Første svangerskapskontroll

Lille Banana

Glad i forumet
Hva skjer på første svangerskapskontroll? Noen år siden sist jeg var gravid, nemlig. Var på min første i dag. Er i uke 10. Legen ville ikke sjekke urinprøve eller ta noen blodprøver. Eneste han gjorde var å fylle ut helsekortet og målte blodtrykk. De sa at det er ikke noe poeng å ta noen prøver før uke 12. Dere andre som har vært på første kontroll, hva gjorde dere?

Var på første kontroll i går. Sjekket urinen for sukker og tok en hcg sticks. Fylte også ut helsekortet, etter nye regler så skal man ikke ta blodprøve før etter uke 12 og før uke 16, så skal tilbake i uke 15 ca og ta de prøvene.
Sjekket kun hb nå.

Oj det hørtes rart ut. Her var jeg når jeg var 10+1. Tok med urin og tok blodprøver. De har en egen 1.svangerskapskontroll boks som de krysser av det blodprøveskjemaet så jeg.
Og min fastlege sa at hovedregel var at alle legetimer nå framover så tok jeg med urinprøve. :)
Fylte også ut helsekortet.:)

Har vært hos legen allerede, men første svangerskapskontroll blir først neste gang, i uke 13/14 en gang. Da blir det blodprøver + søke sykehusplass. Helsekortet har jeg fått med hjem for å fylle ut vår del :)

Jeg fikk første svangerskaps kontroll i uke 5. Dro til jordmora jeg hadde i desember når jeg hadde ma. Vi tok urinprøve, alle blodprøver, målte vekt og blodtrykk og fylte ut nytt helsekort. Vi søkte om tidlig ul, oul og fødeplass :) siden det ikke er så lenge siden forrige svangerskap så droppet vi en time jeg skulle hatt ved disse tider, skal ikke tilbake Før uke 16 for å høre hjertet på doppler :)

Uke 12 med urin og blodprøve, utfylling av helsekortet og en koselig samtale :)

Blodprøve, urinprøve, høyde, vekt, blodtrykk, helsekort, henvise til fødepol for oul og diverse informasjon:-)

Skal man ha med urin prøve til legen eller? Jeg har nemlig ikke fått noe beskjed om det!!

Hos legen i uke 9, fylte ut helsekroner med høyde og vekt, tok blodprøver men ikke urinprøve. Fikk time hos jm i uke 12 og fikk med glass til å ta med urinprøve da.

Jeg var også på første kontroll da jeg var 10+2, men må tilbake når jeg er 12+4 for å ta blodprøver å levere urinprøve. Det var visst nytt nå at man måtte være over 12 uker før de tok blodprøver. Men vi målte blodtrykk, fylte ut helsekort og tok gynekologisk undersøkelse og celleprøve..

Sniker fra oktober her, var til første kontroll forrige uke, det var kun samtale og hun lyttet etter hjertelyden. Hun sa at hun ikke sjekket noe mer før neste kontroll som var i uke 24. Hver kontroll fremover skal vekt, bt, urin osv sjekkes. Eneste ekstra som jeg måtte gjøre var blodprøver som skal tas etter uke 12 men før uke 16 eller noe. Dette tok jeg i dag hos legen samt at hun ordnet henvisning til oul. Også tok hun bt for å sjekke bare.

Takk for svar.
Ser ut som at det er nye retningslinjer siden sist jeg var gravid da, selv om det praktiseres litt ulikt rundt omkring. Synes det var rart de ga meg time i uke 10, når man ikke skal ta noen prøver før uke 12. Jaja, fikk i hvertfall søkt om fødeplass i dag da

Skal man ha med urin prøve til legen eller? Jeg har nemlig ikke fått noe beskjed om det!!
Jeg fikk heller ikke beskjed om det, følte meg da litt dum når legen spurte om jeg hadde med... ><

Ups jaja synes nå at de er pliktige til å gi beskjed om at man skal ha med seg det! Synes nå iallfall jeg!!
En heads up hadde vært greit, ja ^-^ hvis ikke bare for å ha kjøpt inn beger :P

Ups jaja synes nå at de er pliktige til å gi beskjed om at man skal ha med seg det! Synes nå iallfall jeg!!
Spurte nå når jeg var innom: man skal ha med seg urinprøve til hver legetime :) beger var det visst å finne på apoteket ^-^ så da vet vi det

På mitt legekontor nå jeg ha med til hver legetime, og kjøpte inn et beger på apoteket. Men så får jeg et nytt på legekontoret hver gang jeg har levert, så jeg har til neste gang :) Du kan jo ta en telefon til ditt og høre hvordan de gjør det :)

Da har jeg fått time til første sv.skaps kontroll, 4. Mai :) da er jeg ca uke 10+3. Jeg fikk beskjed om å ta med en urinprøve. Spent!

Back
Topp