Første svangerskapskontroll

Enlitenfugl

Flørter med forumet
Aprilspirene 2024❤️
Skal på min første svangerskapskontroll i dag og er kjempespent! Jeg vet ikke hva jeg kan forvente meg, hva som skal sjekkes og snakkes om, og det gjør meg lit utrolig siden jeg er liiitt kontrollfreak.
Er også litt urolig for hvordan legen vil møte meg siden jeg har veldig høy bmi. Tenkte å ta det opp selv, før han sier noe på der. For det er selvsagt en bekymring jeg sitter med også. Er kjemperedd for å ende med svangerskapsdiabetes og andre komplikasjoner. Hvordan har der gått med dere på deres første kontroll? Og er det andre her inne med høy bmi?

Skal på min første svangerskapskontroll i dag og er kjempespent! Jeg vet ikke hva jeg kan forvente meg, hva som skal sjekkes og snakkes om, og det gjør meg lit utrolig siden jeg er liiitt kontrollfreak.
Er også litt urolig for hvordan legen vil møte meg siden jeg har veldig høy bmi. Tenkte å ta det opp selv, før han sier noe på der. For det er selvsagt en bekymring jeg sitter med også. Er kjemperedd for å ende med svangerskapsdiabetes og andre komplikasjoner. Hvordan har der gått med dere på deres første kontroll? Og er det andre her inne med høy bmi?
Du kan lese om de ulike kontrollene her. https://www.helsenorge.no/gravid/svangerskapskontroller/#konsultasjon-i-svangerskapsuke-6–12

Masse lykke til

Jeg hadde høy bmi i mine to første svangerskap. Fikk god oppfølging, men følte på et "mas" om å gå ned i vekt. Føler jeg ble møtt av helsevesenet på en helt annen måte som normalvektig gravid... Når det skal være sagt så var jeg mest overvektig med nr 2 og det er nok min letteste fødsel...

Var på første kontroll i dag. Veier også for mye, gikk mye opp i vekt i fjor pga stress og dårlig kontroll på mat inntaket. Hadde en helt ok opplevelse hos legen, han ville at jeg skal ta glukose test pga vekten. Men jeg trodde alle måtte ta den testen nå? Jeg spurte også om ordinær tidlig ultralyd (uke 12) og det sa han at han ikke hadde hørt om men han henviste meg fordi jeg ønsket selv. Ble dere henvist?

Jeg fikk spørsmål om jeg ønsket tidlig ultralyd, så henvisning var null problem. Men det var bare en liten prat med legen, og det synes jeg var litt rart. Ingen undersøkelse, blodprøver eller noe. Fikk beskjed om at de vanligvis ikke hadde svangerskapskontroll hos legen før etter 20 uker, og at jeg måtte ta kontakt med jordmor i stedet.
Jeg skal tilbake likevel i uke 12 for å ta blodprøver (er nå uke 7)

Så rart at de utfører disse kontrollene så ulikt. Skulle tro det var standard prosedyrer. Min lege hadde ingen papirer eller noen ting klart. Når jeg kom spurte han om hva han kunne hjelpe meg med i dag selv om jeg har gitt beskjed til legekontoret at jeg kommer for svangerskapskontroll Visste heller ikke når jeg skulle til neste kontroll, når man skal ta glukosebelastning, var ikke klar over at jeg hadde rett på tidlig ul osv

Så merkelig! Kan hende det er ulikt i forskjellige kommuner. Fikk du henvisning til ultralyd da du ba om det?

Ja han henviste, men tror han har skrevet feil i henvisningen for jeg har fått innkalling når jeg er i uke 8+3. Skal ringe sykehuset og endre timen og har bestilt meg ny svangerskapskontroll gjennom mannen sin fastlege slik at jeg får en skikkelig oppfølging. Timen hos legen min var helt bortkast og visste ikke noe mer om hva som skjer fremover når jeg var ferdig

Jeg har vært på første svangerskapskontroll hos legen i dag, 6+3 ❤️ Jeg ønsket en tidlig kontroll, siden jeg har høy risiko for å utvikle tidlig svangerskapsforgiftning, samt høy BMI. I tillegg var dette svangerskapet en stor overraskelse for oss, i et meget turbulent år.

Det var godt å få pratet med legen om tankene og bekymringene jeg har hatt de siste ukene, samt tidligere svangerskap og en fin prat rundt kosthold. Nå er jeg henvist til oppfølging på sykehuset, samt fått time til tidlig ul. Tok ikke blodprøver, men sjekket blodtrykket.

Jeg var på første svangerskapskontroll denne uken (8+2). På meg tok de blodprøver, urinprøve, målte blodtrykk, målte vekten min og fylte ut helsekort. Fikk også ny time til glukosanalyse og henvisning til ultralyd uke 12 på sykehuset. I tillegg til at legen stilte spm og jeg fikk spørre om det jeg lurte på.
Hadde en positiv opplevelse.
Fikk dog beskjed om at neste svangerskapskontroll vil være i uke 24. Når jeg snakket med jordmor på telefon sa de det er vanlig med kontroll 1 gang i mnd, så jeg har nå fått time hos jordmor i uke 12.

Jeg var på første svangerskapskontroll i dag. Fikk tatt noen blodprøver og må tilbake i uke 12 for p ta noen flere.
Han bestilte også time til ul i uke 12.
Jeg kommer til å gå til jordmor de fleste kontrollene, men legen når jeg må ha medisinsk oppfølging (blodprøver, glukosetest etc).

Jeg fikk spørsmål om jeg ønsket tidlig ultralyd, så henvisning var null problem. Men det var bare en liten prat med legen, og det synes jeg var litt rart. Ingen undersøkelse, blodprøver eller noe. Fikk beskjed om at de vanligvis ikke hadde svangerskapskontroll hos legen før etter 20 uker, og at jeg måtte ta kontakt med jordmor i stedet.
Jeg skal tilbake likevel i uke 12 for å ta blodprøver (er nå uke 7)
Hvis man går til legen så er det ikke noe informasjon eller noe snakk egentlig. Det er derfor man går til jordmor. Folk som har gått igjennom dette før har ofte ikke behov for den praten med jordmor og går derfor istedenfor til legen. Så da sjekker de bare det nødvendige. Det er ikke før i uke 24 at man begynner å måle magen, ta urinprøver, lytte osv. Mange førstegangs ønsker en time før uke 24 fordi det er veldig lenge til, da tar man jo selvfølgelig med urinprøve, da kan det hende de lytter og måler avhengig av hvor langt du er kommet, men jeg tror ikke de lytter før etter uke 16 fordi det kan være vanskelig å finne hjertelyden. Så om du ønsker å snakke litt og få informasjon så er det best å gå til jordmor :)

Var på første svangerskapskontroll i dag. Hos fastlegen - eller dvs vikaren til fastlegen da hun har foreldrepermisjon.

Det blir nok jordmor på meg heretter.
Han fylte ikke ut helsekortet, men tok vekt og blodtrykk, og henviste til UL i uke 12. Allerede fått timen der, så sykehuset reagerer raskt hvert fall.

Resten av legetimen (dvs ca 10 minutter) ble brukt på benken mens han lette etter hjertelyden... jeg er 8+1...

Så nå har jeg ringt jordmor og fått time der når jeg er 14 uker ❤️

Var på første svangerskapskontroll i dag. Hos fastlegen - eller dvs vikaren til fastlegen da hun har foreldrepermisjon.

Han fylte ikke ut helsekortet, men tok vekt og blodtrykk, og henviste til UL i uke 12. Allerede fått timen der, så sykehuset reagerer raskt hvert fall.

Resten av legetimen (dvs ca 10 minutter) ble brukt på benken mens han lette etter hjertelyden... jeg er 8+1...

Hærlighet :bag: Godt du fikk time hos jordmor!

Jeg var på første kontroll torsdag forrige uke. Da ble jeg også henvist til tidlig ultralyd, jeg har ikke hørt noe fra sykehuset. Jeg har jo litt god tid, men det er fint å få time sånn at man kan planlegge.. jeg må vel ringe sykehuset om jeg ikke har fått tildelt time ila de to neste ukene..

Hjerte lyden?? På deg eller spiren? :D Hvis sistnevnte er det noe av det morsomste jeg har hørt på lenge! Jeg tenker at kombinasjon av lege og jordmor kan være bra, hovedoppfølging hos jordmor som kan det hun driver med, men også dialog med legen dersom det skulle være behov for sykemelding osv.

Hjerte lyden?? På deg eller spiren? :D Hvis sistnevnte er det noe av det morsomste jeg har hørt på lenge! Jeg tenker at kombinasjon av lege og jordmor kan være bra, hovedoppfølging hos jordmor som kan det hun driver med, men også dialog med legen dersom det skulle være behov for sykemelding osv.
Hjertelyden til spiren. Med doppler og gel på magen. Han sirklet rundt navlen og rett under navlen og lette i nesten 10 minutter...!

Helt sinnsykt egentlig, syntes nesten synd på han.

Meg lyttet han på med vanlig stetoskop :excited001

Hjertelyden til spiren. Med doppler og gel på magen. Han sirklet rundt navlen og rett under navlen og lette i nesten 10 minutter...!

Helt sinnsykt egentlig, syntes nesten synd på han.

Meg lyttet han på med vanlig stetoskop :excited001
HAHA! :D Det er jo helt utrolig. Men sikkert ikke så vandt med å håndtere svangerskap. Er nok best å gjøre oppfølgingen hos jordmor ja!

9+0 idag. Jeg har fremdeles ikke snakket med jordmor. Har prøvd å få tak i riktignok, men fikk ikke svar.

Har vært hos lege og tatt blodprøver og fikk innkallelse til oul i midten av november, så det er jo en start.

Kjenner det er veldig rart å ikke ha fått en bekreftelse på at det er et lite hjerte som banker der inne :oops:

9+0 idag. Jeg har fremdeles ikke snakket med jordmor. Har prøvd å få tak i riktignok, men fikk ikke svar.

Har vært hos lege og tatt blodprøver og fikk innkallelse til oul i midten av november, så det er jo en start.

Kjenner det er veldig rart å ikke ha fått en bekreftelse på at det er et lite hjerte som banker der inne :oops:
Hvis du ønsker kan du jo bestille privat ultralyd :D November er jo lenge til, så om du ønsker å se før det vil jeg anbefale det. Jeg synes i hvert fall det var fint!

Back
Topp