Første kontroll

Akimdai

Elsker forumet
Himmelbarn
Skuddårsspirene 2024
Når tenker dere bestille time til første kontroll?
Mellom uke 6-12 er jo stor forskjell. Hva går dere for?

Og første kontroll hos lege eller jordmor?
Pros and cons med det ene eller det andre? :)

Tror jeg kun gikk hos jordmor sist, men er 15 år siden så husker ikke helt :laughing002
Liker fastlegen min veldig godt, men samtidig tenker jeg at jordmor er jo eksperten på graviditet så kanskje like greit å gå dit på første kontroll?

Har første kontroll 7+3 hos jordmor. Og 12+3 hos legen for blodprøvene.

Tar oppfølgingen hos jordmor og kun det nødvendige hos legen. Fikk samme jordmor som forrige svangerskap :)

bestilt i uke 6 til førstegangskontroll lege. Er så mye medisinsk med meg i førsten. Henvisning poliklinisk da jeg har hatt svangerskapsforgifting, nipt test, tidlig ul, glukosebelasting, celleprøve, vanlige blodprøver.. osv. :wacky: så tar jeg jordmor når jeg har kommet litt lenger ut i graviditeten:)

Har legetime i 6+3 for noe annet, men hun ville ta blodprøvene da, og henvise til TUL/NIPT tror jeg.

Jordmortime 10+1

TUL privat 7+3 og 9, fordi jeg mista i 8+4/5 sist. Må bare vite om det er liv :sorry:

Går også til jevnlige samtaler med psykisk helseteam i kommunen pga opplevelsene ved forrige fødsel, MA’en og tankene rundt nytt svangerskap.

Følges nok primært av jordmor.

Sist hadde eg første time hos legen rundt veke 5 en gang, der vi tok blodprøver og fylte ut papirer. Så time hos jordmor i veke 12.

No har eg fått time hos jordmor i veke 5+6.

Så skal eg på TUL 7+5

Fått time hos jordmor 6+3, samme jordmor som forrige svangerskap. Får litt tettete oppfølging denne runden og synes det er veldig trygt å få være hos hun som allerede kjenner meg i denne settingen :joyful:

Var hos fastlegen min i dag og ba om henvisning til TUL og NIPT, men dette viste han ikke var for noe..er det noen som vet hvor lang tid det tar før man får svar på henvisningen og evnt hvor? Er det helsenorge eller per brev?

Var hos fastlegen min i dag og ba om henvisning til TUL og NIPT, men dette viste han ikke var for noe..er det noen som vet hvor lang tid det tar før man får svar på henvisningen og evnt hvor? Er det helsenorge eller per brev?
Helsenorge:) Min erfaring er at du får timebrev ganske raskt.

Foreløpig bare bestilt hos fastlege. Venter til etter privat ul i uke 8 før jeg kontakter jordmor.

Er det kun lege som ordner med nipt?
eller kan jordmor ordne med det samtidig som man får rekvisisjon til de vanlige blodprøvene?
Er over 35 år.

Er det kun lege som ordner med nipt?
eller kan jordmor ordne med det samtidig som man får rekvisisjon til de vanlige blodprøvene?
Er over 35 år.
Jordmor kan også, det sa hvertfall min i dag. Men jeg skal ikke til henne før 10+1, så får fastlege til å henvise når jeg er der 6+3. Greit å være tidlig ute siden jeg skal henvises til fostermedisiner, ikke lokalsykehus :dontknow

Har time hos jordmor når jeg er 6+6 :happy: Skal ha alle kontroller hos jordmor.

Legen sa jeg skulle ha ultralyd i uke 8 for å se at babyen lå inni livmor, ikke utenfor, så jeg har bestilt time. Men leser at hjertet også kan slå da. Dere som har vært gravid før, tar man med partner på den timen? Bare tenker han vil nok også se og høre hva som skjer, men jeg vet ikke om det er vanlig/greit.

Legen sa jeg skulle ha ultralyd i uke 8 for å se at babyen lå inni livmor, ikke utenfor, så jeg har bestilt time. Men leser at hjertet også kan slå da. Dere som har vært gravid før, tar man med partner på den timen? Bare tenker han vil nok også se og høre hva som skjer, men jeg vet ikke om det er vanlig/greit.
Det tenker jeg er helt opp til hva dere selv ønsker.

Vi har ultralyd 7+2 etter assistert befruktning og der skal mannen bli med hvis han selv ønsker. Samme med jordmortimen dagen etter. Han var med på de fleste timer sist gang også, spesielt i starten og siden det var begges første barn.

Leste nå på kommunens sider at det er ønskelig man har vært hos legen først å få tatt nødvendig blodprøver osv der før time hos jordmor. Så da blir første kontroll hos fastlegen :)

Hva skjer egentlig på den timen? Er det noe for samboer å være med på?
Han vil gjerne være med på alt som er, men tenker at hvis det kun er blodprøver og henvisning til ul så er det jo ikke så spennende for han akkurat :bored:

Leste nå på kommunens sider at det er ønskelig man har vært hos legen først å få tatt nødvendig blodprøver osv der før time hos jordmor. Så da blir første kontroll hos fastlegen :)

Hva skjer egentlig på den timen? Er det noe for samboer å være med på?
Han vil gjerne være med på alt som er, men tenker at hvis det kun er blodprøver og henvisning til ul så er det jo ikke så spennende for han akkurat :bored:
Urinprøve, Livsstil og veien videre er nok hoveddelen på første time. La han bli med så finner han fort ut om det er noe han ønsker bli med på videre eller ikke. :)

Jeg måtte gå på de første kontrollene alene med første, pga coronarestriksjoner. Nå føles det nesten rart å skulle ha med mannen… tar ham nok med på noen, men kanskje ikke alle.

Det tenker jeg er helt opp til hva dere selv ønsker.

Vi har ultralyd 7+2 etter assistert befruktning og der skal mannen bli med hvis han selv ønsker. Samme med jordmortimen dagen etter. Han var med på de fleste timer sist gang også, spesielt i starten og siden det var begges første barn.
Takk for svar :happy: han ville være med på alt han kunne sa han, så da blir han med

Jeg var til legen idag, men det er fordi jeg ble bedt om å ta blodprøve bår jeg ble gravid. Ringte JM i går og fikk faktisk første time der torsdag i neste uke. :)

Fikk først time hos fastlege i uke 12, men får oppfølging hos gynekolog inntil videre. Litt dumt spørsmål, men hvordan bestiller dere time hos jordmor? Henvises man av fastlege eller tar dere kontakt selv - og er det da med sykehuset direkte? Merker at jeg vet veldig lite om hvilke valg man har for oppfølging.

Back
Topp