første jordmor time?

cecilie23

Forelsket i forumet
katti ska dokke t første jordmor time?eg har alt vert hos legen (4 uker idag) for eg hadde ein time fra før der idag å då satt han opp ein førstekontroll time hos han sjøl i uke 13.så sporte eg om jordmor katti d va normalt å då sa han i ca uke 24.at han kom t å henvisa meg då.men ekje d litt lenge t?e jo longt på vei då!konne barra ringa hu før å sånn da sa an å spør om ting å sånn,men ser mongen allerede har hatt flære timar me kontrollar fram t uke 12.ikkje tok han noen blodprøvar idag heller,men satt av ein time t den førstegangskontrollen da så kanskje han tar d då.men syns d e litt lenge eg altså...e så redde for at någe ska gå galt siden me har prøvd kjempe lenge å hatt utredningar me tablettkurar å sånn.
men kanskje d e normalt o...?ka vett eg[:)]

Jeg fikk time i uke 12. [:)]Er vell normalt det, da tar de alle blodprøver og sånn. Men mange her inne som skal ha time før. Du kan jo selv avtale med jordmor. Syntes og 24 uker er veldig lenge og vente [X(] 

d e vel egentlig samme time me skal på då men du t jordmor å eg til legen.konne egentligt ønska at eg sko t jordmor heller på kontroll.litt rart me legen min føle eg sjøl om han e kjempe flike!

ORIGINAL: cecilie23

d e vel egentlig samme time me skal på då men du t jordmor å eg til legen.konne egentligt ønska at eg sko t jordmor heller på kontroll.litt rart me legen min føle eg sjøl om han e kjempe flike!

hvorfor bytter du ikke bare til KUN jordmor da?
Jeg skal gå til annenhver, men starter hos legen i uke 12 på grunn av blodprøvene og urinprøven. Syns det er greit å bruke begge to da legen er flinkest på det ene området mend jordmor er flinkest på det andre. Har ikke bestilt jordmor enda

neida d jørr ingenting,men eg visste liksom kje ka så e normalt.kan godt då t lengen fysst.hadde blitt for domt å sei nei eg vil t jordmor for han satt opp timen te meg me ein gong eg sa eg va gravid.lurte barra på ka så va normalt.trudde barra at jordmor time va lenge før uke 24.men d trengs kanskje kje før siden legen tar ein time i uke 12.

Har første legetime 19 aug. da er jeg 12 uker akkurat.
Etter det tenker jeg at jeg drar til jordmor. Må bare bestille etter jeg har vært hos legen den 19

Jeg ringte også til jordmor for å sjekke når jeg kunne få time. Dette mest for å høre hjertelyden og få konstantert at det er noe som lever nedi der... Fikk beskjed om at andregangsfødende osv.  ikke får tilbud om oppfølging hos jordmor før uke 24, deretter var det vanelig prosedye på lik linje med førstegangsfødende(altså tettere oppfølging av førstegangsfødende).
Jeg klarte likevel å fremskynde min time til uke 14... Jeg og synest også det var fryktelig lenge å gå helt til uke 24 og det hadde jordmor forståelse for. Det skal sies at man kan begynne å kjenne liv i magen allerede så tidlig som uke 16, så da er det vel teknisk sett ikke så farlig å vente med hjærtelyden til uke 24.... men men, man er jo spent sant... Fikk også beskjed om at det var vanskelig å finne hjertelyden til forsteret før uke 13.....Det pitte lille hjertet : ))

ORIGINAL: HeiLilleVenn

Jeg ringte også til jordmor for å sjekke når jeg kunne få time. Dette mest for å høre hjertelyden og få konstantert at det er noe som lever nedi der... Fikk beskjed om at andregangsfødende osv.  ikke får tilbud om oppfølging hos jordmor før uke 24, deretter var det vanelig prosedye på lik linje med førstegangsfødende(altså tettere oppfølging av førstegangsfødende).

Syntes det er dårlig gjort! Det er jo like stor risiko for at noe kan skje uansett om du er første eller andregangs fødende?? Eller?

ja d e jo kje heilt rettferdigt!alle må få d likt syns eg samma om di e andregangsfødande elle første![:D]trur barra eg ringe å bestille time itte legetimen eg o t jordmor.syns d e altfor lenge å venta.søsterå mi meinte o eg burde d.d gjorde hu o.pluss at hu fødte ein dø baby i 6 måned pga ryggmarksbrokk[:(]så hu s aeg burde sei d å få litt mer fart på ting.d va kje genene så gjorde hennas tragiske utfall men eg ska nå sei fra alikavell.så får eg kanskje komma t før.

Eg skal til legen eg og [:)]

jeg skal først finne ut om det er en spire der enda, før jeg bestiller time hos jordmor.. Hadde en blødning 2 dager forrige uke, var hos legen, og skal på oppfølgingstime nå på torsdag.. Krysser alt som er for at spiren har klamret seg fast! [:)]
Så hvis den fortsatt er der, så skal jeg nok bestille time hos jordmor ganske fort tenker jeg.. [:)]

Ikke før?! Da hadde jeg fått panikk! [&:] Er så heldig at jeg får mine svangerskapkontroller på sykehuset [:)]

ORIGINAL: gledermeg88

Eg skal til legen eg og [:)]

ok,eg misforstod hehe..men fekk veta idag at det kje e innvendig kontroll første gongen så då e d samma ka eg jer hehe...men komme nok t å bestilla meg jordmortime før uke 24 ja...

Var hos legen idag og skal ha to kontroller til hos henne (uke 8 og uke 12) og så bestille time hos jordmor [:)]
Det var det hun anbefalte [:)][:)]

sniker fra januar fremdeles:
har ennå ikke bestilt time til jordmor, har ikke sett helt nødvendligheten når jeg før uke 12 har vært i kontakt hatt time hos legen minst 6 ganger..

Vanlig standard for friske gravide er
1 kontroll: uke 8-12 en plass
2. kontroll: Ordinær UL ca uke 17-19
3. kontroll: uke 24

Deretter husker jeg ikke helt.

Jeg har første time, legen, 9 uker på vei, om ei uke.
Så har jeg av alle sære ting fått beskjed fra jm at jeg skal få time der uke 17!
UL er rundt samme tid.
Jaja.

ja eg får vel ul i mellomtiå så det blir nok nok kontrollar[:D]

Det er uansett lurt å bestille seg jordmortime tidlig da enkelte steder i landet har stor pågang og timene fylles raskt opp.

ORIGINAL: Lille bøllefrø

Det er uansett lurt å bestille seg jordmortime tidlig da enkelte steder i landet har stor pågang og timene fylles raskt opp.

ja eg vett...å eg vil ha time før uansett.ihvertfall snakka me hu så eg komme t å ringa om kje altfor lenge[:D]heldigvis bur eg i ein kjempe liten kommune så ekje så stor pågang me jordmorå vår her.men lurt alikavell[:D]

Back
Topp