Første time hos jordmor.

Lagertha

Andre møte med forumet
Novemberlykke2024❤️
Hei!

Har aldri skrevet et eget innlegg her, så tilgi meg om dette blir feil!

Jeg er førstegangs så har lite til null erfaring å lene meg på..

I dag var jeg på første time hos jordmor. Jeg er fulgåtte 16 uker. (termin fra tidlig ultralyd er 16/7-20)

Hadde på forhånd fått høre fra venner at jeg kom til å få høre hjertelyd og måle hvor langt livmoren er kommet opp på magen.

Vel.. Jeg ble litt skuffet!

Hun gjorde ingen av delene og sa det ikke ble gjort før etter ordinær ultralyd... Er det vanlig?

Det ble bare en prat om de helt generelle tingene og så ble jeg veid.

Hadde jo de forventningene...

Hva er deres erfaring med første møte med jordmor?

Jeg har ikke vært hos jordmor ennå, men tror de kanskje praktiserer litt forskjellig? Nå har jeg vært på privat tul to ganger og sett at alt er i orden så jeg klarer sikkert å vente til oul om en måned, men håper jordmor sjekker hjertelyd på første time

Jeg er nå 16+4, og har allerede vært til jordmor to ganger. Men her jeg bor er det vanlig å få oppfølging fra jordmor gjennom hele svangerskapet. Sist jeg var med jordmor var jeg i uke 12-13 (husker ikke helt), å da hørte vi på hjertelyd. Ble ikke målt mage (symfysemål), det har jeg hørt en vanlig fra uke 22-23:)

Men som det blir skrevet over, så blir vel dette praktisert litt forskjellig fra plass til plass. Om du skal til jordmor igjen før oul kan du jo evt. be om å få høre hjertelyd?:)

Jeg har ikke vært hos jordmor ennå, men tror de kanskje praktiserer litt forskjellig? Nå har jeg vært på privat tul to ganger og sett at alt er i orden så jeg klarer sikkert å vente til oul om en måned, men håper jordmor sjekker hjertelyd på første time

Ja, er glad jeg fikk en tidlig ul. Da fikk jeg se mini vifte med armene :greet025

Hadde bare så lyst å vite hvor langt opp på magen livmoren var kommet da jeg er usikker på hva jeg egentlig kjenner hvor.

Men du har nok rett.. Er vel forskjellig fra jordmor til jordmor! :)

Har ordinær ultralyd 11.02 så skal så vidt klare å holde ut til da! ;)

Jeg er nå 16+4, og har allerede vært til jordmor to ganger. Men her jeg bor er det vanlig å få oppfølging fra jordmor gjennom hele svangerskapet. Sist jeg var med jordmor var jeg i uke 12-13 (husker ikke helt), å da hørte vi på hjertelyd. Ble ikke målt mage (symfysemål), det har jeg hørt en vanlig fra uke 22-23:)

Men som det blir skrevet over, så blir vel dette praktisert litt forskjellig fra plass til plass. Om du skal til jordmor igjen før oul kan du jo evt. be om å få høre hjertelyd?:)

Jeg skal ikke til henne igjen før 23/3..... o_O men da skulle hun visst måle og høre på hjertelyden...

Spørte du etter det da? Ho hadde sikkert hvertfall kjent etter livmora di hvis du hadde spørt :) ikke vanlig å måle magen så tidlig. Jeg fikk høre hjertelyden i uke 14 og for å vite hvor ho skulle begynne å lete kjente ho etter livmora også. Så da fikk jeg vite det sånn :) du kan spørre om å komme en tur kun for å høre etter hjertelyden :)

SF-målet tas fra uke 24. Skjemaet begynner ikke før.
Ang fosterlyd så praktiseres det ulikt. Tror retningslinjene sier at det skal gjøres fra kontroll uke 24, og noen leger/JM velger å ikke gjøre det tidligere fordi den av mange ulike grunner kan være vanskelig å finne tidlig i svangerskapet. Om de prøver uten å finne skaper det bare masse unødvendig stress og bekymring hos den gravide, og det ønsker de ikke å utsette for:happy:

Last edited:
Jeg var hos jordmor når jeg var 14+5. Hun målte ikke symfyse-mål, og lyttet etter hjertelyden kun på betingelse at jeg ikke skulle bli nervøs om hun ikke fant den. Vi fikk ikke frem helt tydelig lyd, og selv med god vilje var det vanskelig å ikke bli nervøs. Så er nok en grunn til at mange venter :rolleyes:

Jeg var hos jordmor i dag. Snakket stort sett om alle mulige relevante ting, ble veid osv. Skjemaet for symfysemål starter ikke før uke 24 på mitt helsekort, i hvert fall, så det gjorde vi ikke. (Hun var veldig nøye på å forklare alt, tho, så hun kommenterte på det så jeg slapp å lure.) Hun spurte om jeg ønsket å høre etter hjertelyd, mitt valg, sa hun. :)

Har ikke målt eller lyttet enda. Gjorde det ikke før etter oul forrige svangerskap heller :)

Lyttet to ganger hos jordmor. Uke 18 i dag. Men hun ga klar beskjed om at det er ikke alltid hun finner lyden. Men funnet begge gangene ☺️. I uke 17 var livmoren helt opp under navlen. Noe som er helt normalt for andre gangs fødende

Det er noen som ikke vil prøve å finne hjertelyd før senere, fordi det kan skape unødvendig stress! I min første graviditet skulle legen finne hjertelyd med doppler i uke 17, fant ingenting. Hun sa jo det var helt vanlig å ikke finne noe enda, men både jeg og mannen min ble kjempe kjempe stressa og redde. Vi endte opp på privat UL på kvelden, hvor alt selvsagt var helt fint. Men denne graviditeten har jeg selv sagt til legen at vi dropper å lete etter hjertelyd helt enda ;-) så slipper vi unødvendig stress.

Jeg hadde min første time til jordmor i uke 13. Hun er en erfaren jordmor, så hun tilbudte å høre om hun kunne finne hjertelyden, men hun sa at det kunne hende at hun ikke fant den og at jeg ikke trengte å bli engstelig fordi det kunne være for tidlig. Hun lette litt og fant hjertelyden.

Tror de praktiserer forskjellig fra kommune til kommune. Da jeg var hos legen i uke 12, fikk jeg beskjed om at det var vanlig å lytte til hjertelyden allerede da. Fikk heldigvis høre hjertet slå, men har forstått i ettertid at dette er veldig tidlig. Langt i fra alle hører lyd så tidlig, og det kan jo medføre mye unødvendig stress om en ikke hører noe. Jeg var hos jordmor i dag (uke 16), og da fikk vi også høre hjertet slå. En fantastisk følelse å høre det lille hjertet. Ellers er jeg vel enig i at det meste bare var fjas på første time hos jordmor.

Spurtet du hvorfor hun ikke lyttet?

De måler ikke symfyse før i uke 25 tror jeg, men jeg fikk høre hjertelyd i uke 15 når jeg var hos jordmor.

Ville spurt neste gang om hun ikke gjøre det

Hei!

I dag var jeg på første time hos jordmor. Jeg er fulgåtte 16 uker. (termin fra tidlig ultralyd er 16/7-20)

Hadde på forhånd fått høre fra venner at jeg kom til å få høre hjertelyd og måle hvor langt livmoren er kommet opp på magen.

Hun gjorde ingen av delene og sa det ikke ble gjort før etter ordinær ultralyd... Er det vanlig?

Normalt sett venter de til over 20 uker heter det etter boka. Men jeg har gått fø
Hei!

Så trist at dette var første gangen... Det heter etter boka normalt sett fra uke 24 fikk jeg fortalt. Men jeg har alltid vært tidligere og hørt hjertelyden fordi jeg ønsket det pga redsel.. En gang i uke 14 hun var litt skeptisk da for kunne være vanskelig å finne. Men hørte den såvitt i 3 sek.
Jeg hadde bedd om ny time om du virkelig trenger å høre den... Jordmor er jo til for å hjelpe.
Men symfysen på magen har jeg aldri målt før over 20-24 uker

Ulikt fra sted til sted dette sikkert. På min første time for vel en uke siden fylte vi ut skjema om meg og samboer, snakket om ting jeg ville ta opp, ble litt bedre kjent rett og slett. Ble veid etter eget ønske :hilarious: og hun målte livmor og vi hørte hjertelyd. Nå har jeg vært på fosterdiagnostik osv og på flere ultralyder. Så kan være hun ikke hadde gjort det enda om dette var første undersøkelse?.

Spørte du etter det da? Ho hadde sikkert hvertfall kjent etter livmora di hvis du hadde spørt :) ikke vanlig å måle magen så tidlig. Jeg fikk høre hjertelyden i uke 14 og for å vite hvor ho skulle begynne å lete kjente ho etter livmora også. Så da fikk jeg vite det sånn :) du kan spørre om å komme en tur kun for å høre etter hjertelyden :)

Jeg spurte.. Men fikk bare beskjed om at det ikke ble gjort før etter ordinær UL.. :)

Tror de praktiserer forskjellig fra kommune til kommune. Da jeg var hos legen i uke 12, fikk jeg beskjed om at det var vanlig å lytte til hjertelyden allerede da. Fikk heldigvis høre hjertet slå, men har forstått i ettertid at dette er veldig tidlig. Langt i fra alle hører lyd så tidlig, og det kan jo medføre mye unødvendig stress om en ikke hører noe. Jeg var hos jordmor i dag (uke 16), og da fikk vi også høre hjertet slå. En fantastisk følelse å høre det lille hjertet. Ellers er jeg vel enig i at det meste bare var fjas på første time hos jordmor.

Spurtet du hvorfor hun ikke lyttet?

Hun sa det var nye retningslinjer... :happy:

Her blir første time hos jordmor i uke 24:) så da regner jeg med at det blir magemåling og lytting etter hjertelyd. Dette er barn nr tre og var aldri hos jordmor før uke 24 med de to andre heller

Back
Topp