Første svangerskapskontroll..

Stjernedama

Glad i forumet
Novemberlykke 2020
Augustlykke 2022 ❤️
Novemberlykke2024❤️
Er det noen som allerede har bestilt time til første svangerskapskontroll? :)
 
Tenkte jeg skulle ha første time hos jordmor rett etter tidlig ultralyd, så ca rundt påska...
 
Ja, skal til jordmor når jeg er 7 uker på vei :) etter det blir det tidlig ultralyd i uke 9. Mange som syns det er tidlig, men for meg er det viktig å få kontakt med jordmor slik at det blir et trygt sted å henvende seg. Var på tidlig ultralyd i uke 9 med forrige barn, og syns det var et greit tidspunkt. Da har fosteret fått konturer av både hode, armer og bein - og ligger faktisk og beveger seg litt.
 
Jeg har faktisk allerede vært på første kontroll. Ble satt opp allerede i slutten av uke 4, de ville ha meg inn så tidlig som mulig. Var jo aaalt for tidlig for noe annet enn utfylling av helsekort osv, så skal tilbake for blodprøver og urinprøve i slutten av mars (ca uke 10). Var uansett litt fint å føle at nå er det offisielt igang :)
 
Tror jeg vil gå mest til jordmor denne gangen, begynne å planlegge fødsel tidlig. Forrige gang hadde jeg først kontroll hos legen i uke 12. Tror jeg kanskje ønsker en time hos jordmor før dette, men får se hva det blir :)
 
Eg skal til jordmor på mandag, er då ca 6+4. For å opprette kontakt og for å finne ut meir i og med at eg hadde svangerskapsforgiftning forrige gang. Ellers blir det nok ikkje før i veke 12. Skal til lege ca 7+6. Har også tenkt høyre litt tidlig ul gjennom det offentlige. Svigerinna mi måtte avbryte svangerskap nr to pga hjertefeil, så har tenkt ein del på det..
 
Har vært på TUL i dag, er 5+3 og skal tilbake for oppfølging om tre uker, så tenker å drøye med vanlig kontroll noen uker til. Skal kontakte jordmor til uka, tenkte jeg, mest i tilfelle det er litt ventetid, har ikke behov helt ennå.
 
Back
Topp