første legetime

filiol

Forelsket i forumet
Hei. :)

Jeg lurer på når det er normalt å ha den første legetimen? Jeg er ikke blitt satt opp før bare ett par dager før jeg er på tolvte uka. (pga. ferie) Jeg er førstegangsmor. Er ikke det litt vel sent???
Jeg har ei venninne som skal ha i Januar og hun har allerede vært hos legen to ganger.
Jeg lurer veldig på om jeg skal ringe ned og få en time litt før, evt hos en annen lege..

Hva sier dere? Tusen takk for alle svar. [:)]

Da kjem ann på kva det legekontoret gjer, kan hende ikkje dei tar inn før uke12. Men eg har skjønt det slik, at det er vanleg med første kontroll i uke 8-12. Så bestemmer jo legekontoret når dei vil ha dei inn. Eg skal sjølv inn dagen før eg er i uke 8. Men det er pga ferie og at eg skal flytte. 

Jeg hadde første samtale med lege da jeg var bare et par-tre uker på vei, det var fordi jeg var usikker på hva jeg skulle gjøre, osv. Da var det godt med en snakk med han[:)]

Første kontroll fikk jeg da jeg var 12 uker på vei. Helt normalt[:)] Husker ikke helt hva den gikk ut på, men hadde med urinprøve, så målte hun vel blodtrykk og sånt? Og så fikk jeg høre hjertelyden! Magisk!

Grunnen til at du ikke har fått time før er fordi det egentlig ikke er noe poeng med time før[;)] Så lenge du har et helt normalt svangerskap og det ikke er ting i forkant som tilsier at du bør ha legetime før. Det er fordi at det ikke er noe for legen å gjør før da, blodprøver som skal tas kan ikke tas så veldig mye tidligere og helsekort blir vanligvis ikke laget til før det[:)]

Det er helt normalt å vente til uke 11-13 før første legetime selv om det kanskje ikke virker slik[;)] De fleste jeg kjenner har ikke vert til lege før uke 10-12[:)]

Med min første så ringte eg og bestilte time når eg var vel 8-10 uker på vei, fekk beskjed om at eg kunne komme innom og hente litt materiale og info, det skulle ho dama lage til så fekk eg time i v. 12 og etter det ringte eg til jordmor og avtalte tid med ho

Back
Topp