Første kontroll

Førstelykkemor

Blir kjent med forumet
Hadde min første kontroll på tirsdag.. Og kom vel ut litt mer forvirret enn jeg var da jeg gikk inn.
Fikk beskjed når timen ble bestilt at jeg måtte beregne 1-2 timer til dette, da det var mye legen skulle gå gjennom med meg.

Kom til legen på tirsdag til timen, hvor han først var 45 minutter forsinket. Kommer inn. Han spør om jeg har vært gravid tidligere, spør om høyden min og jeg blir veid. Han ville så sjekke at fosteret ikke lå utenfor livmor med en gynekologisk undersøkelse. Spurte om jeg hadde noe kløe eller noe nedentil.

Så ble jeg sendt til blodprøver, og gikk hjem. Det hele tok 20 minutter. Følte han ikke hadde tid til å gå gjennom noe med meg. Fikk spurt han et spørsmål om hvordan det var med tanke på jobb og slikt, da jeg løfter tungt hele dagen.

Hvordan skal en førstegangskontroll være? Har ikke time med jordmor før i slutten av oktober.
Ser jo på helsekortet mitt at det er flere ting der han ikke har spurt om. Vi har ikke gått gjennom noe føler jeg. Føler jeg ble presset fortere ut av legekontoret enn det tok for meg å komme meg inn..

Min time var omtrent som din, fikk ultralyd i tillegg da.. Men det var 15minutter, så ut.. Ikke fikk jeg noe helsekort, ingenting! Så jeg skal prøve å komme meg inn til jordmor så fort som mulig. Der ble jeg ihvertfall tatt seriøst forrige gang og fikk god gjennomgang av hva som skulle skje videre. Gikk nesten bare til JM forrigegang pga dårlig oppfølging hos lege.

Kanskje jeg skal prøve å ringe jordmor igjen i morgen og be om en tidligere time da.
Første gang jeg er gravid, så vil jo gjerne vite litt også :)
Føler jo nesten jeg sitter igjen som et spørsmålstegn etter timen.

Men så er jo jeg også så smart at jeg sitter og googler og leser hvordan ting skal være på diverse sider. Og der kommer det jo opp så mye! Skulle man gått gjennom alt som stod der hadde jeg forstått at det gjerne tok opptil 2 timer.

Legen tok ikke blodprøver eller sjekka urina. Noe som var veldig viktig forrige gang jeg gikk gravid, så jeg er ganske forvirra selv. Jeg kom først inn til jordmor i uke 18 forrige gang og ho ble forbannet på legen pga oppfølging og fordi jeg skulle vært der mye tidligere. Så denne gangen skal jeg til jordmor for å få info tidligere. Enten jeg blir sett på som teit eller ikke ;-) gjør det du føler er riktig for deg, er du usikker og forvirra. Så snakk med noen som har peiling ;-) Lykke til, ikke godt å være forvirra.. :-)

Takk for det :)
Noe har han klart å gjøre hvertfall! Hehe.
Men tror nok jeg ringer jordmor i morgen tidlig og hører om det er mulig å komme til. Får vel bare si at jeg ikke føler første kontrollen ga meg særlig info om hvordan dette vil bli.

Legen min sa selv også at jeg kanskje burde ta noen timer til jordmor innimellom, siden det var så lenge til jeg skulle tilbake til han nå. Så han har vel også sagt selv at oppfølgingen ikke vil bli noe særlig.
Men timen jeg har fått hos jordmor nå vil bli etter jeg har vært hos legen igjen nå, er 2 måneder til.. Kommer til å undre meg selv grønn over ting på den tiden!

Skulle man gått gjennom alt som stod der hadde jeg forstått at det gjerne tok opptil 2 timer.
Legen min setter av 2 "timer" til første svangerskapskontroll fordi det tar tid med alt som skal gjennomgås. Men to legetimer er ikke det samme som klokketimer, en erfaren fastlege har 10 minutter som en legetime, mens en som ikke er så dreven har 15 minutter per konsultasjon.

Når det er sakt, så var jeg ikke spesielt imponert over den timen du fikk, håper det blir bedre neste gang!

Legen min gjorde ikke noe annet enn å søke fødeplass.

To legetimer er ikke det samme som to vanlige timer .der jeg jobber er en legetime 15 eller 20 min . Jeg har aldri hatt gu på første kontroll . Men heller tatt blodprøver og fyldt ut skjema

Ikke imponert over legen din, jeg heller.
Forrige svangerskap gikk jeg kun til fastlegen min, og hun er helt fantastisk. Tar seg god tid og svarer på alle spørsmål.
Du bør absolutt ta kontakt med jordmor om du ikke tror legen din kan gi deg god nok oppfølging. Viktig å ha litt kjemi med den som skal følge deg opp i svangerskapet. Dere skal jo tross alt møtes noen ganger før lille spiren kommer...
Det som er så deilig med å være gravid er at du kan være litt småhysterisk uten at noen kikker rart på deg for det. Ring jordmor, forklar hvordan kontrollen hos lege var, og du får helt sikkert en ekstra time :)

Back
Topp