Første matinntak

K7583

Betatt av forumet
Septemberbarna 2019
Lurte litt på når deres barn prøvde mat for første gang? Ser det står 4mnd på mat i butikken men er anbefalt fra 6mnd.
Hvordan reagerte barnet? Vondt i magen eller glad og mett? :D
 
Her var frøkna ca 5 mnd. Anbefales fra 4 mnd hvis man gir mme og 6mnd når man ammer, her gjør vi begge deler :hilarious:

Har laget maten selv, inkl. grøt, og her går alt ned med stor iver, bortsett fra grøt uten nok fruktmos, det er tydeligvis ikke nok smak ifht hva annet hun får.

Vi har ikke slitt med noe magetrøbbel, men gir aom regel en terning (har fryst i isbitformer) med sviskemos om dagen. :happy:

Edit: vi ønsket å begynne med blw, og skal mer over på det etterhvert. Har ventet på at hun kan sitte bedre, og ikke sluke for store biter (har dunket ut kokt gulrot en gang allerede :eek:). Gleder meg til å prøve igjen snart...
 
Last edited:
Har begynt fra 4 mnd. Lager alt selv fra bunnen av (grøt, brød, pålegg, middag osv). Har matglade barn så de har spist alt jeg har servert de, bortsett fra en gang nr 1 fikk et glass med grønnsaksmos hos besteforeldre det spyttet han ut. Nr 1 fikk ikke noe mageproblemer med oppstart av fastføde. Kunne øke fort til fulle porsjoner. Nr 2 trengte noen uker lenger tilvenning for at magen skulle klare fulle porsjoner. Nr 3 er bare to mnd ennå, men planen er å starte opp ved 4 mnd som de andre.
 
Jeg fullammet til 6 mnd, så prøvde vi med grøt. Han spiste vel sånn 2 skjeer, og den mengden fortsatte 1 måned til så jeg fullammet nesten til 7 mnd. Da skjønte jeg at hn ikke ville bli matet, men spise selv. Så da gikk vi over til blw. Han var vel en 8 mnd før han spiste porsjoner som erstattet melk, så han klarte seg lenge på bare melk. Spiste ting som de minste klarer å gripe tak i og spise, de har jo ikke finmotorikk enda. Så det var kokte grønnsaker i staver, brødskive med smøre pålegg eller Avocado.
Da han var nærmere året synes han det var greit å bli matet litt grøt mens han hadde skje selv, men lærte for å spise grøten selv frs rundt 12 mnd.
Han sov forresten ikke bedre av å spise mer fast føde. Magen ble også litt treg men løste det med aprikos eller sviskemos. Fra 16 mnd trengte hn ikke lenger det.
 
Vi begynte ved 6 mnd med storebror, innførte mat med BLW-prinsipper. Altså at barnet fikk samme maten som oss (tilpasset alder) som han fikk spise selv. Det var supergøy! Lillebror er straks 5 måneder og tenker å gjøre det likt med ham :)

man bør begynne å innføre fast føde i alderen 4-6 måneder. Men morsmelk/mme skal ideelt være hoveddelen av næringsinntaket hele første leveåret, så det er ikke nødvendigvis noe om å gjøre å finne noen grøtlonkurranse når de er 6 måneder :)
 
4 mnd, begynte med grønnsaksmoser da vi har erfaring med at grøt gjerne gir litt hard mage. Ungen elsket det og ble glad og mett :)
 
Begynte når mini var 4 mnd. Ingen mageproblemer her, men hun tåler ikke egg. Lager all maten fra bunnen av og har en veldig matglad frøken som snart er 9 mnd og de siste mnd helst vil spise alt selv :) Begynte med grønnsaksmoser og grøt, men rundt 4,5-5 mnd begynte vi mer og mer å la henne prøve å spise selv. Det har gått helt strålende.
 
Begynte fra 4 mnd. Det anbefales å begynne da for å forebygge allergier. Altså innføre egg, melk, peanøttsmør osv da. Vi begynte med grønnsaksmos jeg lagde selv, samt litt grøt. Fra 6 mnd når han kunne sitte mer selv fikk han spise brødskiver og striper med kokt grønnsaker selv.

Veldig deilig med en unge som ikke måtte mates i lang tid. Han er også ikke kresen :)
 
Begynte fra 4 mnd. Det anbefales å begynne da for å forebygge allergier. Altså innføre egg, melk, peanøttsmør osv da. Vi begynte med grønnsaksmos jeg lagde selv, samt litt grøt. Fra 6 mnd når han kunne sitte mer selv fikk han spise brødskiver og striper med kokt grønnsaker selv.

Veldig deilig med en unge som ikke måtte mates i lang tid. Han er også ikke kresen :)

per i dag er ikke forskningen der at innføring ved 4 mnd har noe fordel over 6 mnd mtp allergier, det er ingen entydige resultater enda og pågående studier er ikke ferdige enda. Det de vet og rådende anbefalning i dag er at typisk allergimat (som egg, skalldyr, fisk, jordbær, sitrus, nøtter som ikke er hele bør innføres før 12 måneder, men man vet ikke om 4 måneder er bedre enn 6 mnd :)
 
Vi har kjørt en form for blw og det har vært helt genialt:)

startet å følge en ernæringsfysiolog i usa på instagram under konto mylittleeaters som har mye bra :)
 
Last edited:
per i dag er ikke forskningen der at innføring ved 4 mnd har noe fordel over 6 mnd mtp allergier, det er ingen entydige resultater enda og pågående studier er ikke ferdige enda. Det de vet og rådende anbefalning i dag er at typisk allergimat (som egg, skalldyr, fisk, jordbær, sitrus, nøtter som ikke er hele bør innføres før 12 måneder, men man vet ikke om 4 måneder er bedre enn 6 mnd :)

Tenker du på studien som pågår i Norge eller ellers? Vi fikk beskjed om at det er gjennomført i utlandet med gode resultater og den kopieres i Norge nå for å endre retningslinjene. Det er altså ikke en ny forskning men kopi av en gjennomført.

Jeg tenker i alle fall at det heller mot 4 mnd. Det er i alle fall ikke bevist at det skader å begynne med fast føde ved 4 mnd fremfor 6. :)
 
De var nesten 4 mnd. De begge begynte før 4 men da i samråd med hs på nr 1 og lege på nr 2. De begge fikk mme. Ammer nå nr 3 men skal få mat fra 4 mnd. Skal få potet nyttårsaften. Ingen har reagert med magevondt selv om de ville spise mer grøt enn det som sto på boksen for god innføring.
 
Back
Topp