Første legetime som gravid

Jenny

Andre møte med forumet
Hei!
Tenkte å bare lufte meg litt.. Vært hos legen i dag for å "forsikre" meg, og jaggu så er det en liten en inni her!
Er ca. 6+4 uker på vei.
Letta nervene litt, men lurer fremdeles på tidlig ultralyd..? Enda mer realistisk å få høre hjertebank :-)

Hei!
Tenkte å bare lufte meg litt.. Vært hos legen i dag for å "forsikre" meg, og jaggu så er det en liten en inni her!
Er ca. 6+4 uker på vei.
Letta nervene litt, men lurer fremdeles på tidlig ultralyd..? Enda mer realistisk å få høre hjertebank :-)

Hva gjorde legen?

Gratulerer ☺️ Jeg har ikke vært hos legen enda, men tror jeg er ca 6 uker på vei, men usikker. Jeg tenker å prøve å få til tidlig UL ila denne uken. Er såååå klar for å finne ut åssen det står til inni der <3

Gratulerer :) Godt å høre, tenker jeg!

Selv skal jeg til legen om 1 mnd. Skal be om henvisning til tidlig UL, for aner ikke når spiren ble til pga eviglang syklus. Får ikke regnet ut termin fra siste menstruasjon, da den var i juni. Håper tiden går fort til den tid. Fikk ikke legetime tidligere, for helsesekretæren sa så lenge jeg ville beholde var det ikke så viktig å vite hvor langt jeg er på vei :( Skulle jeg tatt abort hadde ukene vært viktig, sa hun...

Hva gjorde legen?
Svært lite, egentlig. Sjekka meg for urinveisinfeksjon, hb i blodet, hcg i urin og blodtrykk. Så fikk jeg litt smått med informasjon og noen brosjyrer + helsekort for gravide.
Tror jeg velger å dra til jordmor på svangerskapskontrollene fremover, merka godt at legen ikke hadde altfor stor peiling :-P

Gratulerer :) Godt å høre, tenker jeg!

Selv skal jeg til legen om 1 mnd. Skal be om henvisning til tidlig UL, for aner ikke når spiren ble til pga eviglang syklus. Får ikke regnet ut termin fra siste menstruasjon, da den var i juni. Håper tiden går fort til den tid. Fikk ikke legetime tidligere, for helsesekretæren sa så lenge jeg ville beholde var det ikke så viktig å vite hvor langt jeg er på vei :( Skulle jeg tatt abort hadde ukene vært viktig, sa hun...
Hmmm, så rart. Synes godt du kunne fått en time så du slipper å gå rundt å være uvitende. Men legekontorene har tydeligvis ulik praksis rundt om. Du kan jo bestille den en privat UL for å få sjekka tidligere da, selv om det koster litt :-)

Gratulerer ☺️ Jeg har ikke vært hos legen enda, men tror jeg er ca 6 uker på vei, men usikker. Jeg tenker å prøve å få til tidlig UL ila denne uken. Er såååå klar for å finne ut åssen det står til inni der <3
Det skjønner jeg, kjempespennende! Tenkte å ta meg en ringerunde i morra for å høre hvor jeg kan få UL ganske kjapt selv :-D

Svært lite, egentlig. Sjekka meg for urinveisinfeksjon, hb i blodet, hcg i urin og blodtrykk. Så fikk jeg litt smått med informasjon og noen brosjyrer + helsekort for gravide.
Tror jeg velger å dra til jordmor på svangerskapskontrollene fremover, merka godt at legen ikke hadde altfor stor peiling :p

Var hos legen for første gang selv i dag, er 5+4. Jeg tok urinprøve og blodprøver, fikk helsekort og en bok til mor og far. Sjekket også blodtrykk, vekt osv. Han ville ikke sjekke HCG med mindre det var noe tegn på at noe var galt selv om jeg ønsket det for betryggelse. Fikk ikke noen brosjyrer og han ville ikke melde meg opp til ordinær ultralyd enda siden jeg ikke hadde kommet så langt. Må ringe i uke 8 og da bekrefte at alt er ok så vil han sende søknad da. Blir nok jordmor på meg fremover også, med mindre det er noen prøver legen må ta. Heldigvis skal jeg ha privat UL når jeg er 7+3 :) Sier det ikke til legen siden han er i mot tidlig UL generelt.

Skal neste uke! Gleder meg. Men er først og fremst for å få henvisning til tilig ultralyd☺️☺️

Noen som har fått svar på blodprøvene sine? Jeg måtte ringe for å få svar, men de sender ingenting i posten. De sa jeg får det med på neste time siden det skal følge med alle opplysningene mine, men jeg vil jo til jordmor fremover så hadde ikke planer om flere timer hos fastlegen...

Tror jeg velger å dra til jordmor på svangerskapskontrollene fremover, merka godt at legen ikke hadde altfor stor peiling :-P
Legen min gjorde ingen av delene,fikk ikke engang helsekort..eneste han gjorde var å sende henvisning til gynekolog for tidlig ul,heldigvis! skal til jordmor om tre uker,der blir det nok andre buller tenker jeg;)

Back
Topp