Første svangerskapskontroll

Joda, kan jo det. Som førstegangs hadde jeg 4 ul, i uke 6, 12, 18 og 3d rundt uke 26:biggrin

Handler vel om at jeg har litt mer is i magen nå.

9+0 idag. Jeg har fremdeles ikke snakket med jordmor. Har prøvd å få tak i riktignok, men fikk ikke svar.

Har vært hos lege og tatt blodprøver og fikk innkallelse til oul i midten av november, så det er jo en start.

Kjenner det er veldig rart å ikke ha fått en bekreftelse på at det er et lite hjerte som banker der inne :oops:
Skal du ikke ha tidlig ultralyd rundt uke 12 ? Alle får jo gratis tilbud om dette

jeg har fått 2 x sånn mobil ultralyd hvor de ikke ser ting sånn veldig nøye men en ser at det er noe der og at hjerte slår . Ikke betalt noe for dette . Fikk i uke 7 og uke 10. den siste når jeg hadde 1.svangerskapskontroll . Dette er kanskje ikke et tilbud alle får ?
Det er ihvertfall veldig betryggende for en bekymret sjel!

jeg har fått 2 x sånn mobil ultralyd hvor de ikke ser ting sånn veldig nøye men en ser at det er noe der og at hjerte slår . Ikke betalt noe for dette . Fikk i uke 7 og uke 10. den siste når jeg hadde 1.svangerskapskontroll . Dette er kanskje ikke et tilbud alle får ?
Det er ihvertfall veldig betryggende for en bekymret sjel!

Mobil ultralyd? Ikke hørt om før. Er det legen din som har det? Eller jordmor? :) Hørtes veldig fint ut!

Dere som har tatt blodprøver allerede, skal dere ta nye mellom uke 12-14? For jeg fikk beskjed om at jeg ikke kunne ta blodprøver før uke 12 :dance008

Dere som har tatt blodprøver allerede, skal dere ta nye mellom uke 12-14? For jeg fikk beskjed om at jeg ikke kunne ta blodprøver før uke 12 :dance008
Jeg tok blodprøvene i forrige uke, da jeg var 9+0 og sa ikke noe om at jeg måtte tilbake å ta nye senere.

Jeg var 8+5 da jeg tok blodprøvene. Legen min sa heller ikke noe om at jeg måtte tilbake for nye prøver senere.

Jeg var 8+5 da jeg tok blodprøvene. Legen min sa heller ikke noe om at jeg måtte tilbake for nye prøver senere.
De skal egentlig tas mellom uke 12 og 14, men det kan da umulig være så nøye når så mange tar blodprøver så tidlig. Jeg finner ikke noe info om det på nett heller, så jeg har bare mine 3 svangerskap å gå ut i fra, men det er 3 forskjellige leger da som har sagt at de må tas etter uke 12 (byttet lege en gang og flyttet en gang). Det er vel bare for å sjekke jern, blodtype, antistoffer for røde hunder og om man har hiv mener jeg, så mulig det er på grunn av jern og økt blodvolum kanskje at man anbefales å ta den i/rundt uke 12

De skal egentlig tas mellom uke 12 og 14, men det kan da umulig være så nøye når så mange tar blodprøver så tidlig. Jeg finner ikke noe info om det på nett heller, så jeg har bare mine 3 svangerskap å gå ut i fra, men det er 3 forskjellige leger da som har sagt at de må tas etter uke 12 (byttet lege en gang og flyttet en gang). Det er vel bare for å sjekke jern, blodtype, antistoffer for røde hunder og om man har hiv mener jeg, så mulig det er på grunn av jern og økt blodvolum kanskje at man anbefales å ta den i/rundt uke 12
Jeg tok alle disse blodprøvene i uke 9 :D Fikk da f.eks beskjed om at jeg bør ta så så mye jern fra uke 18 osv.

Ringte legekontoret i dag og fikk time til første svangerskapskontroll allerede i morgen. Så det var effektivt. Virka som jeg skal ta blodprøver da, selv om jeg er 9+0 i morgen. Mener fastlegen min sist sa at de ikke skulle tas før i uke tolv, så får se hva som faktisk skjer i morgen.

Det blir litt sånn rart når første svangerskapskontroll skal inneholde blodprøvetaking som helst skal skje i uke tolv, men samtidig skal det på samme time sendes henvisning til tul på sykehuset som skal tas i uke 11-13. Blir en vanskelig avveiing mellom å ikke ha den hverken for tidlig eller for sent.

Update: det ble sendt henvisning til tidlig ultralyd til sykehuset, men må tilbake for blodprøver og helsekort i uke tolv

Så rart at det er så forskjellig praksis. Hos meg ble det sendt henvisning til sykehuset og tatt blodprøver i uke 8. Men må tilbake for å fylle ut helsekortet senere.

Jeg var hos legen da jeg var 8+6. Fylte ut helsekort, tok blodprøver og fikk henvisning til tidlig ultralyd :)

Jeg har både fylt ut helsekort, tatt blodprøver og fått henvisning sendt til sykehus. Er 8+6. Har ikke fått ny time før i desember, så tror ikke det blir noe uke i 12 her

Veldig rart at det praktiseres så forskjellig. Var hos jordmor når jeg var 6+6 (7+6 menstermin, men har lang syklus), tok blodprøver, fikk helsekort og søkt fødeplass. Fikk svar samme dag på fødeplass og toul (digitalt).
Neste kontroll hos jordmor er ikke før i starten av desember (23+5). Veldig glad for at jeg tok blodprøver så tidlig, fikk påvist jernmangel og må ta ekstra tilskudd hele svangerskapet.

Back
Topp