Første svangerskapskontroll

Alvea

Forumet er livet
Assistert-jentene
Himmelbarn
Aprillykke 2016
Januarlykke 2020
Når var/skal du? Og går du til lege eller jordmor? Jeg innså nettopp at jeg har glemt å bestille time, og er straks 10 uker :rolleyes:

Ehm siden jeg har vært hos jordmor og på sykehuset på TUL så har jeg glemt å bestille time! Fikk resept på albyl-e på sykehuset og jordmor henviste til TUL. Ikke ordna gelsekort eller noe.

Og jeg er 12+5. :bag:

Skal på første kontroll i morgen faktisk :happy: Går til lege. I hvert fall i første omgang. Er førstegangs, og synes det virker nesten mer stressende å skulle gå annenhver gang, med mindre alt av blodprøver og urinprøver etc logges og føres automatisk? :smiley-ashamed005

Jeg skal om 1 uke, er uke 12+3 da. Legen ville ikke ha meg inn tidligere pga noen blodprøver som skal taes i uke 12. Så skal jeg til jordmor ut i september først.

Skal på første kontroll i morgen faktisk :happy: Går til lege. I hvert fall i første omgang. Er førstegangs, og synes det virker nesten mer stressende å skulle gå annenhver gang, med mindre alt av blodprøver og urinprøver etc logges og føres automatisk? :smiley-ashamed005

Alt føres inn på helsekortet for gravide, så det er ikke noe problem. :)

Jeg går kun hos jordmor. Hadde første time fredag forrige uke. Var da 10+1.

Tenker å bare gå til jordmor, men jordmor tar ikke blodprøve.. Så første kontroll blir hos legen neste uke! Da er jeg 12+1:)

Man får også mye mer info av jordmor, som jeg synes kom godt med når jeg var førstegangsfødende :joyful::joyful:

Jeg skal ha første svangerskapskontroll hos jordmor 28/6, og hos fastlegen og ordne papirene 3/7:joyful:
Har vært på tul med normale funn :-)

Man får også mye mer info av jordmor, som jeg synes kom godt med når jeg var førstegangsfødende :joyful::joyful:
Takk for tips! Jeg kan høre med legen min om hva hun tenker i morgen, også kan jeg ringe helsestasjonen å høre med de også! :D

Takk for tips! Jeg kan høre med legen min om hva hun tenker i morgen, også kan jeg ringe helsestasjonen å høre med de også! :D
Hun vil nok anbefale deg å gå dit :-) får også papirer på farskap osv der :-)
Ett lite tips fra meg, om du ønsker å vite noe/mer om temaet, så spør jordmor om renselsen. Jeg skulle absolutt likt å visst mer om den! Det skal jeg fortelle min jordmor på første kontroll, at det var veldig dårlig opplysning angående den.

Var på første kontroll i dag, menstermin seier 8+6, fastlegen målte til 8+4 på ul. Det blei litt meir virkelig i dag :Heartred
Første kontroll var anbefalt uke 8-12, men fikk i dag beskjed på at eg må tilbake i uke 12 for blodprøver som skal tas i uke 12?
Dette virker som noe nytt? Dei hadde ikkje fått det med på timekortskjemaet sitt heller. Her er lagt opp til 8 kontroller fordelt på lege og jm etter anbefaling, men sjølvsagt med mulighet for å gå til den du ønsker.

Hun vil nok anbefale deg å gå dit :) får også papirer på farskap osv der :)
Ett lite tips fra meg, om du ønsker å vite noe/mer om temaet, så spør jordmor om renselsen. Jeg skulle absolutt likt å visst mer om den! Det skal jeg fortelle min jordmor på første kontroll, at det var veldig dårlig opplysning angående den.
Det er notert! :happy:

Var hos jordmor i går, og skal til lege etter uke 12 fikk jeg beskjed om

Var på første kontroll i dag, er 10+6. Veldig mye informasjon som egentlig bare fløy forbi og over hodet, men fikk med meg at neste steg er OUL i uke 18-20, og deretter kontroll i uke 24.

Får man hyppigere timer hos jordmor..? Synes det er veldig lenge før jeg får snakke med fagpersoner :confused:

Var på første kontroll i dag, er 10+6. Veldig mye informasjon som egentlig bare fløy forbi og over hodet, men fikk med meg at neste steg er OUL i uke 18-20, og deretter kontroll i uke 24.

Får man hyppigere timer hos jordmor..? Synes det er veldig lenge før jeg får snakke med fagpersoner :confused:
Nei, det er samme opplegg uavhengig om du går til lege eller JM :) Helt enig i at det kan kjennes ut som litt lite i starten, men hvis det er noe du lurer på/er usikker på/redd for så ville jeg bare tatt en telefon til JM - så svarer hun på det du spør om.

Jeg gikk kun til lege forrige gang, da jeg var førstegnags, for følte at det var sikkert fint - pluss at legen min anbefalte meg å gå kun til enten lege eller JM, for at det skulle bli én person å forholde seg til, og bedre kontinuitet. Jeg angret på at jeg ikke gikk til JM mot slutten av svangerksapet, da jeg skjønte litt mer av hvor utrolig dyktige JM er på faget sitt, og hvor interesserte de faktisk er i svangerskap og fødsel (det kan selvsagt leger også være, men det er jo litt mer random om de syns svangerksap er helt fantastsisk, eller bare helt sånn "meh, det er jo også noe man må gjøre som fatlege", liksom :P ). Så, nå som andregangs var jeg ikke i tvil om at jeg skal gå til JM - kun lege hvis det er nødvendig. Har vært på første kontroll, da jeg var 10 uker, og det å ha satt av en hel time til prat og informasjon syns jeg var helt fantastisk! En helt annen opplevelse enn de 12 minuttene hos legen, liksom.

Jeg var på min første kontroll hos jordmor idag, er 8+6 ☺️ Skal til fastlegen om 3 uker for å ta blodprøver!

Last edited:
Back
Topp