Første legetime

LilleSjefen

Første møte med forumet
Jeg er 5 uker på vei i morgen og ringte legesenteret nå på mandag (når jeg var 4+4, oppdaget det fredag kveld). Fikk time allerede i morgen og hun som tok telefonen sa at alle gravide skal inn innen fem dager etter første kontakt. Hva skjer på første timen og må jeg forberede noe?

Fikk du beskjed om å ta med urinprøve? Ellers trenger du ikke å forberede deg på noe.

Ta med urinprøve er vel eneste du trenger å forberede.
Noen steder fyller man ut svangerskapsskjemaet, andre steder venter man til rundt uke 12 før man gjør det.
Så vil tippe det er mest en samtale. Snakke om arvelige sykdommer, kosthold, røyking/snus/alkohol osv.

Merkelig at de er så ulik praksis. Her venter vi til etter uke 10.

Så rart med ulik praksis. Står faktisk at man bør få time innen en uke på helsenorge også: https://www.helsenorge.no/gravid/svangerskapskontroller/ De nevnte ikke urinprøve, men tok en i dag tidlig som ligger klar i kjøleskapet. Så slipper jeg styre med det der hvis de trenger urinprøve allikevel (jeg er helt elendig på å treffe i glasset så best å gjøre det hjemme;)). Ser det står på helsenorge at man bør ha med morgenurin også til kontroller.

Merkelig at de er så ulik praksis. Her venter vi til etter uke 10.
Her også, legen vil ikke ha meg inn på ordinær kontroll før uke 12. Regner med at det er fordi jeg er flergangs, og hun kjenner meg godt.

Forrige gang var jeg der i uke 4/5, og fikk beskjed om at jeg var alt for tidlig ute, og skulle komme igjen uke 10-12. Denne gangen skal jeg ha TUL i regi av kommunen, og siden det blir midt i fellesferien dro jeg til legen når jeg var 6+3, bare så han fikk sendt henvisning. Men han gjorde ikke mer enn det. Skjema og slikt blir ca uke 12. (Hadde med urinprøve, så legen fkk sjekke positiv test).

Vanskelig å få time om sommeren? har ikke ringt til legen enda. Men ser på appen at det ikke er ledige timer før slutten av august. Men må jo få henvisning til ultralyd lenge før det

Vanskelig å få time om sommeren? har ikke ringt til legen enda. Men ser på appen at det ikke er ledige timer før slutten av august. Men må jo få henvisning til ultralyd lenge før det
Hos oss er det ofte ingen ledige timer i appen på ukesvis, men når jeg ringer får jeg alltid komme inn ila et par dager - gjerne samme dag. Tror ikke alle timene legges ut i appen, så de har tid til mer akutte timer. Prøv å ring de og hør :)

Har vært på første kontroll i dag , 8+3 i dag :)

Jeg hadde første legetime torsdag som var (8+4), og har fått time oss jordmor i uke 16 :)

Hos oss er det ofte ingen ledige timer i appen på ukesvis, men når jeg ringer får jeg alltid komme inn ila et par dager - gjerne samme dag. Tror ikke alle timene legges ut i appen, så de har tid til mer akutte timer. Prøv å ring de og hør :)
Ja tenkte kanskje det kunne være slik. Skal ringe de

Jeg hadde første møtet med lege når jeg var 7+0, alt som ble gjort var å bestille time til ultralyd og ta noen blodprøver. Legen sa jeg burde ta kontakt med jordmortjenesten slik at jeg er sikker på å få jordmor så det var bra. Var litt forvirret av timen da jeg hadde lest at man skulle fylle ut helseskjema og få tips om kosthold/ tilskudd osv men legen ba meg heller bestille time til uke 12. For å være ærlig var jeg litt skuffet og følte meg litt dum som var der så tidlig.. Grunnen til at jeg bestilte time så tidlig var at jeg var så plaget av kvalme, men det turte jeg ikke å nevne en gang..

Back
Topp