Første legetime

Himla

Gift med forumet
Septemberlykke 2015
It's gonna be May 2019
Når er deres første legetime? Ser at så mange her har vært flere ganger for å måle HCG allerede. Jeg ringte legen i dag for å bestille time, og fikk beskjed om at det ikke var noe vits i å komme før uke 12. Jeg fortalte at jeg hadde lest at første kontroll er uke 6-12, men dette stemte ikke ifølge henne. Dere som har vært på tidlige legebesøk er kanskje der for en spesiell grunn og at dere trenger mer oppfølging?
 
Jeg var hos jordmor i uke 5, og da måler de ingenting annet enn vekt og blodtrykk. Men da er det liksom i systemet, og jeg fikk veiledning i hvilke ting jeg skal gjennom fremover og helsekort. Så skal ikke til legen før uke 11 for å ta blodprøver og urinprøve (det skulle tas FØR uke 12).
 
Jeg var hos jordmor i uke 5, og da måler de ingenting annet enn vekt og blodtrykk. Men da er det liksom i systemet, og jeg fikk veiledning i hvilke ting jeg skal gjennom fremover og helsekort. Så skal ikke til legen før uke 11 for å ta blodprøver og urinprøve (det skulle tas FØR uke 12).

Blodprøvene skal tas etter uke 12 :) ikke før
 
Nei. Nye retningslinjer for svangerskapsomsorg sier at de skal tas mellom uke 6 og 12.

Må være nye retningslinjer nå nettopp da? Jeg fikk streng beskjed om at det måtte tas etter uke 12 [emoji23] men nå er min gutt ett år. Så da er det nok nye retningslinjer nå
 
Merkelig at det sies så forskjellig. Hun sa til meg at de måtte taes på nytt hvis jeg kom tidligere enn uke 12.
 
Da ville jeg kanskje hørt med jordmor, for å få et faglig input til?

Jeg ser det litt an foreløpig tenker jeg. Blir jeg like dårlig som sist må jeg uansett til legen lenge før uke 12 :p Ble 100% sykmeldt fra uke 7 sist.
 
Jeg ser det litt an foreløpig tenker jeg. Blir jeg like dårlig som sist må jeg uansett til legen lenge før uke 12 :p Ble 100% sykmeldt fra uke 7 sist.
Jeg startet med kvalme 8 dager etter eggløsning/befruktning, og sliter litt enda. Bare at i starten turte jeg ikke å tro at det var graviditet, men mageproblemer haha. Sa det til kroppen min "er du gravid, er det greit, men dette skal ikke være mageproblemer!" Hahaha!
 
Jeg startet med kvalme 8 dager etter eggløsning/befruktning, og sliter litt enda. Bare at i starten turte jeg ikke å tro at det var graviditet, men mageproblemer haha. Sa det til kroppen min "er du gravid, er det greit, men dette skal ikke være mageproblemer!" Hahaha!

Såpass tidlig ja! Jeg mener å huske at jeg begynte å bli kvalm få dager etter positiv test forrige gang før jeg ble mye verre og med oppkast fra rundt uke 7-8( og det vedvarte til jeg var 7mnd på vei). Men foreløpig bare et snev av kvalme, og jeg klarer fint å fungere på jobb. Krysser fingrene for at det ikke blir slik denne gangen, for det er det tøffeste jeg noensinne har vær igjennom. Håper det ikke bli så ille hos deg heller [emoji4]
 
Jeg ringte fastlegen min i dag tidlig som satt meg opp på første time i uke 7. Tror nok det er pga SA for tre mnd siden. Virket i hvert fall slik. Sist jeg var gravid fikk jeg nemlig beskjed om at første legetime skulle være tidligst i uke 12!
 
Jeg fikk beskjed av legen å komme mellom uke 6-8, men jeg tror det er fordi jeg bor i Oslo og at det er greit å være så tidlig ute som overhodet mulig med å søke fødeplass. Jeg fikk også beskjed om å komme tilbake I uke 12 for å ta de blodprøvene, selv om jeg også tok blodprøver nå :)
 
Retningslinjene er endret fra juli i år mener jeg så det er nok ikke alle som har fått det med seg ennå. Jeg har drevet å skulle ringe i hele dag for å bestille time, men kjenner jeg gruer meg så at jeg må ta det i morgen i stedet..
 
Såpass tidlig ja! Jeg mener å huske at jeg begynte å bli kvalm få dager etter positiv test forrige gang før jeg ble mye verre og med oppkast fra rundt uke 7-8( og det vedvarte til jeg var 7mnd på vei). Men foreløpig bare et snev av kvalme, og jeg klarer fint å fungere på jobb. Krysser fingrene for at det ikke blir slik denne gangen, for det er det tøffeste jeg noensinne har vær igjennom. Håper det ikke bli så ille hos deg heller [emoji4]
Jeg fungerer stort sett greit, og heldigvis er appetitten på vei opp, så jeg orker mat. Litt mindre avslørende i lunsjen haha. Så får håpe vi slipper for mye kvalme ja :)
 
Retningslinjene er endret fra juli i år mener jeg så det er nok ikke alle som har fått det med seg ennå. Jeg har drevet å skulle ringe i hele dag for å bestille time, men kjenner jeg gruer meg så at jeg må ta det i morgen i stedet..
Legen min har nettside, du har ikke den muligheten hos deg?
 
Joda, men bare sånn time på dagen greie tror jeg. Sms. Er bare tull av meg. Kjenner alle godt nedpå der for har brukt dem siden jeg var lita. Er bare bøygen med at jeg tenker jeg ikke får brukt for den jeg må komme over. SKAL bestille i morgen.
 
Back
Topp