Første svangerskapskontroll

Junibarn84

Forumet er livet
Tilgangsansvarlig
Marsboerne
VIP
Julimammaer 2016
Junibarna 2019
...det hadde jeg i går!

Full pakke med gynekologisk undersøkelse, urinprøve og blodprøver.

Jeg er usikker på hvilket sykehus jeg vil føde på (selv om jeg ønsker hjemmefødsel, så må jeg søke et sykehus). Skulle sende legen en beskjed på mandag.

Ellers var alt fint, hun kunne godt kjenne livmoren :)

Neste kontroll blir hos jordmor, mest sannsynlig etter jul siden vi er på juleferie i Norge hele julen.
 
Så greit å ha vært, det er jo en milepæl, det også :) Jeg har fått time i starten på januar da de ikke tar de nødvendige prøvene før etter uke 12. Da er jeg nesten 14 uker, så regner med at legen lytter på hjerteslag da :)
 
Her får man nakkefoldscanning som en del av svangerskapskontrollene og den skal jo tas innen 12 uker.

Så jeg hadde egentlig første kontroll ganske sent.
Tok duo testen på onsdag og har nakkefoldscanning den 17/12.
 
Skal ha første kontroll i uke 9+1 men tar selvsagt ikke blodprøvene før etter uke 12 da det blir feil om de tas før.

MEN har aldri hørt om gynekologisk undersøkelse på 1.kontroll?!?! Det er vel ikke normalt...
 
Så spennende å ha hatt det alt! Jeg skal ha min første på mandag, er da 6+5. Her i Oslo tar man visst første rundt 6 uker og andre ved 10-12 uker. Handler nok mye om fødeplass også her! Jeg har jo bestemt meg alt så blir vel mer formalitetene med å søke. Blir veldig virkelig!
 
Så spennende å ha hatt det alt! Jeg skal ha min første på mandag, er da 6+5. Her i Oslo tar man visst første rundt 6 uker og andre ved 10-12 uker. Handler nok mye om fødeplass også her! Jeg har jo bestemt meg alt så blir vel mer formalitetene med å søke. Blir veldig virkelig!

Ja, jeg hadde nesten hele mitt første svangerskap i Oslo og hadde første kontroll i uke 6, nettopp for å søke fødeplass.
 
Så spennende å ha hatt det alt! Jeg skal ha min første på mandag, er da 6+5. Her i Oslo tar man visst første rundt 6 uker og andre ved 10-12 uker. Handler nok mye om fødeplass også her! Jeg har jo bestemt meg alt så blir vel mer formalitetene med å søke. Blir veldig virkelig!

Samme når man har den så lenge man kommer tilbake etter uke 12 for blodprøvene :)
 
Det er veldig forskjell på hvor tidlig man får den timer ser jeg. Gynekologisk hadde jeg ikke i det hele før etter jeg var gått på overtid. Trodde ikke det var vanlig med det?
 
Det er veldig forskjell på hvor tidlig man får den timer ser jeg. Gynekologisk hadde jeg ikke i det hele før etter jeg var gått på overtid. Trodde ikke det var vanlig med det?

Det er ikke vanlig ;)
 
Jeg hadde også min første kontroll i går og er utrolig fornøyd med jordmora, tror ikke jeg kunne fått en bedre:)
 
Her er første kontroll når jeg er 10uker ca, hun skrev ikke svangerskapspapirer føre det :) Så spennende å se hva som skjer, da jeg husker veldig lite fra de første kontrollene med min datter ;)
 
Her er første kontroll 22.desember, er det 11+6, så ganske nærme 12ukeren :)
Men har også vært på sykehuset å sett innvendig med ultralyd, det var jo en liten bonus da dem skulle kontrolle i forhold til at jeg egentlig skulle ha vevsprøve, så jeg vet jo at det er noe liv der ;)
 
Hvilke blodprøver snakker dere om?? Kan ikke huske at eg tok noe blodprøver sist.....
 
Hvilke blodprøver snakker dere om?? Kan ikke huske at eg tok noe blodprøver sist.....

Jeg har tatt duotest før uke 12.

Så er det blodtype og rødehunder man tar.
 
Det er veldig forskjell på hvor tidlig man får den timer ser jeg. Gynekologisk hadde jeg ikke i det hele før etter jeg var gått på overtid. Trodde ikke det var vanlig med det?

Jeg hadde det også i Norge i mitt første svangerskap. De sjekker livmormunnen og noe annet (for å bekrefte graviditeten osv).

Det tar 3 min og gjør meg overhodet ingenting.
 
...det hadde jeg i går!

Full pakke med gynekologisk undersøkelse, urinprøve og blodprøver.

Jeg er usikker på hvilket sykehus jeg vil føde på (selv om jeg ønsker hjemmefødsel, så må jeg søke et sykehus). Skulle sende legen en beskjed på mandag.

Ellers var alt fint, hun kunne godt kjenne livmoren :)

Neste kontroll blir hos jordmor, mest sannsynlig etter jul siden vi er på juleferie i Norge hele julen.
Hvilken uke er du i? Jeg har prøvd og prøvd for å få en lege her omkring som gidder å ta blodprøver og sjekke meg for å i det hele tatt stadfeste svangerskapet!! Jeg er bekymret hver dag for om alt er bra og om jeg får i meg nok mineraler og alt jeg skal ha siden jeg er så dårlig, men det er visst umulig her før uke 12-13 og jeg er i uke 9 nå. Har fått svangerskapsjournal uten at lege har stadfestet noe svangerskap!
 
Hvilken uke er du i? Jeg har prøvd og prøvd for å få en lege her omkring som gidder å ta blodprøver og sjekke meg for å i det hele tatt stadfeste svangerskapet!! Jeg er bekymret hver dag for om alt er bra og om jeg får i meg nok mineraler og alt jeg skal ha siden jeg er så dårlig, men det er visst umulig her før uke 12-13 og jeg er i uke 9 nå. Har fått svangerskapsjournal uten at lege har stadfestet noe svangerskap!

På 1.kontroll hos oss så leverer de urinprøve som vi sjekker med hcg test for å bekrefte det hos oss..
Blodprøvene som tas mellom uke 12 og 16 er blodtyping, hiv/hepatitt, toxoplasmose, Jernlageret, blodprosent blant annet :)

Blodtyping skal ikke tas før uke 12 da fosteret ikke danner de antistoffene før; )
Så tas dette før så vil svaret bli galt...
 
På 1.kontroll hos oss så leverer de urinprøve som vi sjekker med hcg test for å bekrefte det hos oss..
Blodprøvene som tas mellom uke 12 og 16 er blodtyping, hiv/hepatitt, toxoplasmose, Jernlageret, blodprosent blant annet :)

Blodtyping skal ikke tas før uke 12 da fosteret ikke danner de antistoffene før; )
Så tas dette før så vil svaret bli galt...
Jeg fikk ikke engang en urinprøve. Jeg kan vente med det andre til uke 12 og 16 men jeg vil ihvertfall ha litt visshet.. men har jeg ventet så lenge så skal jeg nok klare å vente til uke 12. :p
 
Jeg fikk ikke engang en urinprøve. Jeg kan vente med det andre til uke 12 og 16 men jeg vil ihvertfall ha litt visshet.. men har jeg ventet så lenge så skal jeg nok klare å vente til uke 12. :p

Dra på legekontoret og sleng urinprøven på laben og krev hcg i urin haha :p nei da, det finnes vel dessverre ulike metoder man jobber etter på de forskjellige legekontorene...
Men det burde ikke være så vanskelig :/
 
Back
Topp