Første svangerskapskontroll

Cupcake90

Forelsket i forumet
Julikulene 2020
Skal til legen i morgen og siden mange av dere damer allerede har vært der spør jeg her. Må jeg ta med meg urinprøve? Eller tar jeg det hos legen? Eller blir ikke det gjort ved første kontroll? Jeg gru-gleder meg litt til denne kontrollen. Så greit å forberede meg på hva som skjer.

Jeg skulle ha med i alle fall :) Fikk brev om at den skulle tas på morgenen, og kjøles ned om timen ikke var tidlig på dagen. Tror det sto at den hadde holdbarhet på 2 timer i romtemperatur, men litt usikker

Du kan velge selv om du velger å ta med eller ikke. Men de ønsker urinprøve av deg, og det må være morgenurinen. Så enten holder du deg fram til legetime eller så er det lurt å ta med :happy: Første legekontrollen for meg ble helsekortet fylt ut, tatt blodprøver, målinger og vekt.

De vil alltid ha urinprøve, på alle kontroller, den er kjempeviktig. Gjennom den kan bla infeksjoner, begynnende preeklampsi og svangerskapsdiabetes vises

Til og med om du må på legevakten ber de om urinprøve ☺️alke legetime er urinprøve ☺️

Er det ikke bare den ene timen som er urinprøve?? De ska en prøve skal sendes til groing eller noe. Aldri fått beskjed om å ha med flere ganger.
Jeg fikk beskjed om å ha med til hver jordmortime, og til ordinære svangerskapskontroll hos legen. De sjekker for proteiner og sukker noe som blir viktigere etter lengre på vei du er. De kan blant annet vise om du har begynnende svangerskapsforgiftning og i noen tilfeller svangerskapsdiabetes. Selv om du kan ha svangerskapsdiabetes uten sukker i urinen også :happy:

Jeg fikk beskjed om å ha med til hver jordmortime, og til ordinære svangerskapskontroll hos legen. De sjekker for proteiner og sukker noe som blir viktigere etter lengre på vei du er. De kan blant annet vise om du har begynnende svangerskapsforgiftning og i noen tilfeller svangerskapsdiabetes. Selv om du kan ha svangerskapsdiabetes uten sukker i urinen også :happy:
Har fått beskjed om å ha med neste gsng og ds skal jeg jaggu spørre. Syns jeg har fått lite og dårlig info:p

Takk for svar damer :) er nesten 7 år siden forrige svangerskap så husker ikke så mye. Husker at de testet urinen min i slutten av svangerskapet pga høyt blodtrykk men husker jo ingenting fra starten.

Er det ikke bare den ene timen som er urinprøve?? De ska en prøve skal sendes til groing eller noe. Aldri fått beskjed om å ha med flere ganger.

Du skal ha med på hver eneste kontroll hos jordmor resten av svangerskapet :p det er sånn de holder kontroll på feks uvi og protein i urin :)

Ja det er mye å huske på og sette seg inn i første gang :p jepps! Hamstra 20 glass eller noe jeg :hilarious:

Unødvendig! Bare få tilbake det du hadde eller et par nye på legekontoret. De har drøssevis.

Unødvendig! Bare få tilbake det du hadde eller et par nye på legekontoret. De har drøssevis.

Eeeh, så dårlig råd har jeg ikke, at jeg må bruke urinprøveglass om igjen :hilarious: Aldri opplevd at det har vært et tema engang. De skal være sterile.
Dessuten går jeg ikke til legekontoret men hos jordmor. Har fått beskjed om å ha med egne der. Det går bra, de er ikke SÅ dyre :hilarious:

Eeeh, så dårlig råd har jeg ikke, at jeg må bruke urinprøveglass om igjen :hilarious: Aldri opplevd at det har vært et tema engang. De skal være sterile.
Dessuten går jeg ikke til legekontoret men hos jordmor. Har fått beskjed om å ha med egne der. Det går bra, de er ikke SÅ dyre :hilarious:
Eh man trenger ikke ha dårlig råd.. var bare et tips...noen vil bruke penger på ting som er nødvendig andre ikke..
Alltid fått tilbake mitt glass..og man vaske d selvfølgelig!!!!!

Back
Topp