Første legetime?

Eli86

Flørter med forumet
Var til legen i dag og fikk gradert sykemelding på grunn av kvalme. Tenkte at jeg kunne ta 1. svangerskapskontroll når den går ut og da se på om jeg trenger forlengelse. Er 7+0 nå. Men da så han at første kontroll er uke 12-16, ikke 8-12.... Det er vel ikke riktig? Eller?
 
Her jeg bor er ikke første svangerskapskontroll før uke 12. Det er til legen. Hos jordmor får vi ikke komme før uke 15.
Det varierer fra kommune til kommune og hvor mye penger som er blitt bevilget til jordmortjenesten. Vi har feks ikke hjemmebesøk av jordmor etter fødselen, noe jeg syns er ufattelig dumt. Spesielt for førstegangsfødende som kanskje har litt startproblemer rundt amming ol.
 
Legen min utfører ikke kontroll før uke 12. Jeg skal dit når jeg er 12+0, med blodprøver og søke fødeplass/OUL :)
 
Var til legen da jeg var 5-6uker bare. Henvist og vært på 1 TUL, skal på en til fordi gynekologen selv mente det var best for å beregne termin(som var grunnen til henvisninga). Vært på første kontroll hos JM i uke 8. Satt opp til neste kontroll i uke 14 ca.
 
Fikk time til kontroll hos jordmor i uke 11, helsestasjonen sa på telefon at det var vanlig mellom uke 8 og 12 (Oslo). Sist jeg var gravid sa legekontoret at det skulle være rundt uke 12, så er visst litt forskjellig virker det som.
 
Fikk time til kontroll hos jordmor i uke 11, helsestasjonen sa på telefon at det var vanlig mellom uke 8 og 12 (Oslo). Sist jeg var gravid sa legekontoret at det skulle være rundt uke 12, så er visst litt forskjellig virker det som.
Mange som ikke tar blodprøvene før uke 12. Min lege sa nå at de skulle tas mellom uke 12 og 16, men om de blir tatt litt før gjør ingenting det heller. Er mest for å ikke "sløse" om der skulle gå galt har jeg fått beskjed om.
Sist gang tok jeg de vel i uke 8 mener jeg å huske.
Har allerede vært hos lege og jordmor, men har ny time hos lege rundt uke 12 for å ta blodprøvene.
 
Var til legen i dag og fikk gradert sykemelding på grunn av kvalme. Tenkte at jeg kunne ta 1. svangerskapskontroll når den går ut og da se på om jeg trenger forlengelse. Er 7+0 nå. Men da så han at første kontroll er uke 12-16, ikke 8-12.... Det er vel ikke riktig? Eller?

Tror det er de nye retningslinjene egentlig, min lege sa også mellom 12 og 16, for at det ikke skulle bli "sløsing" med blodprøvene...men man kan jo selvfølgelig gå til lege svangeskapsrelatert før dette og. Jeg har vært der et par ganger allerede, og de blir satt på svangerskap så jeg ikke betaler noe.
Og jeg var hos jordmor om mandag, og da skrev hun helsekort til meg. Så det er vel egentlig bare det med blodprøver.

Har man bekymringer e.l så tar man selvfølgelig kontakt tidligere:)
 
Tror det er de nye retningslinjene egentlig, min lege sa også mellom 12 og 16, for at det ikke skulle bli "sløsing" med blodprøvene...men man kan jo selvfølgelig gå til lege svangeskapsrelatert før dette og. Jeg har vært der et par ganger allerede, og de blir satt på svangerskap så jeg ikke betaler noe.
Og jeg var hos jordmor om mandag, og da skrev hun helsekort til meg. Så det er vel egentlig bare det med blodprøver.

Har man bekymringer e.l så tar man selvfølgelig kontakt tidligere:)
Det stemmer at det er på grunn av de nye retningslinjene. Ville heller kontaktet jordmor før uke 12 dersom en har behov for mer kontroll.
 
Har vært til legen to ganger, to ganger til tul og har jordmortime i morgen. Får veldig tett oppfølging pga jeg har mistet 4 ganger på kort tid, og jeg må gå på Klexane-sprøyte pga alvorlig blodpropp for noen år siden.
 
Ikke funnet noen nye retningslinjer noen steder. På Bergen kommune sine sider står det fortsatt 8-12. Men kan bestille time til ca 12+0 jeg da, hehe. Har bestilt time til privat tul til når jeg er 11+2. 7+1 nå så føles lenge til... Skal tilbake til legen før uke 12 hvis jeg fortsatt er dårlig, så han nekter meg jo ikke time da, bare ville ikke ta den offisielle første kontroller før 12-16.
 
Ikke funnet noen nye retningslinjer noen steder. På Bergen kommune sine sider står det fortsatt 8-12. Men kan bestille time til ca 12+0 jeg da, hehe. Har bestilt time til privat tul til når jeg er 11+2. 7+1 nå så føles lenge til... Skal tilbake til legen før uke 12 hvis jeg fortsatt er dårlig, så han nekter meg jo ikke time da, bare ville ikke ta den offisielle første kontroller før 12-16.
Finner ikke noe særlig om det nei, men er det legen sier ihvertfall. Tar vel litt tid å oppdatere [emoji14] hehe
Husker jeg leste om det sist jeg gikk gravid, men husker ikke hvor det var :eek:
 
Så lenge det står 8-12 på både offisielle og uoffisielle sider så kommer bo gravide til å fortsette å bestille time til da [emoji85][emoji23]
 
Det varierer som alle andre sier her og når første timen er, men uke 16 syntes jeg hørtes alt for sent ut.
 
Så lenge det står 8-12 på både offisielle og uoffisielle sider så kommer bo gravide til å fortsette å bestille time til da [emoji85][emoji23]
En kan besitlle time før det, men ikke ta blodprøvene før etter uke 12-det var nytt i retningslinjene sånn jeg forstod det på legen.
 
Jeg skal til første svangerskapskontroll hos lege i uke 13, og vet ikke helt hvordan det gjøres mtp jordmor vs lege. Ti år siden sist, så jeg husker ikke[emoji85] Men har vært hos legen et par ganger allerede pga hyperemesis da..
 
Back
Topp