Første svangerskapskontroll

Solbæra

Forelsket i forumet
Jeg har begynt å tenke på første svangerskapskontroll.

Hvor er det vanlig å ha første kontrollen?
Jordmor eller fastlege?

Jeg er 9+1 idag og ønsker meg time etter uke 13 for da vet familien min om graviditeten (vil ikke risikere å møte kjentfolk på venterommet)

Jeg prata med jordmor, og hun ville ha meg inn etter 9+0, siden det var div blodprøver som skulle taes. Så, jeg skal neste torsdag 9+1:woot:

Skal på tidlig UL førstkommende tirsdag, da er jeg 8+0. Skal til fastlegen :) Eneste jeg ønsker å se er ett bankende hjerte :Heartred

Jeg er 9+2 nå, og var hos første kontroll (hos jordmor) da jeg var 9+0.
Leverte urinprøve og fikk rekvisisjon til blodprøver som skal taes etter uke 12 :)

Jeg skal til lege på tisdag, er da 9+1, skal ta blodprøver :) jordmor har jeg ikke tatt kontakt med ennå :)

Jeg var hos jordmor på første, her i kommunen har de lagt opp løpet slik at de vil at man skal ta den første kontrollen nokså tidlig, helst før uke 10.

Jeg skal til jordmor om noen dager, da er jeg 10+3. Skal til lege 12+2 for å ta blodprøver.

Har hatt mye kontakt med fastlegen ifht stoffskiftet, og hun ville ha meg inn til første kontroll 11+1:)

Legen ville ha meg inn før jul og da er jeg bare 7+5 på 1. Kontroll. Veldig forskjellig :p

Jordmor eller fastlege?

Jeg er 9+1 idag og ønsker meg time etter uke 13 for da vet familien min om graviditeten (vil ikke risikere å møte kjentfolk på venterommet)

Med de to første var jeg hos lege først for å ta blodprøver og urinprøve. Denne gangen hopper jeg glatt over legen, og tar blodprøver og urinprøve til torsdag hos jordmor. Ta alt på ett sted like greit. Jeg er 7+5 i dag, så til torsdag er det min min første jordmortime.

Også skal jeg til TUL den 14 desember for å se at alt er bra :happy:

Jeg var på TUL på sykehuset pga mistanke om svangerskap utenfor livmoren. Da var jeg 7+0 fikk beskjed om å bestille kontroll hos legen så fort som mulig, så hadde første kontroll hos legen 8+4. Skal tilbake igjen 11+4 :happy:

Skal bestille ny legitime ettersom jeg har byttet lege. Så begynner med første svangerskapskontroll i starten av Januar og da er jeg rundt 12+0 :happy:

Forje legen ønsket så vidt å svare på noe som helst av spørsmålene mine :( så håper den nye legen tar ting mer seriøst

Siden detge var første svangerskap så kunne ikke jeg bare komme til time før da jeg hverken blør eller annet som tilsa at jeg måtte ha time før jeg er rundt 12 uker

Last edited:
Hva kan jeg forvente på den første kontrollen hos legen?
Var igår, og hun laga helsekort, tok div blodprøver, vekt og blodtrykk. Hun sa jeg skulle vært der tidligere, og jeg visste heller ikke at jeg skulle ha med urinprøve. lege og jordmor tar forskjellige blodprøver.
Jeg skulle kun inn for å få kvalmestillende tenkte jeg.

Er 8+6 idag.

Jordmor eller fastlege?

Jeg ringte og de tok meg inn til jordmor første kontroll da jeg var 7 uker på vei. Målte blodtrykk og fylte ut helsekort. Så fikk jeg beskjed om å levere blod og urinprøve, drop in på legekontor før neste kontroll. Den fikk jeg ikke før i begynnelsen av januar pga jeg reiser bort til jul. Da skulle hun uansett bare kjenne utpå magen min på livmoren, ikke noe ultralyd. Ultralyd får jeg ikke før uke 20.

Jeg bestilte selv tidlig ultralyd hos Aleris til 12 desember, da er jeg 10+6. Koster 900 Kr. Da får man bilde og opptak om man tar med minnepenn.:Heartred:Heartred:Heartred

Jeg vil vite om alt er ok før jeg drar hjem til jul og forteller.

Jeg skal ha første kontroll idag hos lege og ta blodprøver. Og sannsynligvis lytte til hjertelyd. Er idag 8+0 så har lite tro på at de finner den

Kommer til å ta alle timene hos lege siden det er mest praktisk i forhold til både avstand og parkering. Og med nr 4 så er ikke det som viktig med jordmor for meg.

Første tidlig ultralyd skal jeg ha på fredag :)

Var hos lege i går, fikk tatt litt blodprøver for vitaminer, skal tilbake 22.12 for blodprøver som skal taes i ca uke 12 :) han ville å ha at jeg skal ta influensavaksina, så den skal jeg ta på mandag da jeg skal tilbake for andre ting å :)
Han tror å jeg trygt kan kontakte jordmor, selv om jeg ønsker å vente til etter uke 12 :)

Back
Topp