Første legetime

Ccaa

Elsker forumet
Sensommerbarna 2016
Sensommerbarna 2019
Er det noen som har vært på den første legetimen som kan si hva som skjer? Har time i morgen, og gruer meg litt :p

Kommer ann på hvor langt på vei du er.. Jeg var hos legen i uke 5, og da var det kun å dobbeltsjekke at jeg var gravid. Og ga meg en bok om graviditet☺ de fleste legesentere tar prøver og slikt etter uke 12. Jeg skal dit om 2 uker og er da 12 uker på vei, da skulle vi ta litt div prøver❤

Kommer ann på hvor langt på vei du er.. Jeg var hos legen i uke 5, og da var det kun å dobbeltsjekke at jeg var gravid. Og ga meg en bok om graviditet☺ de fleste legesentere tar prøver og slikt etter uke 12. Jeg skal dit om 2 uker og er da 12 uker på vei, da skulle vi ta litt div prøver❤

Ok :) jeg skal dit i morgen og da er jeg 10+3. Måtte ha med urinprøve. Har ikke vært hos legen siden jeg var 1 år, så har ikke veldig mye erfaring :p

Var i dag , fylle ut skjema vekt og høyde evt medisiner osv og blodprøver . Og sende inn til fødested valg av sykehus ♡

Helsekortet for gravide skrev vi da jeg var 5-6 uker på vei og søkte om fødeplass. Neste time er vel ca uke 11 da med urinprøve, blodprøve og sånt. Er vel ikke så mye å gjøre før senere når de måler magen og sånt. Kjenner det er helt annerledes denne gangen kontra sist, nå er jeg ikke så utålmodig.

Jeg var på min første 29 Desember.

Tok urinprøve (noe man skal ha med hver gang) for å sjekke om det er sukker i urinen. (Svangerskapsdiabetes)
Blodprøver, blodtrykk og blodprosent.
Veide meg og vi snakka litt samt at han skrev det helsekortet for gravide.

Også fikk jeg ny time til neste kontroll.

Jeg har en eldre kvinnelig lege, og hun brukte alltid å ta en gu. Så det gjorde jeg både nå og ved forrige graviditet. Forsåvidt greit, da hun sjekket livmorens størrelse etc. Ellers var det gjennomgang av svangerskapsskjema, urinprøve og blodprøve. Neste kontroll blir hos jordmor :)

Jeg ringte legesenteret mitt igår. Og de vil ikke ha meg inn før jeg er i 12 uke. Så fikk time 05 februar. Da er jeg 11+5.

Jeg har fått min første kontroll i slutten av januar. Da er jeg i underkant av 12 uker. I følge legen ;-)

Hvis du er i uke 10 når du skal til legen, så regner jeg med de kan ta alle blodprøvene som skal taes. I tillegg blir du veid, tatt urinprøve, målt blodtrykk og blodprosent regner jeg med. Legen og du fyller ut Helsekort for gravide, og du kan be legen sende inn søknad om fødeplass.

Og så regner jeg med at legen kanskje snakker litt med deg sånn generelt om svangerskapet, men på det punktet er det nok variasjoner blant de forskjellige legene.

Så er det selvsagt anledning for deg til å spørre om alt du lurer på!

Hvis du er i uke 10 når du skal til legen, så regner jeg med de kan ta alle blodprøvene som skal taes. I tillegg blir du veid, tatt urinprøve, målt blodtrykk og blodprosent regner jeg med. Legen og du fyller ut Helsekort for gravide, og du kan be legen sende inn søknad om fødeplass.

Og så regner jeg med at legen kanskje snakker litt med deg sånn generelt om svangerskapet, men på det punktet er det nok variasjoner blant de forskjellige legene.

Så er det selvsagt anledning for deg til å spørre om alt du lurer på!

Fikk beskjed om at de konsekvent ikke tar blodprøver før uke 12, men kanskje dette praktiseres forskjellig?
Merkelig at ikke alle kan operere likt.

Fikk beskjed om at de konsekvent ikke tar blodprøver før uke 12, men kanskje dette praktiseres forskjellig?
Ja det er merkelig.
Jeg var hos legen for å få svar på prøver (var da i uke 5+0). Da fikk jeg svar på at jeg var gravid. Hun tok alle prøvene da - "siden vi må stikke deg allikevel, tar vi like greit alle prøvene nå. Så er det gjort" sa hun :)
Skal tilbake i dag, regner med at det blir urinprøve, flere blodprøver, helsekort osv i dag.

Ja det er merkelig.
Jeg var hos legen for å få svar på prøver (var da i uke 5+0). Da fikk jeg svar på at jeg var gravid. Hun tok alle prøvene da - "siden vi må stikke deg allikevel, tar vi like greit alle prøvene nå. Så er det gjort" sa hun :)
Skal tilbake i dag, regner med at det blir urinprøve, flere blodprøver, helsekort osv i dag.

Så rart. Hun jeg snakket med sa noe om at det ikke var vits før uke 12 pga noe man ikke fikk svar på før da. Jeg hørte nok ikke grundig nok etter :p får vel vite hva d gjaldt i slutten av januar når timen er :)

Jeg var hos legen i slutten av uke 4 for å finne ut av hvilke allergimedisiner jeg trygt kunne bruke under graviditeten. Og da avtalte vi samtidig første kontrolltime. Og det ble i uke 12 for sånn var reglene her sa han. Og han sa at det var pga blodprøvene. At det blir sendt inn så mange blodprøver, at de vil begrense det, derfor tar de imot gravide fra uke 12, ikke før. Men dette er i Stavanger området. Virker som om det er litt annerledes andre steder.

Var hos legen da jeg var 6+6. De sjekket kun blodprosent (stikk i fingeren) og urinprøve. Fikk bok om graviditeten og helsekort for gravide, men skrev ikke på så mye og tok ingen av de viktige prøvene. Ville ikke ta disse før uke 12.

Da jeg ble gravid med min datter var jeg hos legen i uke 6 pga uvi. Da tok de alle blodprøver, fylte ut skjemaer osv med det samme, og jeg fikk ul mens jeg var der fordi jeg hadde spottet litt, og da så vi hjerteslag. Jeg kom jo bare for å få antibiotika, så ble litt satt ut, men det var velig fint :) Dette var i Stavanger sentrum

Det er nok litt ulik praksis rundt om ja, men helt i begynnelsen tror jeg ingen tar blodprøver. Jeg har stort sett lest at de ikke tar blodprøver før ca uke 12, men noen praktiserer sikkert uke 12 og ferdig med det.

Uansett så står det vel i beskrivelsen av dem nasjonale svangerskapsomsorgen at man tilbys første kontroll i uke 8-12, og så er det opp til den enkelte jordmor/lege akkurat hvilken uke de ønsker, eller når de har kapasitet.

Jeg var hos legen idag siden jeg har blødd litt og hatt endel smerter. Hadde håpet å få tidlig ul, men det fikk jeg beskjed om var helt unødvendig så jeg skal i morgen og på mandag for å måle hcg. Hun sa ingenting om kontrolltimer osv. Må jeg ringe selv å avtale dette på nytt når jeg er 12 uker? Er spent på den hcg greia da :-) håper den skyter i været ila helgen.

Jeg var innom i uke 6, og da fikk jeg beskjed om at siden jeg likevel var der, kunne jeg ta alle prøvene!
Resten ordnes i uke 12... Veldig ulikt fra plass til plass!

Back
Topp