Første Legetime

Babydilla123

Forumet er livet
* Fra frø til Juliblomst 2015 *
Skal til fastlegen min i morgen og er 8+4. Hva kan jeg forvente? Og burde vi søke om sykehusplass? Eller er det noe man gjør med jordmor? Skal til jordmor når jeg er 12 uker på vei, redd det er forsent? Skal på Ahus

Det er veldig forskjellig hvordan de gjør det rundt omkring tror jeg.
Jeg tok blodprøver i uke 6, men noen steder gjør de ikke dette før uke 12.
Her skal det søkes om ul osv rett på nyåret, men mulig det må gjøres tidligere på Ahud. Det vet jeg ikke :)
Lykke til hos legen

Jeg hadde første svangerskapstime på tirsdag. Var da i følge mine beregninger 8+4, i følge legen 9+4. Søkte om oul, tok blodprøver, og fyllte ut helsekort for gravide.

Fikk også ul hos legen, men det er ett gammelt apparat, og akkurat nok til at legen kunne se at det fremdeles var hjerteaktivitet.

Ingen andre som vet når man bør søke eller har vært hos lege enda??:)

Ingen andre som vet når man bør søke eller har vært hos lege enda??:)
Hei! Kom plutselig over denne posten. Jeg er medisinstudent på femteåret, og har hatt en del svangerskapskontroller nå som jeg er i praksis. Det vanligste er at man drar til lege i uke 8-10, men det er mange som kommer med en gang de får positiv test. Blodprøvene tas helst ikke før i uke 10 da risikoen for SA er ganske stor før det. Dersom jeg får noen som er 7-8 uker på vei, bruker jeg dog å ta blodprøvene da så de slipper å komme en gang til. Her hvor jeg er i praksis liker jordmor å ha sin første kontroll mellom uke 10 og uke 12 for å kunne snakke litt om kosthold og alkohol/røyk.

Det jeg ellers bruker å gjøre på 1.svangerskapskontroll er utfylling av helsekort (snakke om tidligere sykdommer og svangerskap etc), måle høyde og vekt, ta blodprøver (Hb, rubella, ABO, Rh), klamydiaprøve (om pasienten er under 25 år), måle blodtrykk og lytte på hjerte og lunger. Snakker også en del om viktigheten av folat for de som ikke er opplyst om det, samt henviser til ultralyd i uke 18 og prater med jordmor.

Vet ikke helt om jeg svarte på det du spurte om, men håper det var litt til hjelp :)

Ser nå at du skulle til lege i dag, så var kanskje litt seint ute å svare :)

Back
Topp