Første svangerskapskontroll

september-mamma

Forelsket i forumet
Septemberlykke 2015
Får man i det hele tatt bekreftet graviditeten hos legen denne timen? Jeg skal ha om tre uker, da er jeg 12 uker. Og jeg sprekker nesten etter å få bekreftelser.. :-SS Hva kan jeg be om? Og hva er vanlig? Kan jeg få høre hjertelyd? Trodde ikke jeg skulle bli sånn smågal gravid... Huff :-P ;-)

Jeg vet nesten ikke hva som er vanlig ifht bekreftelse. Med min første var jeg på kontroll i uke 10 da var det ingen bekreftelse på noen måte. Denne gangen var jeg når jeg var 5 uker så da tok de g test i urinen og bekreftet det. Men når man er 12 uker er kanskje ikke det noe poeng. Tror det er veldig ulik praksis på når leger hører etter hjertelyd. De som ikke har så god erfaring kan slite med å finne den så tidlig og da blir det mer stressende for mor tror jeg... Jeg vil hvertfall ikke be legen om å prøve før jeg har kommet lenger... Vet ikke om svaret mitt hjalp så veldig, men... Beste bekreftelsen man kan få så tidlig er vel tidlig ul... Men da må man bestille privat. Lykke til! Føles uansett mer virkelig når man har vært hos legen, tatt blodprøver, fylt ut helsekort osv :)

Hehe jeg lurer på akkurat det samme som deg!! Venter og håper på at man skal få en bekreftelse på at det er noe der!! Jeg er 11+3 og skal ikke på første kontroll før om en uke!! Er så mange som har fått vite mye i starten får man høre hjertelyd? Bestiller man time til UL selv? Eller gjøres dette hos jordmor? Hva kan har man krav på på første svangerskapskontroll?!

Jeg er så heldig at legekontoret har en av norges beste ul apperater (på legekontor), så jeg får en liten titt på UL på første svangerskapskontroll som jeg skal på, på mandag :) da er jeg 9+3

Sist kontroll ved forrige svangerskap, tok de en graviditetstest husker jeg. Denne gangen gjorde jeg d tidligere hos legen pga av en sa sist.

jeg har første svangerskaps kontroll om litt over ei uke, er da 12 uker, men fikk bare beskejdd om at det skal tas blodprøver og sjekke urin, men nå har jeg vært på sykehuset og sjekket og skl tilbake ditt om ei uke får å sjekke igjen=)

Jeg kom akkurat ut fra legekontoret etter å ha vært på min første kontroll. De tok hcg prøve og urinprøve :) Fikk også høre hjertelyden, målte blodtrykk, hadde gu der det ble tatt celleprøve og kjente på størrelsen på fosteret.

Det er ikke vanlig å lytte etter fosterlyden så tidlig, men det er noen som gjør det :) Det er i grunn lite bekreftelse den første kontrollen....

Leverte urinprøve, fikk et stikk i fingeren, ellers bare samtale med lege for min del. + søk på fødeplass da.
Skal tilbake etter jeg er uke 12 for utvidede blodprøver.

Jeg kom akkurat ut fra legekontoret etter å ha vært på min første kontroll. (11+5) De tok hcg prøve og urinprøve :) Fikk også høre hjertelyden, søkte om fødeplass, målte blodtrykk, hadde gu der det ble tatt celleprøve og kjente på størrelsen på fosteret.

jeg skal ta blodprøver og sjekke urin, også skal hun måle og kjenne på livmor. så hun vil kunne kjenne at det stemmer med hvor mange uker jeg er på vei. skal være i uke 12 på kontroll. Legen har også doppler, så hun kommer nok til å prøve å finne hjertelyden :)

Jeg var på første kontroll på tirsdag. De skulle ha morgenurinprøve, tok blodprøver, stilte masse spørsmål om meg, vekt, røyk/snus/rus, fylte ut helsekort..ja egentlig masse kjedelige greier. :-p Søkte om fødeplass og ultralyd da, så gleder meg til svar i posten :D Hadde håpt vi skulle få høre hjertelyd, men ble fortalt de ikke hadde kompetanse til det. Syns dette var litt kjipt, og var generelt ikke så fornøyd med legen min (som var vikar for min fastlege). Neste kontroll blir nok til jordmor :)

Jeg bestilte legetime nesten med en gang jeg fant ut at jeg var gravid jeg. Visste ikke da at det var vanlig å vente til man var lengre på vei :p Hadde dessuten masse spørsmål jeg ville stille legen. Fikk ikke annen bekreftelse enn at det ble tatt en graviditetstest i urinen min.

Da jeg var hos legen for to uker siden (var da 9 uker på vei) sa hun at hun ikke kom til å lytte etter hjertelyd før uke 15-16. Både fordi hun ikke ville at jeg skulle bli bekymret hvis hun ikke fant noen lyd tidligere, men også fordi det tar lengre tid før man kan høre lyden hos dem som har litt ekstra polstring på magen ;)

Jeg har bestilt tidlig UL på mandag, da er jeg 11+4 :) Hvis du ønsker ordentlig bekreftelse tidlig er nok det beste å bestille tidlig UL.

Er en del private klinikker som tilbyr tildlig UL, koster ca en 1000 lapp. Søk på google "tidlig UL + stedet du bor" så kommer det sikkert opp noe. De fleste har vel timebetilling på nett, og andre har et tlf nr du kan ringe for å få ordnet time. Trenger ikke henvisning fra lege eller noe sånt for å ta privat UL

Jeg prøvde å bestille legetime når jeg fant ut at jeg var gravid, men fikk beskjed om at de ikke tok inn før man var 12 uker.. synes dette er veldig dårlig når det i mitt tilfelle er første gang og er usikker og har mange spørsmål. Jeg har heldigvis ingen symptomer som kvalme og oppkast. Skal til legen første gang 13/3 og holder på å bli gal av å vente..

Da er vi i samme båt ;-) Teller ned til 5/3, 12 uker og første legetime. Men vil jeg bli beroliget hvis det etter timen fremdeles KAN HENDE at det ikke er liv? Vet det er usannsynlig men.. Det synes jeg er helt rart :-( Da kan jeg be om en hcg test iallefall da? Så kan de se om den stemmer overens med antall uker...? ;-) Så heldige noen har vært her, med hjertelyd og ul :-)

Var på første svangerskapkontroll nå.. 11+3. Tok urinprøve, blodprøve, veide meg, og målte blodtrykket. Jeg dro til legen når jeg fant ut at jeg var gravid- så jeg fylte helsekort og søkte om fødeplass ganske tidlig. Ultralyd må jeg ordne privat.. :)

Jeg skal på kontroll 2. mars, da er jeg 12+5. Jeg var hos legen da jeg var 6+5 men det var fordi jeg spottet i godt over en uke. Da sjekket de hcg og sammenlignet med en tidligere måling som jeg tok 1,5 uke før. Legen min har ultralydapparat så hun tok en utvendig ultralyd for å se om hun kunne se noe. Var veldig tidlig men vi fikk se at livmoren min ikke var tom slik som den var etter første SA i 2013. Det var veldig betryggende.

Ser frem til neste legetime og jeg tror nok hun kommer til å ta en ny utvendig ultralyd. Det var i allefall det hun sa da jeg var der tidligere :)

Var hos legen denne uken pga andre ting, og da kunne hun fortelle at hun hadde doppler og at jeg ville få høre hjertelyd på 12ukers kontrollen :-D Det var alt jeg ønsket! Oul er jo ALTFOR lenge å vente for å få et livstegn! :-o

Back
Topp