Første jordmortime

Siste spire

Glad i forumet
Oktoberskattene 2015
Novemberlykke 2015
❤Januarlykke 2022❤
Har noen vært hos jordmor eller fått time ennå?
Legen anbefalte meg å få første time senest i uke 16 på grunn av tidligere spiseforstyrrelser og psykiske plager. Selv er jeg ganske avslappet til graviditeten, fødsel og alt som følger med for øyeblikket.
Ringte hvertfall to forskjellige helsestasjoner for å prøve å få time. Endte hvertfall med at jeg fikk time når jeg er 28 uker på vei. Er det normalt å få første time så sent å MÅ jeg dra til legen i mellomtiden om jeg ikke har noen spørsmål?

Jeg skal ha første jm time nå til onsdag, da er jeg 15+3. Syns det var seint og ikke få før i uke 28.
Tidligere har jeg begynt hos jm i uke 14 også fått time hver 4 uke.
Men OUL regnes også som en kontroll.

Har du tatt blodprøver og sånt da? Og hvor langt er du på vei nå? :)

Jeg skal ha første jm time nå til onsdag, da er jeg 15+3. Syns det var seint og ikke få før i uke 28.
Tidligere har jeg begynt hos jm i uke 14 også fått time hver 4 uke.
Men OUL regnes også som en kontroll.

Har du tatt blodprøver og sånt da? Og hvor langt er du på vei nå? :)
Har vært hos legen, men ble henvist til sykehuset for blodprøver, men ikke hørt noe fra de. Så ska jo på oul i uke 19. Men blir vel ikke noe tid for spørsmål som ikke direkte gjelder ultralyden der? Er 15+4 i dag med første.

Viktig at du har med resultatene på blodprøvene når du kommer på ultralyd så hvis du ikke har hørt noe ennå burde du kanskje ringe å høre?

Varierer mye hvor ofte man har kontroller, men syns uke 28 var sent! Legen min sa ultralyden ikke regnes som en kontroll og fikk time hos henne to uker etter oul og har jordmor i morgen, to uker før oul så det blir kontroll hver 4.uke fremover omtrent.

Hvis jordmødrene ikke har tid kan du jo ta en ekstra time til legen :)

Jeg skal dit nå om 30 min ;) er veldig spendt... husker ikke hva de gjør første gangen der, er jo 10 år siden jeg gikk med gutten min :)

Viktig at du har med resultatene på blodprøvene når du kommer på ultralyd så hvis du ikke har hørt noe ennå burde du kanskje ringe å høre?

Varierer mye hvor ofte man har kontroller, men syns uke 28 var sent! Legen min sa ultralyden ikke regnes som en kontroll og fikk time hos henne to uker etter oul og har jordmor i morgen, to uker før oul så det blir kontroll hver 4.uke fremover omtrent.

Hvis jordmødrene ikke har tid kan du jo ta en ekstra time til legen :)
Ringte å hørte nå om blodprøvene å det var vist ikke noe problem at ikke var gjort før oul. Måtte bare si ifra om det så fikk de ta det derfra.

Så bra at de fleste får time relativt tidlig så man får god oppfølging (:

Jeg skal dit nå om 30 min ;) er veldig spendt... husker ikke hva de gjør første gangen der, er jo 10 år siden jeg gikk med gutten min :)
Du får fortelle hva dere gjør og hvordan det går da? (:

Blodprøvene må vel taes før uke 16 nå? Syns legen min sa de skulle taes mellom uke 12-16. Så jeg ville nok tatt de før jeg skulle på OUL om jeg var deg ;)

Har du mulighet til å høre om jm ett annet sted? Nabokommunen feks?

Jeg kom nettopp fra jordmor time, er i uke 16, og her jeg bor så skal man til jordmor i uke 16, og neste kontroll skal egentlig skje her i uke 24, men da var både jeg og jordmor på så vi tar den heller i uke 22 :) og da har jeg også vært på oul i mellom tiden! Men i uke 28 var veldig seint mener jeg! Kanskje du skulle fått gått til legen i mellom eller ringt på nytt å forklart situasjonen og at du allerede er så så langt?

Blodprøvene må vel taes før uke 16 nå? Syns legen min sa de skulle taes mellom uke 12-16. Så jeg ville nok tatt de før jeg skulle på OUL om jeg var deg ;)

Har du mulighet til å høre om jm ett annet sted? Nabokommunen feks?
Godt mulig de burde være tatt til da,men tydeligvis ikke et krav. For ringte sykehuset å spurte om jeg måtte komme før oul eller ta de den dagen. Fikk beskjed om at vi skulle avtale en tid etter oul.
Ringte et annet sted å spurte om jordmortime, men kunne ikke få et sted jeg ikke er bosatt :/

Jeg kom nettopp fra jordmor time, er i uke 16, og her jeg bor så skal man til jordmor i uke 16, og neste kontroll skal egentlig skje her i uke 24, men da var både jeg og jordmor på så vi tar den heller i uke 22 :) og da har jeg også vært på oul i mellom tiden! Men i uke 28 var veldig seint mener jeg! Kanskje du skulle fått gått til legen i mellom eller ringt på nytt å forklart situasjonen og at du allerede er så så langt?
Prøvde å fortelle henne at legen hadde sagt jeg måtte ordne time før uke 16 og hun regnet ut at jeg ville være 28 uker på vei på timen jeg fikk. Syns selv det er veldig rart :/ Men må vel bare dra til legen selvom jeg syns det er unødvendig. Føler alltid jeg må vite hva jeg vil når jeg kommer til legen. Å må innrømme at jeg ikke aner hva jeg skal :p

Blodprøver skal taes hos legen og ikke jm. Problemet ditt er vel at legen anså det som viktig at du går oppfølging og snakket med noen i løpet av svangerskapet pga din psykiske historie. Slik jeg forstår det. Be legen om henvisning til dps eller sykehuset om det er viktig for deg. De resterende kontrollene før jm time i uke 28 kan du ta hos legen.
Jeg har foreløpig ingen planer om oppfølging hos jordmor ennå. 16+2 i dag.

Masse lykke til.

http://www.babyverden.no/Gravid/Helse/Tanker-frykt-og-folelser/Graviditet-og-psykisk-sykdom/

Godt mulig de burde være tatt til da,men tydeligvis ikke et krav. For ringte sykehuset å spurte om jeg måtte komme før oul eller ta de den dagen. Fikk beskjed om at vi skulle avtale en tid etter oul.
Ringte et annet sted å spurte om jordmortime, men kunne ikke få et sted jeg ikke er bosatt :/
Hmm, med mine 2 forrige graviditeter gikk jeg til jordmor i nabokommunen.
Den gangen her kunne jeg også velge mellom 2 kommuner.
De to første er født på østlandet og den her blir født på vestlandet.

Men fullt mulig det er opp til hver enkelt kommune ifh til kapasitet.
Håper du finner en løsning på det som du blir fornøyd med :)

Ifølge helsedirektoratet har du krav på 9 gratis kontroller gjennom svangerskapet. Hovedgrunnen til oppfølgingen er å sikre den fysiske og psykiske helsen til både deg og din baby under svangerskapet.
https://helsenorge.no/gravid/svangerskapskontroller
Synes det er rart at du hverken får tilbud om blodprøver eller kontroller før oul/ uke 28!

Blodprøver skal taes hos legen og ikke jm. Problemet ditt er vel at legen anså det som viktig at du går oppfølging og snakket med noen i løpet av svangerskapet pga din psykiske historie. Slik jeg forstår det. Be legen om henvisning til dps eller sykehuset om det er viktig for deg. De resterende kontrollene før jm time i uke 28 kan du ta hos legen.
Jeg har foreløpig ingen planer om oppfølging hos jordmor ennå. 16+2 i dag.

Masse lykke til.

http://www.babyverden.no/Gravid/Helse/Tanker-frykt-og-folelser/Graviditet-og-psykisk-sykdom/
Legen tar ikke blodprøver av meg på grunn av angst så det blir gjort på sykehuset. Ja får ringe legen så kan hun avgjøre hva jeg må gjøre.

Takk alle sammen (:

Uke 12 er jo til lege og uke 18 oul så detfor velger mange jordmortime uke 24. Jeg var til jordmor for første gang i dag, uke 15+4 mest for å bli litt trygga på bakgrunn av forrige sv.skap. Det var utelukkende en positiv opplevelse :)

Du må møte på alle ordinære kontroller selv om du selv ikke lurer på noe. Dette for babyens sikkerhet (hjertelyd, blodtrykk, urinprøve, SFmål etc)

Da var jeg ferdig hos jordmor.
Var ikke så veldig spennende, snakket om Hyperemesis min. Skal inn til jordmor litt oftere pga det.
Fikk høre hjertelyden da :)
Men det var veldig fokus på at man skal holde seg aktiv og ikke gå opp mye i vekt!!! Litt ubehagelig at det skal være så fokus på det...

Back
Topp