Første jordmortime

Tulipen

Elsker forumet
Augustmødrene 2014
Julikulene 2020
Hva kan man forvente? Aldri gått til jordmor før. Var bare hos legen sist svangerskap.
Hva gjør jordmora første time (19+5)?

Jeg var hos jordmor i uke 9 allerede :p bare snakka om mye egentlig. Ble kjent :)
På din kontroll nå vil jeg tenke at dere går gjennom helsekortet, snakker om livsstilen din, hører etter hjertelyden, spør hvordan du har det, gir informasjon om hvem du kan kontakte ved vold/rus osv i nære relasjoner. Elsker å gå til jordmor, det er så koselig ❤️

Tror det er like forskjellig som der er jordmødre :p dem har noen retningslinjer da :)
ta med morgenurin, det blir nok vekta og prat, kanskje hun sjekker hjertelyd

Jeg var skeptisk før jeg dro, fordi første møte med jordmor når jeg var gravid forrige gang var negativt. Denne gangen ble jeg positivt overrasket. Snakket om graviditeten hittil, hvordan jeg følte meg, fylte ut helsekortet( det som manglet), sjekket urin, tok blodtrykk og hørte hjertelyd. Fortalte henne om forrige fødsel og mine tanker rundt det nå. En veldig positiv opplevelse for min del, og jeg ser frem til neste gang

Jeg skal ikke til jordmor før i april, de lo litt da jeg ringte og bestilte time i januar. Hvor langt er dere på vei dere som har vært hos jordmor?

Jeg skal ikke til jordmor før i april, de lo litt da jeg ringte og bestilte time i januar. Hvor langt er dere på vei dere som har vært hos jordmor?
Så teit å le av deg då! Eg var 5 januar, då va eg 3 måneder på vei. Ringte dei før jul og høyrte kva som var vanlig, så dei sa at det passa fint å komma på nyåret. Rekner med du går til legen for chek ups for andre ting, men ein skal liksom få gå til jordmor tidligare for å snakka litt meir om deg, korleis forventninga du har til fødsel, evt tidligare erfaringa osv.

Jeg var over 18 uker første gangen jeg var der, men min jordmor mente jeg burde ha ringt med en gang jeg fant ut at jeg var gravid.. tenker at det er forskjellig hva man har behov for! Jeg er ikke sånn at jeg føler jeg må snakke ut om dette, og jeg føler jeg har grei kontroll... så for min del var det helt greit å vente! Skal tilbake i uke 24 for ammeinfo og slik.

Skal i neste uke før første gång er dæ 19 uker, tok første kontrollen hos legen :happy:

Back
Topp