Første kontroll.

Flyvertinnen

Forelsket i forumet
I dag skal jeg til første svangerskapskontroll (12+1) :-) Våkna klokken 05:15 og har ikke fått sovet siden. Da får man veldig god tid til å tenke (og bekymre seg) på alt og ingenting. For man kan vel ikke abortere i uke 12 uten å vite om det? Altså helt uten tegn? Det vil jo liksom ikke bli sjekket på kontrollen i dag heller (?) og da vet jeg jo ikke noe før OUL i mars eller noe.. Har ikke vært på TUL; kun 3x blodprøver som viste stigning i HCG for en måned siden.

Disse tankene tidlig en morgen... Akk :-)

I dag skal jeg til første svangerskapskontroll (12+1) :) Våkna klokken 05:15 og har ikke fått sovet siden. Da får man veldig god tid til å tenke (og bekymre seg) på alt og ingenting. For man kan vel ikke abortere i uke 12 uten å vite om det? Altså helt uten tegn? Det vil jo liksom ikke bli sjekket på kontrollen i dag heller (?) og da vet jeg jo ikke noe før OUL i mars eller noe.. Har ikke vært på TUL; kun 3x blodprøver som viste stigning i HCG for en måned siden.

Disse tankene tidlig en morgen... Akk :)

Jeg var på første kontroll hos legen på mandag, og da lette hun etter hjertelyden. Fikk jo på den måten vite at det fortsatt er liv. Hvis de ikke gjør det, så kan du jo spørre om det? :) Gav iallefall meg litt mer beroligelse, for har tenkt litt i samme baner som deg, og det gjør jo sikkert de fleste.... :(

Jeg var på første kontroll hos legen på mandag, og da lette hun etter hjertelyden. Fikk jo på den måten vite at det fortsatt er liv. Hvis de ikke gjør det, så kan du jo spørre om det? :) Gav iallefall meg litt mer beroligelse, for har tenkt litt i samme baner som deg, og det gjør jo sikkert de fleste.... :(

Åh, er det sant? Ja, men da skal jeg spørre om hun ikke kan gjøre det. Dèt vil så absolutt gjøre meg roligere :-) ... Jaa. Tror nok dessverre det er en del av oss som bekymrer oss unødvendig, men er ikke enkelt å la være; spesielt når man har for god tid!

Åh, er det sant? Ja, men da skal jeg spørre om hun ikke kan gjøre det. Dèt vil så absolutt gjøre meg roligere :) ... Jaa. Tror nok dessverre det er en del av oss som bekymrer oss unødvendig, men er ikke enkelt å la være; spesielt når man har for god tid!
Jeg ble helt overrasket da hun fant fram apparatet, men var da bare 10+6 og hun sa jeg ikke måtte stresse og bli urolig om vi ikke fant noe, men det var nå iallefall et lite raskt dunkende hjerte å finne selv så tidlig. Da må de jo kunne finne det hos deg også som har kommet over 12 :) Helt fram til mandag har jeg trodd det skulle gått galt, men nå har vi vært gjennom 2-3 år som UFB og mislykket IVF, så da senker man forhåpningene og har ikke tro på at alt faktisk bare kan gå for en gangs skyld...

Jeg ble helt overrasket da hun fant fram apparatet, men var da bare 10+6 og hun sa jeg ikke måtte stresse og bli urolig om vi ikke fant noe, men det var nå iallefall et lite raskt dunkende hjerte å finne selv så tidlig. Da må de jo kunne finne det hos deg også som har kommet over 12 :) Helt fram til mandag har jeg trodd det skulle gått galt, men nå har vi vært gjennom 2-3 år som UFB og mislykket IVF, så da senker man forhåpningene og har ikke tro på at alt faktisk bare kan gå for en gangs skyld...

Skjønner :redheart: Klart man senker forventningene da. Glad på deres vegne at alt ser bra ut nå hvertfall :-)

Så bra at de fant hjertelyd, om vi finner det i dag hos meg blir jeg sjeleglad. Har vurdert TUL, føler "alle" har vært og sjekket, hehe. Venter nok litt til tenker jeg :-)

Jeg var på første kontroll på tirsdag. Lå også å tenkte mye på natta. "Hva hvis det ikke er noe der?" "Kan jeg ha innbilt meg hele svangerskapet?"

Min fastlege har ultralyd. Det visste jeg ikke og var absolutt ikke forberedt på å skulle se, og ble rørt til tårer. Den løftet armen, så det føltes som den hilste på oss. Så glad for at mannen var med til legen når dette magiske skjedde.

Ting kan jo fortsatt gå galt, men alt så bra ut så langt. 11+6 i dag.

Hjertelyd er et av spørsmålene på helsekortet, så vi undersøkte det også. Kommer sikkert til å lete etter den på deg også. Good luck!!

Ville bare si at legen ikke fant hjertelyd på meg 12+2, lette lenge! Fikk beskjed av en annen lege at det er først fra uke 16 man kan forvente å høre den.

Hørte den 14+2, og alt er i orden.

Lykke på kontroll i dag, TS, alt er nok i orden! :-)

Jeg var på første kontroll på tirsdag. Lå også å tenkte mye på natta. "Hva hvis det ikke er noe der?" "Kan jeg ha innbilt meg hele svangerskapet?"

Min fastlege har ultralyd. Det visste jeg ikke og var absolutt ikke forberedt på å skulle se, og ble rørt til tårer. Den løftet armen, så det føltes som den hilste på oss. Så glad for at mannen var med til legen når dette magiske skjedde.

Ting kan jo fortsatt gå galt, men alt så bra ut så langt. 11+6 i dag.

Det må ha vært litt av en opplevelse <3 :-)

Jeg vet ikke om min fastlege har UL eller ei, har nemlig ikke vært hos henne før. Så det gjenstår og se. Blir nok en ok legetime dette, bare meg og mine tanker, hehe.

Mannen min skal også være med i dag. Så glad at han vil det :-) ; apropos bekymringer, han sover godt her, haha. Typisk!

Ville bare si at legen ikke fant hjertelyd på meg 12+2, lette lenge! Fikk beskjed av en annen lege at det er først fra uke 16 man kan forvente å høre den.

Lykke på kontroll i dag, TS, alt er nok i orden! :-)

Okei :-) ... Må ha det med i beregninga da. Håper å høre! Takk for det :-)

Det må ha vært litt av en opplevelse <3 :)

Jeg vet ikke om min fastlege har UL eller ei, har nemlig ikke vært hos henne før. Så det gjenstår og se. Blir nok en ok legetime dette, bare meg og mine tanker, hehe.

Mannen min skal også være med i dag. Så glad at han vil det :) ; apropos bekymringer, han sover godt her, haha. Typisk!

Ja, det var det. Fint at mannen din blir med uansett. Ja, min bekymrer seg heller ikke for noe. Hihi.

Legen min sa at 1 av 4 leger har ul, så ikke regn med det. Men er ikke usannsynlig heller.

Venter på rapport senere i dag!
Håper dere finner hjertelyd så du kan bekymre deg mindre.

Lykke på kontroll i dag, TS, alt er nok i orden! :)

Nei, det er jo veldig forskjellig om man finner hjertelyd eller ikke, men det er jo fullt mulig når de kunne høre det på meg allerede 10+6 :)

Skjønner :redheart: Klart man senker forventningene da. Glad på deres vegne at alt ser bra ut nå hvertfall :)

Så bra at de fant hjertelyd, om vi finner det i dag hos meg blir jeg sjeleglad. Har vurdert TUL, føler "alle" har vært og sjekket, hehe. Venter nok litt til tenker jeg :)

Jeg må innrømme at jeg er en av de som ikke klarer å vente med å se babyen til OUL, vil liksom bare vite at alt er OK nå. Så har bestilt time til privat TUL 12.feb. Kostet kr 1000, og det betaler jeg med glede for å få senket skuldrene helt! :)

Jeg må innrømme at jeg er en av de som ikke klarer å vente med å se babyen til OUL, vil liksom bare vite at alt er OK nå. Så har bestilt time til privat TUL 12.feb. Kostet kr 1000, og det betaler jeg med glede for å få senket skuldrene helt! :)

Vet du, etter denne kontrollen blir det nok TUL på oss også. Første kontroll besto bare av prat, er nok litt skuffet. Ut i fra praten satte hun meg tilbake nesten en uke også. Så ingen blodprøver engang. Hm.

Koster 1700,- for UL i uke 11-14 der jeg bor. Det blir nok ikke denne uken. Kanskje i neste. Vi får se :-)

Hun ville ikke lytte etter hjertelyd, ikke før tidligst uke 14. Skaper bare evt bekymringer, sa hun. Hm.

Ja, det var det. Fint at mannen din blir med uansett. Ja, min bekymrer seg heller ikke for noe. Hihi.

Legen min sa at 1 av 4 leger har ul, så ikke regn med det. Men er ikke usannsynlig heller.

Venter på rapport senere i dag!
Håper dere finner hjertelyd så du kan bekymre deg mindre.

Ja, første kontroll besto bare av prat. Ut fra praten satte hun meg tilbake nesten èn uke.. Mens mamma tipper jeg er lengre enn mine egne beregninger. Usikkert. Ingen blodprøver engang. Ville ikke lytte etter hjertelyd da det kunne skape bekymringer. Er nok bekymra fra før :-) jaja. Reiser nordpå imorgen for å koble av! <3

Vet du, etter denne kontrollen blir det nok TUL på oss også. Første kontroll besto bare av prat, er nok litt skuffet. Ut i fra praten satte hun meg tilbake nesten en uke også. Så ingen blodprøver engang. Hm.

Koster 1700,- for UL i uke 11-14 der jeg bor. Det blir nok ikke denne uken. Kanskje i neste. Vi får se :)

Nei, så kjedelig da. Rart det er så ulike praksis. Min lege er bare 35 år og har ikke så mye erfaring, men synes det er flott at hun faktisk lette etter hjertelyd allerede denne uka, og det var jo tydelig mulig å finne også tidlig i noen tilfeller.

Ellers tok jeg forresten bare blodprøve i fingeren og urinprøve denne uka, men må i tillegg ta blodprøve i armen for å finne blodtype mellom uke 13-15. Også ble jeg sendt på denne fantastiske glukosetesten i uke 16...

Kr 1700 er jo heller ikke galt for privat TUL. Synes du skal høre om å få en time til uka som kommer :)

Nei, det er jo veldig forskjellig om man finner hjertelyd eller ikke, men det er jo fullt mulig når de kunne høre det på meg allerede 10+6 :)
Ja, absolutt! Hørte den sist da jeg også. Men det er ikke helt riktig det du skriver at når man passerer uke 12 så må man kunne høre det :-)

Hun ville ikke lytte etter hjertelyd, ikke før tidligst uke 14. Skaper bare evt bekymringer, sa hun. Hm.
Vanlig praksis hos mange leger! Og det skaper vanvittig bekymring når man ikke hører den, tro meg!

Kjedelig at du opplevde første kontroll sånn, har du mulighet til å gå til jordmor der du bor da?

Ja, absolutt! Hørte den sist da jeg også. Men det er ikke helt riktig det du skriver at når man passerer uke 12 så må man kunne høre det :)
Nei, beklager hvis jeg har skrevet noe uriktig. Kjenner mange som har vært gravide, og det virker som de fleste har hørt det hos lege eller hjemme med doppler før uke 12... Nå har ikke jeg klart å finne det selv hjemme, men har jo hørt det er noe der hos legen. Det virker heller som det er uvanlig at man ikke skal høre det før nærmere uke 14-16 hos lege eller JM. Iallefall her hvor jeg bor :)

Back
Topp