Første kontroll?

Spinnelill

Forumet er livet
❤️ Februarskattene 2019 ❤️
JuniJubel2021
Juligull2021
Septemberlykke 2024
Hvor tar dere første svangerskapskontroll? Lege eller jordmor? Jeg ringte i dag og fikk satt opp time hos jordmor 12. November. Har aldri hatt en så tidlig time på jordmorkontor før, bare tatt litt blodprøver og sånt hos legen, så spent på hvordan det blir :)
 
Fikk beskjed i første svangerskap, at en kunne ha time hos jordmor allerede i uke 7 - så tenkte bestille der :) Så legen i uke 12-13 :)
 
Jeg har pleid å ta alle mine svangerskapskontroller (på de to første graviditetene) hos jordmor (eller "barnmorska" andre gangen, siden hun var svensk, hehe).
 
Jeg skal ha første time med fastlege i dag (på video) :) Er lovet litt ekstra nå i starten etter ma i august. Blir vel hcg-prøver neste uke og forhåpentligvis tul.
 
Jeg skal til legen neste uke pga andre grunner , så da skal jeg bestille time til første kontroll i samme slengen :).
jeg synes det er greit å ha første kontroll hos legen da jeg er rhesus negativ og barna våre fra før har blodtypen til far :)
 
Pleier å kontakte fastlegen i uke 11 ca også gå der på alle kontroller
 
Da har jeg hatt videosamtale med fastlegen. Fikk beskjed om å ta kontakt med en gang jeg ble gravid igjen så han kunne få fulgt opp litt ekstra denne gangen. Starter med blodprøver for å måle hcg på mandagen, pluss at han vil foreta en ultralyd da :)

Om alt går fint denne gangen kommer jeg nok til å gå mest til jordmor, og til lege for blodprøver og glukosebelastning. Får visst ny fastlege for min nåværende (som er helt fantastisk) skal begynne på sykehuset, så litt usikker på hvor mye jeg har lyst å involvere vedkommende.
 
Da har jeg hatt videosamtale med fastlegen. Fikk beskjed om å ta kontakt med en gang jeg ble gravid igjen så han kunne få fulgt opp litt ekstra denne gangen. Starter med blodprøver for å måle hcg på mandagen, pluss at han vil foreta en ultralyd da :)

Om alt går fint denne gangen kommer jeg nok til å gå mest til jordmor, og til lege for blodprøver og glukosebelastning. Får visst ny fastlege for min nåværende (som er helt fantastisk) skal begynne på sykehuset, så litt usikker på hvor mye jeg har lyst å involvere vedkommende.
Er ikke glukosebelastning stort sett bare i første svangerskap?
 
Er ikke glukosebelastning stort sett bare i første svangerskap?
Virker som det er litt forskjellig, men de fleste jeg kjenner har måtte gjort det i flere.
 
Virker som det er litt forskjellig, men de fleste jeg kjenner har måtte gjort det i flere.
Oi, da føler jeg meg heldig som har unngått det så langt :p
 
Hehe :p forhåpentligvis så slipper vi begge - jeg måtte ha to sist, en i uke 38 også.
Oi, det fikk jeg ikke med meg sist (var vel dypt inne i babybobla) Men hvorfor måtte du det? :confused005
 
Oi, det fikk jeg ikke med meg sist (var vel dypt inne i babybobla) Men hvorfor måtte du det? :confused005
Du hadde baby du da vettu! ;) Nei, jeg hadde mye plager på slutten og ble så enorm :p
 
Back
Topp