Første tiden etter keisersnitt, kan far rett å være hjemme?

candyface

Forelsket i forumet
Hadde keisersnitt sist, og jeg var veldig hjelpesløs de første to ukene spesielt. Klarte ikke å gå lange halten for å si det sånn. Heldigvis var samboer da i en jobb med turnus, slik at han akkurat fikk 2 uker fri da jeg fødte.

Slik det er nå har vi ei jente på 2 år fra før, og jeg har ikke lappen. Så jeg skal gå å levere henne i barnehagen hver morgen, siden far reiser avgårde i 5 tiden på morgningen til sin jobb. Det er ca 15 min å gå hver vei, og ser at dette kan bli ett problem første tiden.

I tillegg trengte jeg hjelp til mye ellers sist gang. Har far noe rett å bli sykemeld for å være hjemme å hjelpe første tiden, eller noen form for andre rettigheter? Han får ikke fri ifra jobb, da må han da ulønnet permisjon, og det har vi ikke råd til..

Noen som vet eller har noen tips? Våre foreldre er i full jobb, og har ikke anledning å få de til å hjelpe på dagtid.

Far har rett til å være hjemme de 2 første ukene.

lurer jeg også på... for visst han har rett til det med lønn så er det ikke vits for han å bruke opp ferie ukene sine for å ver hjemma liksom.. 

Sjekk nav sine sider.
Jeg tror ikke far har rett på noe annet enn permisjon, og arbeidsgiver velger om denne skal være med eller uten lønn.
Det kan kanskje hende han har krav på noe dersom dere får papirer på at du trenger hjelp hjemme, men vet ikke. Ville som sagt hørt med NAV. :-)

Hei sann.

Slik fikk vi det ordnet med hjelp fra legen.

Jeg ble sykemeldt i seks uker etter keisersnittet og fikk da sykepenger fra nav i stedet for permisjon.

Fikk skrevet lege erklering fra fast legen på at far måtte være hjemme i minst 6 uker etter inngrepet .dette var pga at jeg ikke skulle løfte noe tyngre enn babyen og vi har en sønn på 2 år som trengte sitt .og han fikk da 6 uker av min permisjon,måtte sende inn eget sjema med søknad om pappaperm som ikke var fedre kvoten.

Hjelpes jeg er i ammetåka og ser jo at dette er rotet forklart men håper du ble noe klokere..

lykke til.

Sofie25 skrev:
lurer jeg også på... for visst han har rett til det med lønn så er det ikke vits for han å bruke opp ferie ukene sine for å ver hjemma liksom.. 

han har ikke rett på med lønn. det er noen arbeidsplasser som har en sånn ordning for sine ansatte, men det er ikke noe krav om det.

Jeg hadde keisersnitt med begge mine og tenkte på det med andre mann hvordan dette skulle gå hvis det ble et nytt hastekeisersnitt, siden jeg knapt klarte å komme meg ut av senga med første. Men gubben hadde sånn ordning på jobben at han fikk 2 uker hjemme med meg etter fødsel med full lønn, så det var flott for oss. Men jeg kom meg kjempe kjapt etter snitt 2 så hadde ikke trengt å bekymre meg, er jo ikke sikkert det blir noe problem hos deg heller. :-)

Men du kan jo prate med legen din hvis du bekymrer deg så får du nok noen svar om hvordan du skal gjøre det :-)

Lykke til!!

Far har krav på to uker fri etter fødsel. Dette har ikke noe med NAV å gjøre. Det er opp til arbeidsgiver om det er fri med eller uten lønn.

Han har jo sånn syk barnepasser-dager når det er nummer to, iallfall ;)

Sofie25 skrev:

Men er det sånn for oss som er alene med barna da? De har vel kanskje ikke rett på å være hjemme da?

Her har far overtatt min permisjon, jeg har vært sykmeldt pga bekkenløsning etter fødselen. Da har vi begge vært hjemme samtidig, far får foreldrepenger og jeg får sykepenger. Økonomisk blir det akkurat som vi begge var i jobb. Legen må skrive en legeerklæring om hvorfor mor ikke klarer å ta seg av barnet alene og sende til NAV sammen med søknad om foreldrepenger fra far. Sykmelding sendes mors arbeidsgiver, fars arbeidsgiver kan få kopi av vedtaket fra NAV.

far har rett på å være hjemme i to uker etter babyen er født, som du sier, men det er opp til hver enkelt arbeidsgiver om den er lønnet eller ulønnet. men far kan være hjemme med barn, om den som tar seg av barnet er sykt, å det er jo du. men lure på kor det er medtanke på når du har permisjon. da vet ej ikke om det går. men går ann å sjekke opp i det. men skulle tro det var grunnlag nok til at han skulle få være hjemme med tanke på det du går gjennom de ukene. skal vel helst ikke løft eller noe.. hmm.. sjekk opp med nav du, om noen av de har peiling. tror det er lettest å sjekke på nettet..

Du må sykemeldes, far er hjemme i foreldrepermisjon. Disse ukene får du igjen i ettertid ettersom dette er "dine" uker hjemme. Vet at Nav sliter litt med å finne regelverket her, har blant annet hørt dem be far om å sykemelde seg. Men ettersom det er mor som er syk skal hun sykemeldes.

Back
Topp