Første kontroll

Jeg fikk bestilt min time hos legen (som jeg fortsatt er ambivalent på..) i slutten av februar/uke 10. Da skal jeg visstnok ta en liten haug med prøver og sånt. Fikk med glass å tisse på når jeg var der i dag også.

Tok blodprøver når jeg var innom legen i dag også, men glemte helt å spørre hva han sjekka. Kom innafor "gratistimer pga svangerskap" i det minste.

Trodde man måtte ta de jeg.. Blir jo sjekket blodtype og div sykdommer osv.
Venninna mi har en spesiell blodtype og fordi barnet hadde en annen, måtte hu få en slags behandling etter fødsel. Husker ikke hva det var i øyeblikket dessverre...

Men dette er min første og jeg skal ikke være for påståelig [emoji4] Bare vet at det er praksisen her ihvertfall.

Men man ser jo ofte at leger sier forskjellige ting, det har vi jo sett her på forumet..
Ikke rart man kan bli forvirret sier nå jeg [emoji12]

Er nok fordi jeg har tatt de før kanskje? Aner ikke, eller så hadde ikke dama peiling.

Jeg vet bare at på prøveresultatene fra mitt forrige svangerskap står det på den ene prøven at hvis den er tatt før uke 12, må det sendes inn ny blodprøve. Dette var ifølge legen min relativt nytt pga nye metoder, så det er jo ikke sikkert at alle leger har fått det med seg enda.

Godt å se at det er flere som har første kontroll 12+. Dette er min første, og jeg hadde lest at første kontroll var uke 8-10. Og jeg fikk 12+2... Men da er vel alt i orden da. :)

Har min første kontroll 13+0. Men så fødte jeg et barn i februar 2016 og var på jordmorkontroll i oktober for et svangerskap som ikke gikk slik det skulle - så nå var det jeg som ville drøøøye :)

Back
Topp