Første mens, eggløsning etter senabort

Bkno7561870

Andre møte med forumet
Himmelbarn
Hei! Kvinne 33 år. Ingen barn.

Hadde en senabort i uke 14 for 4 uker siden (13.okt). Venter fortsatt på mens, men har ikke fått EL hittil. Har brukt clerblue monitor, der den kun viste HØY 8 dager på rad. Skjønner at LH nivået er for lavt eller at jeg ikke har hatt EL i det hele tatt.

Ønsker å bli henvist for å sjekke om jeg har rester og om de kan se at jeg har fått eller skal få EL. Vet det fortsatt er tidlig, men ganske opphengt i å begynne og prøve igjen.

Hvilke erfaringer har dere med første mens og EL etter senaborten? Når fikk dere det, og hvor lang tid tok det før dere ble gravide igjen?

Hei! Jeg forstår veldig godt frustrasjonen din, det er vanskelig å vente når man bare ønsker å bli gravid igjen så snart som mulig. Leit å lese hva du har vært gjennom.

Etter min senabort 17. mars, fikk jeg første mens 20. april. Eggløsning kom ca. Dag 15 i den syklusen. Jeg brukte tempemetode for mest mulig oversikt, spesielt for å stresse ned og vite at eggløsning faktisk hadde skjedd og for å bli kjent med lutealfasen. Etter abort kan kroppen trenge tid på å komme i en rutine igjen, så det er nok lurt å være åpen for at syklusene kan være ustabile fremover.

Jeg hadde stålkontroll på syklusen, men det tok 7 sykluser før jeg «endelig» ble gravid igjen. Det føltes som en fryktelig uendelighet da jeg sto i det. I ettertid innså jeg fort hvor godt det var for hodet med den pausen fordi det var veldig mye å bearbeide. Jeg hatet da jeg fikk disse kommentarene selv fra andre, for jeg ville jo bare bli gravid igjen snarest. :Heartred

Og angående monitor: kan du ha misset toppen? Hvis du kun tester én gang til dagen og toppen er kort, kan det være den ikke klarer å få det med seg, kanskje, jeg bruker alltid strimlene til MakeSure (10-pakninger, selges til grei pris på Meny blant annet). Når det nærmer seg tester jeg faktisk opp til tre ganger per dag! Mine tester har alltid vært sterkest på kveldene tror jeg. Det er hvertfall omvendt av det «rådene» mener er tidspunktet for høyest LH

Hei! Jeg forstår veldig godt frustrasjonen din, det er vanskelig å vente når man bare ønsker å bli gravid igjen så snart som mulig. Leit å lese hva du har vært gjennom.

Etter min senabort 17. mars, fikk jeg første mens 20. april. Eggløsning kom ca. Dag 15 i den syklusen. Jeg brukte tempemetode for mest mulig oversikt, spesielt for å stresse ned og vite at eggløsning faktisk hadde skjedd og for å bli kjent med lutealfasen. Etter abort kan kroppen trenge tid på å komme i en rutine igjen, så det er nok lurt å være åpen for at syklusene kan være ustabile fremover.

Jeg hadde stålkontroll på syklusen, men det tok 7 sykluser før jeg «endelig» ble gravid igjen. Det føltes som en fryktelig uendelighet da jeg sto i det. I ettertid innså jeg fort hvor godt det var for hodet med den pausen fordi det var veldig mye å bearbeide. Jeg hatet da jeg fikk disse kommentarene selv fra andre, for jeg ville jo bare bli gravid igjen snarest. :Heartred
Takk for at du tok deg tid til å svare :Heartred Håper jo inderlig at det skjer fort, men må vel bare forberede meg på at det kan ta tid.

Brukte du kun tempemetoden eller brukte du også strimler fra Makesure?

Svarte deg nettopp i den andre tråden, men svarer her også.

Vi mistet i februar og ble gravid igjen i juli. Jeg brukte også monitor, men den bare tullet! Kjøpte et lass med billige eggløsningsstrimler i stedet for.

Svarte deg nettopp i den andre tråden, men svarer her også.

Vi mistet i februar og ble gravid igjen i juli. Jeg brukte også monitor, men den bare tullet! Kjøpte et lass med billige eggløsningsstrimler i stedet for.
Takk for svar og gratulerer med ny graviditet! Hvordan synes du at monitoren tullet? Har alltid tenkt at den er best, men jeg burde kanskje kjøpe vanlig billige strimler også.

Last edited:
Så leit å høre om din senabort, forstår veldig godt at du ønsker å bli gravid igjen raskt -det gjorde jeg også :Heartred Fælt at vi er så mange her inne som har opplevd dette.
Vet ikke om det er så mye til hjelp fra meg angående eggløsning for jeg har ikke brukt tester, vi har heller fokusert forsøkene våre noen dager før og etter syklusdag 14 da jeg normalt har hatt ganske jevne 28-30-dagers sykluser.

SA uke 8; første mens etter 35 dager, prøving 2mnd før ny graviditet
SA uke 19; første mens ette 39 dager (kom ut en rest av noe også), prøving 6mnd før ny graviditet
SA uke 20; første mens etter 43 dager, prøving 2mnd før ny graviditet

Last edited:
Så leit å høre om din senabort, forstår veldig godt at du ønsker å bli gravid igjen raskt -det gjorde jeg også :Heartred Fælt at vi er så mange her inne som har opplevd dette.
Vet ikke om det er så mye til hjelp fra meg angående eggløsning for jeg har ikke brukt tester, vi har heller fokusert forsøkene våre noen dager før og etter syklusdag 14 da jeg normalt har hatt ganske jevne 28-30-dagers sykluser.

SA uke 8; første mens etter 35 dager, prøving 2mnd før ny graviditet
SA uke 19; første mens ette 39 dager (kom ut en rest av noe også), prøving 6mnd før ny graviditet
SA uke 20; første mens etter 43 dager, prøving 2mnd før ny graviditet
Utrolig fælt, og så forferdelig at du hadde så mange SA. Sender deg varme tanker ❤️ Får jeg lov til å spørre om du er gravid igjen nå?

Fint å se at flere av forsøkene deres ikke tok så lang tid. Tror du at restene gjorde at det tok 6 mnd før du ble gravid igjen?

Utrolig fælt, og så forferdelig at du hadde så mange SA. Sender deg varme tanker ❤️ Får jeg lov til å spørre om du er gravid igjen nå?

Fint å se at flere av forsøkene deres ikke tok så lang tid. Tror du at restene gjorde at det tok 6 mnd før du ble gravid igjen?

Takk :Heartred Ja, jeg ble gravid 2mnd etter forrige SA og denne gangen har det holdt foreløpig til uke 35 (termin i desember) - kun noen uker igjen! Det har vært en lang vei hit, men føler meg ganske trygg på at vi kommer i mål denne gangen.

Litt usikker på hva som var årsaken til at det tok 6mnd etter den andre SA’en, det var bare en gang at jeg så en resteklump som kom i forbindelse med menstruasjon og jeg ble sjekket med ultralyd etter det uten at man kunne se at det var noe mer der.

Krysser fingrene og håper på at det ikke tar så lang tid før det sitter en ny spire hos deg og at den holder hele veien :Heartred

Takk for at du tok deg tid til å svare :Heartred Håper jo inderlig at det skjer fort, men må vel bare forberede meg på at det kan ta tid.

Brukte du kun tempemetoden eller brukte du også strimler fra Makesure?
Jeg brukte rimelig termometer fra MakeSure, loggførte det i Flo sammen med alle andre symptomer og noterte hvis jeg sov dårlig, gjespet før jeg rakk å måle under tungen osv, og så brukte jeg strimlene fra MakeSure tillegg. Tidkrevende greier, men for meg var det likevel en måte å holde motet oppe og senke skuldrene – jeg visste at vi traff eggløsningen og at den faktisk skjedde.

Jeg mista det første barnet vårt i uke 20 i slutten av mai i år (avbrudd pga alt for store avvik på hjertet). Kjenner godt igjen følelsen av og bare ville komme i gang igjen, så føler med deg.

Er ikke så hjelpsom rundt eggløsningstester da jeg aldri har testa for det, men jeg var ekstremt heldig og ble gravid igjen på første eggløsning ca 8 uker etter fødsel så fikk aldri tilbake mensen. Så langt ser alt bra ut.

Så i den andre tråden at du (som meg) har blitt gravid på første forsøk flere ganger, så min erfaring tilsier at etter sent avbrudd er fortsatt kroppen "slik som før" når den først slipper ett egg, så mulig du er like heldig.

Jeg mista det første barnet vårt i uke 20 i slutten av mai i år (avbrudd pga alt for store avvik på hjertet). Kjenner godt igjen følelsen av og bare ville komme i gang igjen, så føler med deg.

Er ikke så hjelpsom rundt eggløsningstester da jeg aldri har testa for det, men jeg var ekstremt heldig og ble gravid igjen på første eggløsning ca 8 uker etter fødsel så fikk aldri tilbake mensen. Så langt ser alt bra ut.

Så i den andre tråden at du (som meg) har blitt gravid på første forsøk flere ganger, så min erfaring tilsier at etter sent avbrudd er fortsatt kroppen "slik som før" når den først slipper ett egg, så mulig du er like heldig.
Nå ga du meg håp Var det tilfeldig at du ble gravid etter 8 uker, eller prøvde du å kjenne etter symptomer på EL?

Hei! Kvinne 33 år. Ingen barn.

Hadde en senabort i uke 14 for 4 uker siden (13.okt). Venter fortsatt på mens, men har ikke fått EL hittil. Har brukt clerblue monitor, der den kun viste HØY 8 dager på rad. Skjønner at LH nivået er for lavt eller at jeg ikke har hatt EL i det hele tatt.

Ønsker å bli henvist for å sjekke om jeg har rester og om de kan se at jeg har fått eller skal få EL. Vet det fortsatt er tidlig, men ganske opphengt i å begynne og prøve igjen.

Hvilke erfaringer har dere med første mens og EL etter senaborten? Når fikk dere det, og hvor lang tid tok det før dere ble gravide igjen?
Kondolerer så masse! :Heartred Det er ingen enkel sak, men heldigvis er det sjeldent at lynet treffer samme sted to ganger. Så håper for dere at neste blir en terminspire! Det ble det hos meg, og sorgen jeg hadde fra aborten gikk over med tiden :)
Ikke helt senabort her, men fosteret døde i uke 12 og ble oppdaget i uke 13. hadde medisinsk abort på sykehuset og fikk mens tilbake etter 5 uker. Dette var i påske 24 så bestemte meg for å nyte sommeren litt før vi prøvde på nytt. Syklusen min var helt på bærtur og jeg brukte flo for å holde kontroll. Testet aldri etter eggløsning da jeg ikke måtte det ved aborten heller, så tenkte det bare la på ekstra stress og press. Vi prøvde på nytt etter 3 sykluser og da satt han på første forsøk. Hva enn du gjør så anbefaler jeg å roe ned, nyte livet litt og bare ha ubeskyttet sex ca annenhver dag rundt det som er ca eggløsning :) (eller hver dag om man orker)

Back
Topp