Første kontroll og termindato

SilJ88

Elsker forumet
Himmelbarn
Augustlykke 2022 ❤️
Hadde i dag første time hos JM. Mye tanker som svirrer rundt, så det var godt å få overstått. Hun beregnet seg fram til en termin 3 dagere senere enn hva jeg har regnet ut. Jeg kjøper ikke helt den datoen, for det betyr isåfall at jeg testet positivt 2+6, det kan da vel ikke være mulig? :wideyed:Tok også siste digitale i dag, og fikk som forventet 3+ (kan endelig roe ned testingen nå :laughing005). Er i dag 5+2 ifølge mine kalkulasjoner, og tenker jeg holder på den datoen fram til UL evt sier noe annet. Skal på TUL i uke 9, så blir vel klokere da.

Så herlig å få den avtalen unnagjort. Hva tok jordmor opp?
Lurer fælt på hvordan nye rettningdlinjer slår ut. Er 5 år siden sist jeg fødte.

Så herlig å få den avtalen unnagjort. Hva tok jordmor opp?
Lurer fælt på hvordan nye rettningdlinjer slår ut. Er 5 år siden sist jeg fødte.

Det var en smørbrødliste som gikk på livsstil: røyking, alkohol, osv. Fikk et hefte om vold og sånt også, ikke at jeg hadde behov, men bra de setter fokus. Hun tok også blodprøver og ville ha urinprøve. Var ok å gjennomgå de tingene og bli litt kjent :)

Hadde i dag første time hos JM. Mye tanker som svirrer rundt, så det var godt å få overstått. Hun beregnet seg fram til en termin 3 dagere senere enn hva jeg har regnet ut. Jeg kjøper ikke helt den datoen, for det betyr isåfall at jeg testet positivt 2+6, det kan da vel ikke være mulig? :wideyed:Tok også siste digitale i dag, og fikk som forventet 3+ (kan endelig roe ned testingen nå :laughing005). Er i dag 5+2 ifølge mine kalkulasjoner, og tenker jeg holder på den datoen fram til UL evt sier noe annet. Skal på TUL i uke 9, så blir vel klokere da.

Så fint! :happy: Hvordan regner du terminen? 40 eller 40+3? Det kan hende at det som er forskjellen siden det finnes forskjellige måter å regne termin på?o_Odu kan ha akkurat samme uke og dag men ulike termin.. men du vet sikkert det?:happy:

Så fint! :happy: Hvordan regner du terminen? 40 eller 40+3? Det kan hende at det som er forskjellen siden det finnes forskjellige måter å regne termin på?o_Odu kan ha akkurat samme uke og dag men ulike termin.. men du vet sikkert det?:happy:

Det er det som ikke rimer nemlig, ifølge henne var jeg 4+6 i dag, mens jeg mener 5+2. Tre dager fra eller til er jo ikke krise, men bare småirriterende o_O

Jeg hadde blitt helt gal i hodet av det. Hadde murrer på d hele tiden.

Hva ble gjort for å sette termindato? Ble det lyttet etter hjertlyd? Lurer på om vi skal ta turen vi også. Det er jo så lenge til uke 12, når vi har første time hos legen.

Hva ble gjort for å sette termindato? Ble det lyttet etter hjertlyd? Lurer på om vi skal ta turen vi også. Det er jo så lenge til uke 12, når vi har første time hos legen.

Ser nå at det kun er mulig å lytte etter hjertlyd fra uke 12.

De bruker eSnurra som er et sånt hjul for å beregne termin ut fra siste mens :)

:wtf: så rart! skjønner at det er småirriterende... hadde blitt det selv :confused:

Jeg fant faktisk ut hva som var feil! Kalkulatoren jeg brukte tok hensyn til lutealfasens lengde mtp når eggløsningen fant sted. Ettersom jeg har 26-dagers syklus og tidlig eggløsning startet dermed uke 0 før mensen ifølge den kalkulatoren (3 dager tidligere). Dette pga en vanlig syklus er 28 dager og det er den lengden kalkulatorene bruker som standard. Det vil per definisjon si at jordmor nå har korrekt, men at det er sannsynlig at jeg kan få en korreksjon på termindato senere pga embryoet/fosteret vil være eldre enn forventet til en 28-dagers syklus. Gir det mening? :pompus:

Ser nå at det kun er mulig å lytte etter hjertlyd fra uke 12.
Sniker fra nov.
Feil, Her har vi hørt hjertelyd hos jordmor 9+1. Kommer litt ann på hvor trygg jordmor er, men min lytterfra 8+0 uten å mukke.

Dersom man er usikker på termin kan man be om henvisning til tidlig ultralyd, men hvis det er snakk om usikkerhet på kun et par dager er det tvilsomt at man får det, spørs litt på legen man har.

Sniker fra nov.
Feil, Her har vi hørt hjertelyd hos jordmor 9+1. Kommer litt ann på hvor trygg jordmor er, men min lytterfra 8+0 uten å mukke.

Dersom man er usikker på termin kan man be om henvisning til tidlig ultralyd, men hvis det er snakk om usikkerhet på kun et par dager er det tvilsomt at man får det, spørs litt på legen man har.

Min jordmor venter helst til livmoren har kommet opp av bekkenet. Helt ok for min del, hadde blitt mer stresset om hun skulle lett etter hjertelyd og ikke hadde funnet noe, selv om alt var bra. Har bestilt meg time til TUL selv i uke 9, så får vi se hva de sier ;)

Back
Topp