tidlig i uke 9 ☺️

Jeg stakk innom helsestasjon da jeg var i uke 4, og blei møtt av ei hyggelig dame som sa jeg kunne få time når jeg ønsker. Noe ferieavvikling var det, men kunne få time ganske raskt. Valgte selv å bli satt opp til time i august. Da er jeg tidlig i uke 9 ☺️
Så bra! Burde vært sånn overalt…

Her er de veldig på tilbudsida på helsestasjonen iallfall :) Når jeg mista sist fikk jeg tilbud om å komme ned å snakke med jordmor om jeg ville. Jeg får også time når jeg ønsker det. Men er så traumatisert etter å ha mista sist at jeg kjenner at jeg ikke årker å dra ned på time før jeg vet at det står bra til på tul iallfall :)

Jeg har fått time til jordmor når jeg er 9+3. Kunne fått tidligere, men jeg ønsker samme jordmor som i forrige svangerskap, og hun har ferie frem til da.

Usikker på om jeg bør ta kontakt med lege tidligere for å bli henvist til OTUL. Noen som aner hvor lang tid det tar?

De nye retningslinjene er vel fra 2022 om jeg ikke tar feil? Noe jeg syns er supert, hadde de bare klart å gjennomføre. Både den kommunale jordmortjenesten, helsedirektoratet og de fleste andre offentlige sider sier det samme, ta kontakt med en gang, og få time innen en uke. Men det virker som det ikke helt fungerer i ferietid nei. Noen med erfaringer utenom ferietid?
Jeg ringte med en gang jeg fant ut jeg var gravid i juni og fikk time når jeg var 7+4 siden det var ferieavvikling osv. Hvis ikke hadde jeg måttet vente til 11+4. :) Jeg rakk det akkurat før fellesferien

Her har legen min ferie men har en time til han 22.8 fra før pga oppfølging av andre ting,men det er alt for sent for meg pga føler jeg tenger tidlig oppfølging og legen min har å sagt jeg skal få det pga mine tidligere opplevelser,meeeen vet at han trolig kanskje ikke har notert akkurat det i journalen og de som jobber på kontoret og andre leger der er absolutt ikke like hyggelig,empatisk og imøtekommende som min legen så er redd de ikke tar meg på alvor da..
skjønner alt med dårlig kapasitet osv for har jobbet på legekontor selv,men føler de bør følge retningslinjer ang timer og ha forståelse for bekymrede gravide og at enkelte tenger mer oppfølging enn andre og at de bør være litt på tilbudssiden

Back
Topp