Første legebesøk, hva skjer der?

Mari_helle

Flørter med forumet
Hei, jeg er 14 uker på vei imorgen og skal ha min første kontroll hos legen. Vet at det er blodprøve og diverse som omhandler meg, men er det mulig å få et "livstegn" fra magen? Tenkte på hjertelyd eller evnt. ultralyd. Hva slags utstyr er det vanlig at fastleger har? Takknemlig for svar!

Hei :D På min første legetime var det som du nevner, blodprøver etc.. Og hun prøvde å finne hjertelyden. Jeg vet at NOEN legekontoret har ultralyd apparater- men vet ikke om de bruker det. Hjertelyden har jeg fått høre hver gang jeg har vært der :) Om legen din ikke sier noe om det, kan du jo spørre bare :)

Urinprøve og blodprøve - samt fylle ut skjema. Jeg var der i uke 12 så var for tidlig å høre noe da uansett, men har forstått at noen få får høre noe (hvis livmora har vokst over kanten da). Og så er det jo rom for å spørre legen om alt det man lurer på. Vi fikk litt lektyre fra helsedirektoratet og en reklamefinansiert bok til førstegangsforeldre.

Husk å ta med urinprøve :) så fyller dere ut det helsekortskjemaet eller hva det heter, tar blodprøver, blodtrykk osv.
Jeg hadde min første kontroll 11+5 og han prøvde å finne hjertelyden da, han fant den også :D Så dere prøver nok å finne den imorgen dere også, ellers ville jeg spurt ;)

Ikke nødvendigvis sikkert at du får høre hjertelyden, kommer an på hva legen er komfortabel med :)

Masse lykke til, veldig gøy å få overstått første kontroll :)

Jeg hadde min første time hos jordmor 11+5. Fikk høre hjertelyden allerede da :) Hun sa at hun pleide å se ann kroppen før hun ville finne hjertelyden så tidlig. Hvis det er noen med litt ekstra på magen er det vanskeligere å finne den :)
Jeg ville spurt om legen kan lytte etter den, du får jo ikke nå værre svar enn nei likavel :) lykke til!

Da er jeg akkurat vært på min første kontroll hos legen og det var spennende! Ble en del blodprøver, og jeg spurte forsiktig om han kunne lete etter hjertelyd. Jeg la meg ned på benken og han begynte å lete.. og DER var den med en gang, klart og tydelig! En helt utrolig følelse.. Han trodde forresten jeg kunne være en uke lenger enn min beregning siden lyden var så tydelig. Åå, nå vil jeg bare dra dit og høre den lyden en gang til!! Så fantastisk :)

Vi skal på kontrol 8 april, 14+5, skal få ultralyd og da:) har allerede vært der å fått titte på lille skatten vår!
Dette er hos legen min:)

Back
Topp