Første kontroll

I uke 10 til jordmor:) hva skal til for at du får tul? Spurte fastlege men var ikke serlig gira på det....

Mange som har hatt MA og SA får tul. Har også sett at andre som ikke vet hvor langt de er på vei får.. men jeg vet ikke «kriteriene» ..

Jeg har vært i samtale med jordmor allerede (er 9+3 i dag, og var hos henne onsdag som var), men jeg hadde behov for å søke om svangerskapspenger for deler av stillinga og da må lege eller jordmor fylle ut et skjema. Første vanlige kontroll skal jeg på 12+0, men har jo allerede da vært på to TUL offentlig og i samtale med jordmor så er på en måte i gang allerede (risikosvangerskap, derfor all oppfølgingen).

Er også Rhesus negativ, og der er det vel noe nytt opplegg med ekstra blodprøver i forhold til det og ev. immunisering i uke 28 om fosteret er Rhesus positiv?

Jeg har vært i samtale med jordmor allerede (er 9+3 i dag, og var hos henne onsdag som var), men jeg hadde behov for å søke om svangerskapspenger for deler av stillinga og da må lege eller jordmor fylle ut et skjema. Første vanlige kontroll skal jeg på 12+0, men har jo allerede da vært på to TUL offentlig og i samtale med jordmor så er på en måte i gang allerede (risikosvangerskap, derfor all oppfølgingen).

Er også Rhesus negativ, og der er det vel noe nytt opplegg med ekstra blodprøver i forhold til det og ev. immunisering i uke 28 om fosteret er Rhesus positiv?
Ja, det med immunisering i uke 28 er vel nytt, men det med blodprøver var jeg hvert fall gjennom ved sist fødsel også (april 2016). Mulig det er endret siden da, men var hvert fall flere ganger på legekontoret og tok blodprøver i forbindelse med dette. Dette har uansett legekontoret kontroll på :)

Ja, det med immunisering i uke 28 er vel nytt, men det med blodprøver var jeg hvert fall gjennom ved sist fødsel også (april 2016). Mulig det er endret siden da, men var hvert fall flere ganger på legekontoret og tok blodprøver i forbindelse med dette. Dette har uansett legekontoret kontroll på :)

Mulig det var noe flere blodprøver tidligere også, jeg kom ikke lengre enn til uke 24 forrige gang så tok bare den første runden med blodprøver hvor de fant ut blodtype, og så fikk jeg sprøyte etter fødselen da. :)

Jeg har første kontroll neste uke, og da er jeg 10+0 [emoji5]
Men siden jeg trenger litt mer støtte gjennom svangerskapet, har jeg samtale med jordmor allerede når jeg er 10+2 [emoji5]
Jeg kommer til å ta alle kontroller hos jordmor etter den første hos legen [emoji6]

Mulig det var noe flere blodprøver tidligere også, jeg kom ikke lengre enn til uke 24 forrige gang så tok bare den første runden med blodprøver hvor de fant ut blodtype, og så fikk jeg sprøyte etter fødselen da. :)
Mener de ekstra blodprøvene var på slutten ja :)

Når tar dere kontakt med lege eller jordmor for første kontroll? Jeg er 6+4 idag og har ikke tatt kontakt enda.
Må man innom lege først? Kjenner jeg har mest lyst til å gå til jordmor..
Jeg dro til legen fordi jeg har slitt sånn med kvalme, og da ba hun med snart ta kontakt med jordmor fordi det kan være ventetid. Jeg tenkte å ringe denne uken, og jeg er 6+6 i dag. :)

Jeg dro til legen fordi jeg har slitt sånn med kvalme, og da ba hun med snart ta kontakt med jordmor fordi det kan være ventetid. Jeg tenkte å ringe denne uken, og jeg er 6+6 i dag. :)

Ååh.. burde kanskje opprette kontakt med jordmor da ja..

Kontroller ja... glemmer hele tiden å bestille time hos legen. Er bare 9+0 da... men får ringe denne uken og få en time når jeg er 12 uker:)

Skal på ultralyd på sykehuset på fredag, blir så spennende..

Hvis alt går etter planen 21/11 til jm.

Har lyst å bestille time hos legen også. Vet at jeg har blodtype AB minus, er så redd at det skal glemmes å gi meg sprøyte etter en eventuell fødsel

Skal på ultralyd på sykehuset på fredag, blir så spennende..

Hvis alt går etter planen 21/11 til jm.

Har lyst å bestille time hos legen også. Vet at jeg har blodtype AB minus, er så redd at det skal glemmes å gi meg sprøyte etter en eventuell fødsel

Tror ikke du trenger å bekymre deg for at de glemmer sprøyten. Husk å få med deg helsekortet så finner de ut av det. De var veldig obs på det under min forrige fødsel uten at jeg sa noe :)

Tror ikke du trenger å bekymre deg for at de glemmer sprøyten. Husk å få med deg helsekortet så finner de ut av det. De var veldig obs på det under min forrige fødsel uten at jeg sa noe :)
Godt og betryggende å høre. Vet egentlig at du har rett. Er selv sykepleier, og vet så godt at vi er så obs på slike viktige opplysninger

Godt og betryggende å høre. Vet egentlig at du har rett. Er selv sykepleier, og vet så godt at vi er så obs på slike viktige opplysninger

Ja absolutt :) Vi er så heldige som bor i Norge der det å være rhesus negativ ikke er farlig. Jeg kjenner ei som fødte barnet sitt i Asia, der er rhesus negativ mye sjeldnere en i Skandinavia, komplikasjoner under fødsel gjorde at hun trengte blodoverføring men det fantes ikke rhesus negativt blod i blodbanken... heldigvis hadde hun med seg sin egen «blodbank» og det reddet henne. (Mannen hennes hadde samme blodtype som henne) :)

Time til legekontroll er i boks, ringe jordmor denne uken og få seg time litt senere tenkte jeg [emoji1] Føler alt blir så virkelig nå med både legekontroll og jordmor [emoji173]

Back
Topp