Første kontroll

FruBritt

Forumet er livet
August 2018
Ikke nå i morgen men mandag den 18 skal jeg på første svangerskapskontroll (8+0)

Hva må jeg huske på til da (Evt ta med)

Ta med urinprøve. Om du har ting du lurer på, så skriv det ned. Man glemmer stort sett halvparten.

Jeg har også min første kontroll den dagen, men da er jeg 12+1 jeg da :)
Trenger bare ta med urinprøve (hvis du glemmer den er det ikke krise, da gjør du det bare på legekontoret).

Jeg var i forrige uke, 10 uker på vei, hadde med urinprøve men det ble ikke brukt da legen min sa at det er nye rutiner og de ikke sjekker slikt eller tar blodprøver før uke 13 nå. Jeg bestilte legetimen via nettsiden dems, hadde jeg ringt hadde jeg fått beskjed om at jeg ikke trengte timen enda om jeg da ikke trengte den for å prate litt/ lufe tanker.

Fikk ny time i uke 13 og da skal urinprøve taes med, de tar blodprøver og fyller ut helsekortet.

De sjekker vel ingenting før vi har gått 12 uker. Jeg har vært til kontroll men legen bare lo og gratulerte meg :p ny time fredag 5.Mai :)

Min første time er også mandag 18. og det ser jeg virkelig frem til ettersom dette er første for min del og jeg føler meg nokså lost på flere områder. Har laget en liste over ting jeg ønsker å spørre henne om for jeg vet jeg ellers kommer til å glemme det :P

De sjekker vel ingenting før vi har gått 12 uker. Jeg har vært til kontroll men legen bare lo og gratulerte meg :p ny time fredag 5.Mai :)

Hos meg sjekket de både urin og tok blodprøver når jeg var 9 uker på vei, så det varierer nok fra plass til plass :)

Hos meg sjekket de både urin og tok blodprøver når jeg var 9 uker på vei, så det varierer nok fra plass til plass :)

Det er vist kommet ny info om at de best finner antistoffer i blodet rundt uke 13. Legen min informerte om det at det var nye retningslinjer når jeg var der forrige uke og at de ikke gjør det lenger så tidlig.
sist svangerskape i 2014 var det mellom uke 9-12.

Det er vist kommet ny info om at de best finner antistoffer i blodet rundt uke 13. Legen min informerte om det at det var nye retningslinjer når jeg var der forrige uke og at de ikke gjør det lenger så tidlig.

Så rart, kontrollen jeg snakker om var for litt oven en uker siden...

På skrivet til min jordmor stod det at blodprøvene skulle tas mellom uke 8 og 12 som nye retningslinjer. Sist var det ingen og jeg tok alt av blodprøver i uke 6:p

Jeg tar med urinprøve for sikkerhetsskyld. Er i et risikosvangerskap så kan hende det kontrolleres mer pga det.

Jeg kommer også til å ha med meg urinprøve på første kontroll.
Jeg har så mye jeg skal ta opp at jeg må skrive det ned ellers glemmer jeg halvparten ;)

jeg har og time mandag 18 :D er da 12+2 :) skal til jordmor da, så stikker jeg innom legekontoret en eller annen dag for blodprøver:)

Jeg tar med urinprøve for sikkerhetsskyld. Er i et risikosvangerskap så kan hende det kontrolleres mer pga det.
Hadde med meg urinprøve til jordmor forrige uke. Hun sjekket den ihvertfall, så det er jo greit å ha med:)

Så rart, kontrollen jeg snakker om var for litt oven en uker siden...

Ja jeg synes også det er rart, for det kommer ikke opp når du søker om det på google, da kommer bare opp mellom uke 8-12 aom var aånn sist jg var gravid i uke 14, men har hørt flere si at de har fått den beskjeden om de nye retningslinjene av sin lege, og min lege sa det når jeg var der forrige uke.. :p

På skrivet til min jordmor stod det at blodprøvene skulle tas mellom uke 8 og 12 som nye retningslinjer. Sist var det ingen og jeg tok alt av blodprøver i uke 6:p

Ja sånn var det når jeg var gravid sist i 2014 også, mellom uke 8-12, regnet med det nå også siden det ikke står offisielt noen plass, men både min lege og flere andre som jeg har hørt om sier at det er nytt nå, og at det begynte iløpet av 2015 :p

Ja sånn var det når jeg var gravid sist i 2014 også, mellom uke 8-12, regnet med det nå også siden det ikke står offisielt noen plass, men både min lege og flere andre som jeg har hørt om sier at det er nytt nå, og at det begynte iløpet av 2015 :p

Dette var det min jordmor hadde fått beskjed om var nytt nå.
Jeg spurte henne om akkurat dette, siden jeg har sett så mange si at det ikke skal taes før uke 12, og da viste hun meg skrivet de hadde fått om at dette var de nye retningslinjene. Dette var altså under en uke siden.
Sist gang, altså i fjor, hadde hun ikke disse retningslinjene :p

Kanskje det var derfor jeg blingset og var der så tidlig denne gangen? :)

Back
Topp