Første svangerskapskontroll

Ja jeg tok blodprøver når jeg var 11+2 og legen Ringte forrige uke å sa at papirene var klare til henting, så hadde det vært feil hadde jeg vel fått beskjed om å komme tilbake tror jeg. Tror heller det er forskjellige leger som praktiserer forskjellig.
 
Har ikkje bestilt tid enda eg :p men tenkte sånn uke 12, så bør vel ringe snart :p
 
Jeg hadde nå nettopp i uke 9. Bortkasta da jeg ikke fikk tatt en eneste blodprøve! Så må tilbake for det i uke 12. Bare 3 år siden forrige graviditet, men glemmer tydeligvis fort:p
 
Har ikke bestilt time selv, men må vel snart gjøre det, snart 12uker så.

Synes det er fint at folk sier ifra om nyere oppdateringer jeg da. Fastleger er sjeldent spesialister i svangerskap, og kommer ofte med lite/feil informasjon. Veldig få av dem vet dette med spekemat, og opplyser at det er trygt å spise så lenge det er fryst. Fastlegen min ved første svangerskap ba meg faktisk kontakte jordmor, da han hadde lite peiling på svangerskap, utenom det helt basic, å han hadde praktisert i veldig mange år :p Men man velger jo selv hva man vil tro, og hvilke sjanser men vil ta :)
 
Jordmor sa at det var best å ta prøvene i 1 trimester. Men er nok mye forskjellige info, som med mye annet ;)
Det går nok fint uansett ☺️
 
Jeg tok svangerskapskontroll og tidlig ultralyd i ett, trodde jeg var 13+ 4, men var 12+3 :)

Valgte å ta det hos volvat hos en gynekolog, da det denne gangen ble så mye "styr" med å få time hos fastlegen min. :)
 
Jeg fikk første time i uke 9. Tok ikke blodprøver da, det tar jeg i timen uke 12. Må uansett tilbake pga sykemelding. Her er første svangerskapskontroll uke 8-12. Vet ikke om det er noe spesielt her. Har uansett verdens beste fastlege, hun er såå hyggelig. De fleste gravide har jo mye spm, er engstelige, dårlige osv, så er jo ikke dumt med en kontroll før uke 12 igrunn.
 
Skal ha første kontroll på nyåret og er da 12+1. Var inne forrige uke pga kvalmen og var da 9 uker. Han ville ikke gjøre noe mer ifht svangerskapskontroll og blodprøver siden det var for tidlig å ta blodprøver og jeg bare ville få beskjed om å ta nye ved 12 uker. Så tydeligvis ulik praksis hos leger hvis noen leger sier det er greit med blodprøver før uke 12.
 
Var hos legen da jeg var 5+ noe. Fikk da beskjed om at blodprøvene skal tas etter uke 12. Så skal tilbake når jeg er 14+ noe:) flere her har fått beskjed om det og en som jobbet på legekontoret fant ut at det var nye retningslinjer:)
 
Har første kontroll 8. januar og da er jeg 14, nesten 15 uker. Jeg har ikke hatt behov for time før og fikk det heller ikke grunnet prøvene som skal tas etter uke 12.
 
Merkelig det der med at de praktiserer det forskjellig. Men jeg tror heller det er hva legen mener er best, enn at det er noe som feil og riktig. Det viktigste er jo at man får tatt de og alt er bra:happy:
 
Det var ikke noe lege som sa jeg måtte ta nye prøver sist da jeg tok de før uke 12. Det var det de på laben som sa. Legen viste det ikke og ikke jm heller.
 
Jeg var hos legen i uke 6 og fikk beskjed om å få ny time til første svangerskapskontroll rundt uke 12. Først da skulle det tas blodprøver :)
 
Back
Topp