Første kontroll.

Nei, beklager hvis jeg har skrevet noe uriktig. Kjenner mange som har vært gravide, og det virker som de fleste har hørt det hos lege eller hjemme med doppler før uke 12... Nå har ikke jeg klart å finne det selv hjemme, men har jo hørt det er noe der hos legen. Det virker heller som det er uvanlig at man ikke skal høre det før nærmere uke 14-16 hos lege eller JM. Iallefall her hvor jeg bor :)

Det sikkert veldig forskjellig praksis rundt omkring. Jeg vet om flere som har fått beskjed fra lege at det ikke skal lyttes før uke 24.

Selvsagt er det mange som hører hjertelyd før uke 12, jeg mente bare at når man kommer med en påstand om at man bør høre den da vil skape veldig stor (og sikkert unødvendig) bekymring hvis man ikke hører den da likevel. Følte bare at jeg måtte si det :-)

Vanlig praksis hos mange leger! Og det skaper vanvittig bekymring når man ikke hører den, tro meg!

Kjedelig at du opplevde første kontroll sånn, har du mulighet til å gå til jordmor der du bor da?

Ja, skjønner det :-) Ble nok bare litt skuffet. Fastlegen min er ellers ei svært behagelig og dyktig dame, kan det virke som :-) Vurderer jordmor uansett; de har så mye spesialkunnskap som er verdt å ha med seg, spesielt siden dette er vår første :heartred:

Legen min prøvde også å finne hjertelyden i uke 11, fant ikke noe. Ble bekymret og "måtte" ta en ul. Alt bra og fortsatt er:)
Syntes det skaper unødvendig stress og bekymringer hvis man skal lete etter hjertelyd :)

Jeg gikk til lege for å få bekreftet mine svangerskap (han bestiller opp time til oul også slik at vi får info om timen vår tidlig fikk brevet i uke 9 og skal inn til oul i uke 19, så masse tid til å glede seg <3)

Men, jeg velger å gå til jordmor for svangerskapskontroller. Hun jeg gikk hos sist er veldig flink og forklarer/informerer godt. Etter å ha vært hos lege nå så ringte jeg henne direkte for å si i fra at jeg er gravid og trenger time hos henne. Fikk time i uke 12+3. Dagen før, altså 12+2 skal jeg ta blodprøver for screening som også fastlege ordnet klar papirer på da jeg var der i uke 8.

Har litt inntrykk av at det er veldig forskjellig fra lege til lege hvordan de vordende mødre behandles mens de som går til jordmor ser ut til å få omtrent samme oppfølging.

Dette med spontan abort og usikkerhet på om lille spire fortsatt er der må være helt grusomt å gå å tenke på. Selv har jeg vært så dårlig i begge mine svangerskap så har aldri vært noen tvil om at det er liv.

Back
Topp