Første lege/jordmortime

Mytti

Betatt av forumet
Sensommerskattene 2023
Når er det egentlig man skal bestille første time hos legen? Føler det er veldig tidlig å bestille time allerede i uke 5. Men det er vel sånn det er nå, med tul allerede rundt uke 12.

Hva gjør dere?

Da jeg ringte inn sa de at uke åtte var en bra tid for første time :) men forstod det slik at jeg skal til helsesekretær eller noe første gangen, før møtet med legen.

Jeg har tilfeldigvis legetime denne uka (uke 7), så nevner det da, tenkte jeg. Så stressa ikke da jeg fikk positiv test, men jeg kontaktet helsestasjonen, men siden jeg skulle til legen nå og har TUL neste uke, så syns jordmor der det var greit med time etter jul. Så blir time der på 10+3.
Skal få fastlegen til å sende henvisning om den offentlige TUL man får i morgen.

Snakka med dagen i går og hun satte meg opp på time 23/12, er da ca. 7 uker, første kontrollen er mellom 6-12 uker :happy:

For min egen del har jeg ikke noe hast med den legetimen egentlig. Stresser bare litt med den henvisningen. Jeg får kontakte legekontoret i neste uke tenker jeg, så får de sende henvisningen da :)

Legen ba meg komme så fort hun hadde ledig, på fredag :-) det vil da bli den første ordinære svangerskapskontrollen :)

Når er det egentlig man skal bestille første time hos legen? Føler det er veldig tidlig å bestille time allerede i uke 5. Men det er vel sånn det er nå, med tul allerede rundt uke 12.

Hva gjør dere?
Uke 8 eller 9 fikk jeg beskjed om av legen

Jeg skal til legen på første svangerskapskontroll neste uke, når jeg er 5+6. Han ville ha meg inn tidlig siden jeg er «gammel» gravid :laughing002 Jeg er 34 nå, og 35 ved termin, så trodde ikke jeg var såååå gammel. Men ikke meg imot å få litt tett oppfølging. Aldri gjort dette før, så aner jo ikke hva jeg går til.

Har ikke hatt time enda, men ba fastlege sende henvisning til sykehus via e-konsultasjon for å få meg raskt inn i systemet for både TUL og NIPT. Tenkte kontakte jordmor over nyttår, syns det er bedre å gå dit enn fastlegen.

Hadde egentlig planlagt første kontroll i uke 10, men må inn i morgen (uke 5/6) fordi jeg er så sykt kvalm og kaster opp.. må nok ha en sykemelding, for kommer meg ikke på jobb om morgenen noen dager… :depressed:

Jeg har fått legetime rett etter nyttår, vil da være 8+2. skulle ta blodprøver og sende henvisning til tul da:joyful:

Jeg hadde egentlig tenkt å drøye til etter nyttår hvor jeg er 10+, men kom på at helsevesenet er utrolig firkanta på det med beregning av svangerskapslengden inntil etter scanning. Så selvom jeg etter egne beregninger er 6+0 idag, er jeg 8+1 beregnet fra første dag i siste mens. Så får se om jeg får tid før jul likevel.
Det var egentlig ganske kjekt sist graviditet, fordi de ga meg tid til OUL alt for tidlig beregnet etter mens den gangen også, og sa bare at hvis jeg ikke var langt nok henne ville jeg få ny scanning. Og jommen fikk jeg to OUL! Så tenker jeg bare får suse avgårde til lege og satse på to TUL denne gangen? :excited001

Jeg hadde egentlig tenkt å drøye til etter nyttår hvor jeg er 10+, men kom på at helsevesenet er utrolig firkanta på det med beregning av svangerskapslengden inntil etter scanning. Så selvom jeg etter egne beregninger er 6+0 idag, er jeg 8+1 beregnet fra første dag i siste mens. Så får se om jeg får tid før jul likevel.
Det var egentlig ganske kjekt sist graviditet, fordi de ga meg tid til OUL alt for tidlig beregnet etter mens den gangen også, og sa bare at hvis jeg ikke var langt nok henne ville jeg få ny scanning. Og jommen fikk jeg to OUL! Så tenker jeg bare får suse avgårde til lege og satse på to TUL denne gangen? :excited001

Noen fordeler må en ha av de skal være så firkanta på hvor langt en er på vei! :hilarious:Hadde vært kjekt med to tul :D

Noen fordeler må en ha av de skal være så firkanta på hvor langt en er på vei! :hilarious:Hadde vært kjekt med to tul :D
Haha ja, én av de få fordelene ved lange sykluser. Fått legetime 20/12, hvor jeg så er 7+6 (9+6 etter mens), så får vi se om det blir ekstra TUL :D

Var hos legen i dag, egentlig for noe annet.
Han henviste til TUL rundt uke 12. Og vi tok blodprøver. Ut fra det hun på laboratoriet sa hørtes det ut som mye av prøvene jeg tok før jeg begynte med assistert befruktning (hiv, hepatitt ++), men greit å ta. Fikk også influensavaksine, siden legen anbefalte det. Han mente det ikke var noe forskning som sa det var skadelig i første trimester. Og siden jeg er overvektig og gravid, så mente han det var lurt.

Privat TUL til tirsdag (7+1) og jordmor 5. Januar. Så spennende fremover

Back
Topp