Første legetime

Babydrøm94

Betatt av forumet
JuniJubel2021
Når skal dere ha første time hos legen? Jeg fikk time 17. august, da vil jeg være 6+3. Sist ble jeg 50% sykmeldt fra uke 5, så spennende hvordan det blir denne gang :rolleyes:

Skal dere ha oppfølging av bare fastlege/jordmor eller begge to? Litt usikker på hva jeg skal velge

Jeg skal på første time hos legen om en uke fra i dag, da er jeg 6+6 :happy:
Usikker på om jeg velger en blanding av jordmor/lege videre, eller bare jordmor. Må se det litt an etter første timen:thumright

Jeg skal på første time hos legen om en uke fra i dag, da er jeg 6+6 :happy:
Usikker på om jeg velger en blanding av jordmor/lege videre, eller bare jordmor. Må se det litt an etter første timen:thumright
Ja, mulig jeg skal vente til etter timen hos legen for å sjekke. Hvis jeg blir sykmeldt på nytt må jeg uansett til han for å fornye. Så da er det like greit å ha mest oppfølging der kanskje

Skal til legen 10+0! Etter det blir det nok en blanding av jordmor og lege for meg. Legen min har ultralyd, og takker ikke nei til en ekstra titt :angelic: gikk til begge sist også! Har ikke bestilt jordmortime enda (6+5 i dag), tenkte å gjøre det når jeg skal på toårskontroll med datteren min ila august

Legen hadde ikke ledig før om en måned, så har time når jeg er sånn 8+4.
Fikk time hos jordmor til 6+6 da.
Jeg er veldig glad i fastlegen min, men han er i sentrum, så håper jeg får en jordmor jeg trives med, så det ikke blir like langt å dra. Hører jordmødre tar seg god tid, og de er jo spesialister på dette. Så vi får se! :)

Legen hadde ikke ledig før om en måned, så har time når jeg er sånn 8+4.
Fikk time hos jordmor til 6+6 da.
Jeg er veldig glad i fastlegen min, men han er i sentrum, så håper jeg får en jordmor jeg trives med, så det ikke blir like langt å dra. Hører jordmødre tar seg god tid, og de er jo spesialister på dette. Så vi får se! :)
Ja, får håper du får en god jordmor! Forrige gang var jeg hos en jordmor jeg absolutt ikke likte, så var mest hos fastlegen. Var hos henne kun en gang, men mot slutten fant jeg ut at de var to jordmødre på helsestasjon. Dro til hu andre, og hu var fantastisk. Var hos henne resten av svangerskapet. Så selv om det er mange som er bra er det ikke alltid det klaffer :rolleyes:

Første legetime 7+4 da han kommer tilbake fra ferie den dagen. Har ikke bestilt time hos jordmor enda, kommer til å vente til etter legebesøket. Blir oppfølging av lege og jordmor ☺️

Jeg skal til jm på fredag pga jeg blir 40 og må ha tittere oppfølging osv. hadde en lege time 15 august før jeg ble gravid så skal bruke den til alt. Er sykemeldt i et år nå og kommer til og ikke jobbe dette svangerskapet. Så får vi se om jm bestiller tidlig ul

Når skal dere ha første time hos legen? Jeg fikk time 17. august, da vil jeg være 6+3. Sist ble jeg 50% sykmeldt fra uke 5, så spennende hvordan det blir denne gang :rolleyes:

Skal dere ha oppfølging av bare fastlege/jordmor eller begge to? Litt usikker på hva jeg skal velge
Tenker oppfølgning fra både lege og jordmor.

En uke til første legetime i dag! Og deretter en uke til TUL.

Ikke SÅ spent på legetimen da, men greit å få tatt blodprøver og fylt ut helsekortet. Litt spent på "stemninga" mellom oss, for jeg ba fastlegen om hjelp til å utrede mulig progesteronmangel før sommeren, men hun ville jeg skulle "vente og se" fordi jeg har fått barn før. Så jeg gikk privat i stedet, fikk ganske riktig bekreftet lutealsvikt/progesteronmangel, og går nå på progesteron. Hun kommer sikkert til å si at jeg "statistisk sett" ville blitt gravid i det tidsrommet uansett, men jeg har mine tvil! For el flytta seg jo med flere dager og lutealfasen fikk dermed ordentlig lengde.

Var hos fastlegen for første gang i dag, 8+6. Han godtok terminen siden jeg var på privat TUL ;)
Får henvisning til offentlig TUL, og er mulig jeg får flere pga. jeg er petite (mamma fikk dette også med meg, jeg var bare 2.2 kg!). Tok noen blodprøver for å sjekke stoffskifte, vitaminer, tror han sa noe om hepatitt og syfilis også.
Skal tilbake om 3 uker og ta flere blodprøver, husker ikke om det var andre ting på agendaen da

Min første time er ikke før 27.sept - da er jeg 11+3! Bestilte timen 19.august og dette var første ledige time hos fastlegen min… Forsøkte å bestille time hos jordmor (offentlig), men fikk til svar at jeg først måtte ha en svangerskapskontroll hos fastlegen før jeg fikk time hos jordmor. Nå er jeg 8+4, så får nå bare krysse fingrene for at formen ikke blir verre eller jeg plutselig skulle hatt behov for å snakke med en lege/jordmor før den tid, for det er visst ikke mulig her jeg bor… Men kanskje 11+3 ikke er så sent eller unormalt å ha første time?! (Førstegang gravid her..)

Min første time er ikke før 27.sept - da er jeg 11+3! Bestilte timen 19.august og dette var første ledige time hos fastlegen min… Forsøkte å bestille time hos jordmor (offentlig), men fikk til svar at jeg først måtte ha en svangerskapskontroll hos fastlegen før jeg fikk time hos jordmor. Nå er jeg 8+4, så får nå bare krysse fingrene for at formen ikke blir verre eller jeg plutselig skulle hatt behov for å snakke med en lege/jordmor før den tid, for det er visst ikke mulig her jeg bor… Men kanskje 11+3 ikke er så sent eller unormalt å ha første time?! (Førstegang gravid her..)
Er så rart at det er så forskjellig praksis rundt omkring. Fastlegen min hadde ikke ledig før jeg var i uke 8, og selv om det sto på min kommune sin nettside at første kontroll hos jordmor normalt er mellom uke 12 og 16 tror jeg, så tok jeg kontakt og fikk time tidlig. Nå skal jo offentlig ultralyd ca. i uke 12 være på plass de fleste steder, så du burde jo egentlig få henvisning til det før uke 11. Skjønner jo at det ikke er så mye å gjøre så tidlig, men når man er førstegangs og / eller har andre bekymringer osv. burde jo man få lov til å ha en time

Jeg er 7+2 og har første legetime i morgen :dontknow Men jeg er gammel da (38) så skal ha henvisning til TUL og NIPT.

Jeg var hos legen i uke 8. Da henviste han til TUL osv.

Var igjen nå i uke 11. Fikk helsekort men han kunne ikke ta blodprøvene fordi de vil avvise de når jeg ikke er i uke 12. Han gjorde alt annet som blodtrykk og hjertelyd. Jeg blir utlands til jeg er 15 uker på vei så må rett tilbake når jeg er hjemme igjen for å ta blodprøvene.

Jeg bestilte legetime så fort jeg oppdaget at jeg var gravid... Ble nesten sett litt dumt på, og fikk beskjed om å komme tilbake når jeg var ca 8 uker på vei. I dag er jeg 7+6, men stresser allikevel ikke med å bestille legetime..

Er 7+3 og på vei til første legetime :Heartred Jeg sa at jeg godt kunne vente lenger, så lenge legen setter i gang prosess med å henvise til TUL og NIPT, men hun ville ha meg inn uansett.

Jeg tok blodprøvene i uke 8. Jordmor synes det var greit da jeg kom dit i uke 12. Hvis du blir veldig dårlig i formen kan du prøve å bestille en akuttime hos legen? Hvis du feks trenger sykemelding.

Fikk tatt blodprøver, levert urinprøver og tatt blodtrykk (godt innafor, hurra), og fylt ut helsekortet. Skulle komme tilbake om to måneder, hun kontakter meg om det kommer opp noe uvanlig på blodprøvene. Fordi jeg er i uke 8 kunne hun ta hepatittprøven også nå. Greit med alt som er gjort!

Back
Topp