Første svangerskapskontroll

LilleRosaSokk

Elsker forumet
Aprilbarna`15
♡ Maibarna ♡
Etter litt krøll fra legen har jeg fått satt opp første svangerskapskontroll når jeg er 13+1. Syntes dette var en smule sent og lurte på om jeg skulle ringe jordmor for å se om jeg kan få time tidligere der.

Hva ville dere gjort? Fordeler/ulemper?

Har satt opp min første ordentlige svangerskapskontroll i uke 13. Var innom legen i dag for å få veiledning på medisinbruk osv og snakket litt om svangerskap osv. Men vi fylte ikke ut noe enda. Blodtrykk, blodprøve osv taes ikke før i uke 12, og siden vi ikke er helt sikre på termin satte vi opp første time i uke 13 (ut i fra beregninger fra når jeg tok ut spiral) så slipper jeg å ta flere blodprøver hvis d viser seg at jeg har kommet kortere, er ikke så ivrig på tidlig ultralyd. her hvor jeg bor er det vanskelig å få jordmortime tidlig. I alle fall var det det før. Har i grunn ikke sjekket :p men regner med at det er stor pågang fortsatt. Vet ikke hvordan det er hos deg. Men hvis du synes det er seint skader det vel ikke å høre?

Er det noe spesielt du lurer på? Som fastlegen må svare på altså. Det ser ut som at de har begynt å ta den første kontrollen helst over uke 12 flere steder....

Etter litt krøll fra legen har jeg fått satt opp første svangerskapskontroll når jeg er 13+1. Syntes dette var en smule sent og lurte på om jeg skulle ringe jordmor for å se om jeg kan få time tidligere der.

Hva ville dere gjort? Fordeler/ulemper?

Jeg hadde første kontrollen min nå forrige uke når jeg var 8+4 hos fastlegen min. Da gikk vi igjennom alt, tok blodprøver, blodtrykk, vekt etc. Så har nå fått helsekort og skal tilbake i slutten av oktober :-) Men så gjør jo alle leger forskjellig, så jeg vet ikke hva som er mest riktig :-) Men lykke til iallfall! :-)

Har satt opp min første ordentlige svangerskapskontroll i uke 13. Var innom legen i dag for å få veiledning på medisinbruk osv og snakket litt om svangerskap osv. Men vi fylte ikke ut noe enda. Blodtrykk, blodprøve osv taes ikke før i uke 12, og siden vi ikke er helt sikre på termin satte vi opp første time i uke 13 (ut i fra beregninger fra når jeg tok ut spiral) så slipper jeg å ta flere blodprøver hvis d viser seg at jeg har kommet kortere, er ikke så ivrig på tidlig ultralyd. her hvor jeg bor er det vanskelig å få jordmortime tidlig. I alle fall var det det før. Har i grunn ikke sjekket :p men regner med at det er stor pågang fortsatt. Vet ikke hvordan det er hos deg. Men hvis du synes det er seint skader det vel ikke å høre?
Ja, jeg tror hvertfall jeg må ringe jordmor og høre. Jeg liker fastlegen min så har egentlig lyst å gå til han.

Er det noe spesielt du lurer på? Som fastlegen må svare på altså. Det ser ut som at de har begynt å ta den første kontrollen helst over uke 12 flere steder....
Hmm, nei det er vel ikke det. Jeg hadde egentlig satt opp time 9+5 da de ville ha meg inn i uke 10 da jeg ringte og bestilte time.

Jeg er litt paranoid for at alt ikke er som det skal osv så har veldig lyst inn tidlig for at noen kan fortelle meg at jeg kan slutte å bekymre meg ;)

Jeg hadde første kontrollen min nå forrige uke når jeg var 8+4 hos fastlegen min. Da gikk vi igjennom alt, tok blodprøver, blodtrykk, vekt etc. Så har nå fått helsekort og skal tilbake i slutten av oktober :) Men så gjør jo alle leger forskjellig, så jeg vet ikke hva som er mest riktig :) Men lykke til iallfall! :)
Takk :) det må jo være kjekt å være i gang med det tidlig. Føles liksom litt mer ekte da :)

Ja, jeg tror hvertfall jeg må ringe jordmor og høre. Jeg liker fastlegen min så har egentlig lyst å gå til han.

Jeg ringte jordmor etter at jeg å fikk første legetime i uke 12. Fikk beskjed av jordmor at jeg kunne ringe tilbake etter jeg hadde vært hos legen å få time da..litt tidlig ute sa hun til meg:p

Jeg ringte jordmor etter at jeg å fikk første legetime i uke 12. Fikk beskjed av jordmor at jeg kunne ringe tilbake etter jeg hadde vært hos legen å få time da..litt tidlig ute sa hun til meg:p
Hehe, ja jeg er redd de bare sier noe lignende til meg :p

Ja det var veldig kjekt. Så blir det tidlig ultralyd i morgen bare for å sjekke om alt er bra, og da blir det hvertfall veldig ekte! :) Hehe
Så spennende! Har lurt på om jeg skulle bestille time til tidlig ul. Hvis jeg ikke har legetime før sent så tror jeg at jeg slår til med ul rundt uke 12.

Kan ikke skjønne at jeg tør fortelle det til noen uten å vite at det finnes noe inni der liksom... :p:rolleyes: Hadde en sa før denne graviditeten, så jeg endte opp som litt paranoid ;)

Hmm, nei det er vel ikke det. Jeg hadde egentlig satt opp time 9+5 da de ville ha meg inn i uke 10 da jeg ringte og bestilte time.

Jeg er litt paranoid for at alt ikke er som det skal osv så har veldig lyst inn tidlig for at noen kan fortelle meg at jeg kan slutte å bekymre meg ;)

Skjønner det altså! Men kan du ikke høre om du får en time tidligere, men det beste er vel jordmor, hun har jo mye bedre tid og!

Så spennende! Har lurt på om jeg skulle bestille time til tidlig ul. Hvis jeg ikke har legetime før sent så tror jeg at jeg slår til med ul rundt uke 12.

Kan ikke skjønne at jeg tør fortelle det til noen uten å vite at det finnes noe inni der liksom... :p:rolleyes: Hadde en sa før denne graviditeten, så jeg endte opp som litt paranoid ;)

Ja, gleder meg og gruer meg. Men gleder meg til å se lille og om alt er i orden, for da blir alt mye mer ekte! :-) Det forstår jeg godt, for jeg klarte ikke å vente med og ta ultralyd før jeg er i uke 18! :-)
Det var leit og høre :-( Men det er jo naturlig at man kan bli litt paranoid da. Masse lykke til iallfall, håper alt går bra for deg! :-)

Ja, gleder meg og gruer meg. Men gleder meg til å se lille og om alt er i orden, for da blir alt mye mer ekte! :) Det forstår jeg godt, for jeg klarte ikke å vente med og ta ultralyd før jeg er i uke 18! :)
Det var leit og høre :-( Men det er jo naturlig at man kan bli litt paranoid da. Masse lykke til iallfall, håper alt går bra for deg! :)
Takk for det og masse lykke til i morgen! Håper alt står bra til med lille :)

Skal til legen i uke 8,. Ul på onsdag for å se om der virkelig er noe der. Men ringer man selv til jordmor?

Jeg har time på helsestasjonen i midten av uke 10, en uke før jeg skal til legen..
Er det egentlig for tidlig? Leser det dere skriver over og ble veldig usikker.. :)

Skal til legen i uke 8,. Ul på onsdag for å se om der virkelig er noe der. Men ringer man selv til jordmor?
Jeg ringte selv jordmor i dag hvertfall, men jeg vet ikke hva som er vanlig? Man må vel det om man vil ha første kontroll der?

Back
Topp