Første svangerskapskontroll

MammaAnette

Forelsket i forumet
Da har jeg ringt og fått time til min første svangerskapskontroll som blir 25. September.

Jeg håper at spiren min vil klore seg fast denne gangen! Mine to forrige SA mistet jeg i uke 4, så så langt har jeg jo kommet meg lengre. 5+4 idag. Ikke noen blødninger heller hittil (håper det forblir sånn!).

Kvalmen begynner å komme sigende nå, har ikke merket noe til den før i går og idag. Hadde litt problemer på jobb en stund i går, da jeg trodde jeg kom til å kaste opp. Men det gikk heldigvis over! Har ikke fortalt noe på jobb ennå. Litt flaut, siden jeg begynte forrige mandag. :p Men tenker jeg venter til 12 ukers grensa er nådd. Vet jo ikke om alt går bra ennå.

Puppene er utrolig vonde, det har de vært i minst 2 uker. Tisser mye mer også, noen netter må jeg opp på do - og jeg er aldri oppe på do om nettene til vanlig. Ellers så kjenner jeg innimellom at livmoren vokser - da jeg får vondt når jeg beveger meg for brått - og det "stikker" på en måte litt i siden til tider. Begynner å bli oppblåst også, men tror ikke noen tenker over det siden jeg har noen kg fra før av.

Har dere bestilt time til kontroll? Eller har dere vært der allerede?
Hvor langt er du på vei?

Eg er vel ca 7 veker no, og har time hjå legen 7. september. :) hadde det ikkje vore for at eg skal/vil føde på Ullevål, så hadde eg venta til uke 12.. Men greit å få det unnagjort! :)

Hei, jeg er 5+4 i dag. Ringt til legen i går og bestilte en time 2.oktober. Så nå blir det nedtelling frem til det :happy:
Formen er foreløpig veldig bra. Det eneste at puppene har blitt veldig ømme, og mannen min sa her om dagen at det drypper litt melk også. Synes det er veldig tidlig jeg, men det ser ut som dette svangerskapet blir ikke lik det forrige.
Skal du, forresten gå kun til lege? Jeg tenkte å bruke jordmora resten av svangerskapet, da fastlegen min virket ikke så veldig engasjert forrige gang jeg var hos han på svangerskapskontroll med våres første datter.

Sist svangerskap gikk jeg annenhver kontroll hos jordmor og lege. Kan jo alltids gå mer ved behov. Jordmor kan man jo samtale litt mer med, mens lege blir jo oftere litt mer "teknisk" :-)

jeg var på time i dag. Men er en stor usikkerhet på hvor langt jeg er. Tror selv jeg er 8+4, men usikkert. Legen har sendt henvisning til tidlig ultralyd så vi får satt dette fast.

Fikk endelig time i dag jeg også, neste uke da jeg er 8+3. Jordmora huska meg godt fra forrige gang (det var hu som hadde kontroll med meg og tok i mot jenta mi), så det var jo stas! :-)

Jeg tenker å gå annenhver gang til lege og jordmor! :) Det gjorde jeg sist gang og det funka fint. Legen min er verdens beste, kjempekoselig og utrolig engasjert, selv om han er en mann :p Så kunne ønske jeg kunne gått til ham, men siden han er ute i permisjon for tiden så er det vikarlege, da blir det nok annenhver gang dit. Evt kun til jordmor. Fastlegen min skal være tilbake i Februar så kan jo hende jeg får noen kontroller hos ham på slutten, håper det :-)

Har vært hos lege for en uke siden da jeg var 5 uker, skal tilbake 9/9, da er jeg 8+1. Skal ringe jordmor neste uke :)

Har vært en tur hos legen ved 7+0, og skal tilbake for å ta blodprøver 29. september - da er jeg 12+0. Kommer trolig til å ta de resterende kontrollene hos jordmor eller privat, for maken til hastverk, mangelfull informasjon og lite engasjement som jeg møtte hos fastlegen min, det skal man lete lenge etter!

Jeg fikk turnusen min for september først i dag, og har kun to dager med mulighet til legetime før jeg går over uke 12. Skal ringe og bestille time i morgen og håper jeg får en av de dagene..

Hvordan funkerer dette, er det jeg som velger jordmor? Er det best å gå til begge deler? Mange spørsmål som kommer opp når man har aldri gjort dette her før ;)

Hvordan funkerer dette, er det jeg som velger jordmor? Er det best å gå til begge deler? Mange spørsmål som kommer opp når man har aldri gjort dette her før ;)

Tror ikke du får velge jordmor. Men du kan velge selv om du vil gå kun til jordmor (etter første sv.skaps kontroll hos lege), eller om du vil kun hos lege eller eventuelt annenhver gang til jordmor og lege. :)

Jeg skal til jordmor, trenger ikke å gå til legen i det hele tatt fikk jeg beskjed om. Jordmor kunne visst ta de blodprøvene også. Ser ingen vits med å gå til fastlegen, egentlig (og liker ikke fastlegen så godt). Er det noen som har gode grunner for å gå til legen? Også ny på dette her så har null erfaring med hva som er mest hensiktsmessig :)

Back
Topp