Første svangerskapskontroll

Mia00

Blir kjent med forumet
FebbisBebbis2021 ❄️
Hei! Jeg skal på min første svangerskapskontroll når jeg er et sted mellom 11-12 uker på vei. Hva skjer på en slik kontroll? Skal til fastlegen bare. Er det vits å dra med gubben? Hadde dere/skal dere ha med barnefar på første kontrollen?
 
Skulle akkurat opprette en tråd om kontroll selv, så håper du ikke føler at jeg kupper tråden din.

Sist jeg var gravid gikk jeg på helsestasjon for ungdom, så vet ikke hva som er vanlig?

Er det anbefalt med lege eller jordmor, og når tar man kontakt?
 
Det er lurt å gå inn på din kommune sine hjemmesider får å se hva de har å tilby også.
I min kommune har de gratis fødsel og amme kurs for førstegangs gravide. Det er ikke nødvendig å ha med barnefar på første kontroll for alt handler bare om deg.
Jeg hadde med sambo på en jordmortime der han kunne stille spørsmål på ting han lurte på. Men ellers gikk jeg på de timene alene.
 
Skulle akkurat opprette en tråd om kontroll selv, så håper du ikke føler at jeg kupper tråden din.

Sist jeg var gravid gikk jeg på helsestasjon for ungdom, så vet ikke hva som er vanlig?

Er det anbefalt med lege eller jordmor, og når tar man kontakt?
Det er opp til deg om du vil til lege eller jordmor. Jeg tok kontakt i uke 8 sist jeg var gravid.
 
Forrige gang jeg vêr gravid, tok jeg kontakt med jordmor først i uke 10 mener jeg. Da ble fikk jeg en time veldig raskt, for i min kommune får man en time til jordmor ganske tidlig i svangerskapet. Litt usikker på hvordan ting er nå om dagen da.
 
Jeg hadd forresten med barnefar på første kontroll i mitt første svangerskap, rett og slett fordi det var spennende for oss begge. Og vi var to sett ører som kunne få med seg eventuell informasjon osv :) Men denne gangen går jeg nok alene.
Jeg tar første time hos lege, men resten hos jordmor. Synes hun har bedre tid, roligere og gir bedre informasjon :happy:
 
Sist svangerskap gikk jeg annen hver gang hos fastlege og jordmor. Denne gangen tror jeg at jeg skal kun gå til jordmor hvis hun har kapasitet. Jordmor tok seg mye bedre tid, og jeg syns hun hadde mer kunnskap/forståelse om svangerskapsrelaterte plager/tanker/bekymringer etc enn min mannlige fastlege.
Har allerede bestilt og fått time til jordmor når jeg er i uke 9 :happy:
Mulig jeg er veeeeldig tidlig ute med å bestille time, men har vært lange ventelister i min kommune tidligere. Har venner som ikke har fått oppfølging hos jordmor for noen år tilbake, mulig dette har forbedret seg nå :happy:
 
Tusen takk for alle svar <3 da skal jeg nokk ikke dra med gubben på den første kontrollen vartfall. Må man ha med urinprøve? legen min sa ikke noe om det...
 
Jeg bestilte time hos fastlegen når jeg er uke 6, er det litt tidlig? Første gang så har null kontroll!
 
Jeg bestilte time hos fastlegen når jeg er uke 6, er det litt tidlig? Første gang så har null kontroll!
Det er ikke for tidlig, du bestemmer selv :) Jeg var hos legen rett etter at jeg fant ut at jeg var gravid første gangen, denne gangen kommer jeg nok til å vente litt :)
 
Tusen takk for alle svar <3 da skal jeg nokk ikke dra med gubben på den første kontrollen vartfall. Må man ha med urinprøve? legen min sa ikke noe om det...

Legen min sa jeg må ha med urinprøve av morgenurin når jeg kommer på 12-ukers kontroll. Tok ingen prøver på den første kontrollen.
 
Jeg sendte mail til jordmorkontoret i kommunen for å bestille time til 12ukerskontroll. Fikk mail tilbake om at nye retningslinjer sier at første kontroll er mellom uke 6-8. Aldri hørt om før, men jeg fikk da altså time til uke 6+5 som er allerede neste uke.

Dette er nr 3 og dette var nytt for meg .
 
Jeg sendte mail til jordmorkontoret i kommunen for å bestille time til 12ukerskontroll. Fikk mail tilbake om at nye retningslinjer sier at første kontroll er mellom uke 6-8. Aldri hørt om før, men jeg fikk da altså time til uke 6+5 som er allerede neste uke.

Dette er nr 3 og dette var nytt for meg .

Vår kommune har også kontroll rundt uke 8 :happy:
 
Jøss! Vet du om det er i stedet for 12ukers da eller?

I tillegg til uke 12 hos oss. Ble litt kluss sist da jeg ringte først rundt uke 10, jeg trodde jo første kontroll var i uke 12. Men fikk da time til jordmor dagen etter, den kontrollen som skulle vært i uke 8. Og gikk til legen i uke 12.
 
I tillegg til uke 12 hos oss. Ble litt kluss sist da jeg ringte først rundt uke 10, jeg trodde jo første kontroll var i uke 12. Men fikk da time til jordmor dagen etter, den kontrollen som skulle vært i uke 8. Og gikk til legen i uke 12.
Regner nesten med at det er sånn her også. Hadde jo kanskje ikke vært så logisk å kutte den i uke 12 til fordel for en i uke 6 :p
 
Regner nesten med at det er sånn her også. Hadde jo kanskje ikke vært så logisk å kutte den i uke 12 til fordel for en i uke 6 :p

Nei, det hadde ikke gitt så mye mening :p
Jeg skal til legen neste uke, i uke 6, for noe helt annet. Men da sa legen at han ville ta en kontroll, så jeg er veldig spent på det!
 
Jeg har ikke vært før ca uke 12 tidligere. Fint at jeg fant denne tråden, sikkert lurt å ringe snart! Jeg ønsker helst å bare gå til jordmor. Ferietid også når jeg er i uke 12, så greit å høre hvordan de gjør det da:)
 
Back
Topp