Første svangerskapskontroll

*Fredslilje*

Betatt av forumet
Februarlykke 2015
Var som tittelen sier hos legen på første svangerskapskontroll idag. Har frem til nå gått ut fra termin den 4.feb (ifølge terminkalkulatoren her bl.a). Men ble satt frem til 30.januar, med utgangspunkt i første dag i siste menstruasjon som var 26.april.. Er det jeg har tatt utgangspunkt i også.. Hvordan kan legen komme til en så annen dato?

Var som tittelen sier hos legen på første svangerskapskontroll idag. Har frem til nå gått ut fra termin den 4.feb (ifølge terminkalkulatoren her bl.a). Men ble satt frem til 30.januar, med utgangspunkt i første dag i siste menstruasjon som var 26.april.. Er det jeg har tatt utgangspunkt i også.. Hvordan kan legen komme til en så annen dato?

Kan hende man regner litt anderledes. vet at min app spurte meg om hvor mange uker osv jeg regnet en graviditet og utifra det blir det litt forskjellig? Kanskje?:) Aner ikke!:) Men grattis!

Sent from my iPhone using BV Forum

De regner jo ofte litt forskjellig. Men det hørtes litt rart ut. Jeg hadde siste mens 2. mai og regner selv termin 9. februar, men legen sa 8. februar. Min siste mens var jo da 6 dager etter din, så da bør jo din termin være 6 dager før min... Men jeg blir litt forvirret iblant selv. Ser at ulike terminkalkulatorer benytter veldig ulik svangerskapslengde. Noen utenlandske har kortere enn de norske bl.a. Jeg ville brukt den datoen du føler er mest riktig, også vil jo uansett terminen som settes på oul bli gjeldene...

Kommer jo selvfølgelig også an på sykluslengden man bruker når man beregner ;)

Ja det der skjønner ikke jeg helt heller, virker som om det varierer noen dager mellom forskjellige kalkulatorer og leger. Men pytt sann, det har jo egentlig ikke så mye å si, når det er noe sånt som 4% sjans at man treffer på den datoen :)

Noen regner 40+2 og andre 40+3 ;) og her på bv kan du regne utfra første dag i siste mens eller unnfangelse, og ikke alltid el er etter "boka" ;)

Sent from my GT-I9506 using BV Forum mobile app

Jepp :-) Snuppa kom på termin, og det var den terminen jeg hadde helt fra starten og som OUL også mente.. Legen hadde en dato 2 dager før "min" termin, men denne gangen er den 5 dager før... Babyen kommer når den kommer uansett den :-) Og det er jo tilslutt OUL som blir datoen man går ut i fra iforbindelse med permisjon osv :-)

Jeg er litt avventende i forhold til termindato til ordinær ul. Jeg hadde første dag i siste mens 27.april, babyverden sa 4.feb, jordmor sa 3.feb.

Skjønner at det er ulike måter å regne på, f.eks 40+2 eller 40+3, men det vil jo da utgjøre kun en dags forskjell i termindato? Rart hvordan de ikke kan bli enig om en måte å telle det på og om de skal regne inn sykluslengden også.

Det er jo uansett en beregnet dato. Fødsel kan jo skje +/- ca 2 uker rund den datoen.

Back
Topp