Første søndag i advent, hva er egentlig riktig..

Musemor med tre søte små

Ko-ko sa gjøken
VIP
Marsmellows-15
Aprilbarna`15
Et år når jeg var liten var julaften på en søndag. Det året var 4. søndag i advent en uke før julaften.
I år er 4. søndag i advent på julaften..

Betyr ikke advent venter på, burde ikke da 4. søndag i advent være en uke før?

Hva mener du?

Jo, men det de kristne venter på, og som markeres med å telle søndager i advent, er kristi fødsel. "Julaften" begynner ikke før kl 17 i følge kiken, så man venter jo store deler av julaften også.

I følge wikipedia om når første søndag i advent er: Første søndag i advent er den søndagen som kommer nærmest 30. november og kan falle mellom 27. november og 3. desember.

I de nesten 40 årene jeg har levd har 4. søndag i advent vært på julaften de årene julaften har vært på en søndag hvertfall...

Aldri opplevd at 4 advent har vært noen annen søndag enn julaften når det blir sånn. Så føler at det blir riktig. Julaften starter jo ikke før utpå dagen.

Jeg er også vant med at dersom julaften faller på en søndag, så er det 4. søndag i advent. Aldri tenkt over at noe annet er mulig :P

Syns det er jelt greit, ellers blir adventa fryktelig lang.

Holdt på å gå på en smell! Trodde det var 1. søndag på søndag jeg. Men skjønte plutselig at det ikke var før neste helg...

Nå til søndag er første søndag i advent :smug:

Back
Topp