Første svangerskapskontroll

Kiinec

Andre møte med forumet
Hei
Når vil dere si at det er normalt med første svangerskapskontroll? For ca. en og en halv måned siden hadde jeg en SA. Kun 14 dager etterpå hadde jeg eggløsning og ble gravid igjen. Ringte til legekontoret for å bestille første time. Men fikk ikke time før i midten av november!!!! Altså da er jeg neste 15(!) uker på vei. Er ikke dette i seneste laget? Er kanskje bare jeg som er utålmodig

Er vanlig uke 8-12 tror jeg. Jeg var på første kontroll 7+5

[emoji173]️september 2012 [emoji173]️
[emoji173]️mai 2015[emoji173]️

Tror det som er vanlig er ganske mye forskjellig. Sist var jeg på første svangrekapskontroll i uke 4-5. en hører mange som ikke er på kontroll før i uke 10-15.

Du kan jo ringe til helsestasjonen å få time hos jordmor tidligere da om du har lyst på en time før :-) Ville ventet til uke 10 da evt så kan ho høre etter hjertelyd med doppler :-)

Som tidligere sagt her så er vel mellom uke 8 og uke 12 det som er mest vanlig, også er det noen utenfor der...

Er det noen "frist" for å ta de blodprøvene?

Nei, egentlig ikke...men vil tro det er greit før ord. UL. Hovedgrunnen til å ta blodprøvene er for å se om du danner antistoffer mot fosteret, men det blir som oftest ikke gjort noe med før nærmere 3. trimester. Ofte blir det kun tatt nye blodprøver for å følge utviklingen. Dersom man er RH minus skal det i hvertfall tas kontroll prøver i uke 32 og uke 36. Også tar man jo virus og alt det der for å se hva man har å forholde seg til når det er snakk om fødsel. Uten at jeg er ekspert...!!

Edit: Jeg trodde også at man egentlig burde vente nærmere uke 12 for å se om mor utvikler antistoffer da barnet ikke mottar næring fra mor før i uke 6 (eller var det 7). Tar man de for tidlig så kan man jo få et "falskt" positivt svar på at man ikke danner antistoffer...

Back
Topp